BESSENYEI GYÖRGY: A MAGYAR NEMZETNEK SZOKÁSAIRÓL,
ERKÖLCSEIRÕL, URALKODÁSÁNAK MÓDJAIRÓL, TÖRVÉNYEIRÕL ÉS
NEVEZETESEBB VISELT DOLGAIRÓL. 0014
Tudósítás.
Mivel ezen munkát így, amint rva
van, a becsületes censura kinyomtattatni meg nem engedte, tehát
sem más módon írni nem akartam, sem a nemzet következendõ
történeteit nem folytathattam írásommal, és nem is
cselekedhetem addig, míg jobb világot nem érünk, melybe a
tudatlanok az okosokat nem fogják láncon tarthatni. Csudálatos
dolog, hogy minden azt állítja, õbenne isteni igazság lakik,
mégis tiltják a beszédet vagy írást, mely másféle
igazságról szól. Pedig ha igazság valósággal igazságod,
ne félj, mert istenek, emberek örökké harcolnak ellene, sem
rontják el soha. Éppen olyan e részbe a felsõség, mint az
a házas ember, ki esküszik, hogy felesége hozzá a
legtökéletesebb, a legállandóbb hívséggel viseltetik, s
mégis zárva tartja, hogy soha ifjú hozzá ne is szólhassék.
Mennyit papolnak, parancsolnak az ellen, hogy ne kívánd a
másét, ne egyél, igyál sokat, ne cifrázd magad, ne óhajts
magadnak gazdagságot,, áldjad azt, aki bánt, mégis csak
kereskedünk, eszünk-iszunk szerelmeskedünk, veszekedünk,
pompázunk mind papostul egyutt. Igazság a természet s
tévelygés a többi.
György Bessenyei jk.
[p 0015]
I. RÉSZ.
A nemesség eredete.
Két dolog támadt
világunk lármája között, egyik fegyver, másik penna. Valaki
az elsõ községnek homályából és a rabi sorsból magát ki
akarja emelni, vagy fegyverrel, vagy pennával kell neki evezni.
A magyar nemesség nem fogott volt még pennát kezébe, mikor
már magában fejedelmi embereket szült. Az egész világon
minden nemesség fegyverrel kezdetett. Aki erõsebben víhatott
s másoknál több ellenséget gyõzhetett, nagyra-becsûltetett.
Gyengébb társai azt mondották neki, ha harcolni indultak:
"Héj, te menj elõ, te légy vezér, mi pedig csak utánad
leszünk." Ö elõ ment, gyõzött, s végre bajtársainak,
miként gyõzzenek, parancsolta. A szükség kényszerítette
ezeket, hogy neki engedelmeskedjenek, mert látták vezéröket
gyõzedelmeskedni. Végre, ha az ilyen vitéznek fia növekedett,
atyjának érdemeiért, annak helyébe vezérré tétetett. Ez
azután atyjának nyomdokait követte és akik magokat
háborúiba körülötte keményen viselték, azokat többeknek
vezéreivé tette. Ezek aztán mind parancsolni kezdettek a csupa
közjó és gyõzedelemért. [p 0016] Így van a nemességnek
kezdete, melyet a természet maga szült. Ezen különbség
végre a maradékokban látszatott megromlottnak lenni. Sok nagy
vitéznek és haza atyjának maradtak idétlen magzati, kiket
szenvedni kellett. Az atyák nagy érdemeikkel jószágot
szerzettek magoknak, melyeket meghalván gyermekeiknek hagytak.
Senki sem találkozhatott, ki elõállott volna azt mondani, hogy
ennek vagy amannak árváit vagyonaiktól fosszák meg, mert már
azok szüleiknek érdemeikkel nem bírnak. A természet e
dolognak mindig ellent állott, és nem engedte meg, hogy a
fiútól, ha féleszû volt is, atyjának reámaradott javait
elvegyék. Kinek lett volna úgyis köze hozzá? Ki merte volna
mondani egy felsõ tanács elõtt, hogy mivel õ legérdemesebb
tulajdonságú férfi az országban, az idétlen maradékoknak
jószágát neki adják? Innen származott aztán, hogy végre
az érdemes nemes atyáknak érdemetlen nemes ifjai lettek.
Azt
mondod, nem igazán írok, mert a természet senkit másik
fölébe nem tett, mind egyenlõk vagyunk, és így nemességünk
a parasztságon erõszak, igazságtalanság. Kérlek, hallgass
meg, honnan van tehát, hogy egyik ember természet szerint
félékeny, gyenge, a másik pedig bátor szívû és erõs.
Megvallom, hogy ezen különbséget, még minekelõtte halandó
társaimat a természetben ismerni tanultam volna,
gyermekségemben [p 0017] az emberek között tapasztaltam és
rajta elmélkedés nélkül csodálkoztam. Nem megyek ezen
természeti igazságnak megbizonyítására Rómába, Athénába
példákat keresni, az a kis sziget, melyben neveltettem,
elhitetett róla. Ismertem itt olyan embert, kit bátor férfi
nevelt. Ez õtet egyzser magával puskát vévén a sziget alá
sétálni viszen. Valamely halom oldalában magállott vele egy
füves, seprõ-kórós parlagföldnek a végén, azt mondja neki
(már felserdült ifjú volt): menj be, öcsém, ebbe a gazba,
majd nyúl szalad onnan ki, meglõjjük. Fényes nappal volt a
dolog és elhiszed, ha mondom, hogy öcsémuram nem mert a gazba
belemenni, csak forog, köhög, fújja az orrát, a bátyja pedig
csak küldi, mert lehetetlen volt neki meg is gondolni, hogy
öccsét a félelem tartóztatná. Végre a sok szorongatásban
csak kisül, hogy fél öccse a gazba bemenni. Elnevette magát
csodálkozásában és ezen csaknem hihetetlen történetet
elõttem is utolsó idejében beszélette, mit maga fülem
hallatára ugyanazon félénk öccse is idõvel megvallott. Mondd
meg már, ki adta ezen ifjúba gyengeségét, ki olyan bátor
embernek keze alatt növekedett, kinek vérébõl is származott?
Ha valamely idegen részein világunknak százezer ily ifjú s
köztök egy oly bátsa lettek volna együtt, ez az utolsó
akármely hadakozásban vagy állapotban is annak a százezernek
természet szerint örökké vezére s uralkodója lett volna,
[p 0018] mert a félelem mindig a bátorságot taszítja a
veszedelem közt elõre, hogy magát árnyékába húzhassa.
Azt kell tehát ítélnünk, ha ilyen dolgokat látunk, hogy az
embereket félelemre, bátorságra, erõre, erõtlenségre, a
természet keze csinálja. Ne hidd, mint némelyek akarják
állítani, hogy bennünk az ily különbségeket csak a nevelés
szüli. Sokan mondják: ha a gyermekeket kicsiny koruktól fogva
nem ijesztgetnék ördögökkel, boszorkánnyal, szakálas
farkassal, lidérccel, éjjeli baglyokkal s több efféle
idétlen ksértetekkel, tehát nem lennének soha félénkek.
Igaz, hogy harmadrésznyi félelem nem volna e világon, de
hiszen azokról a kísértetekrõl szinte annyit beszéltek
régen ennek, mint amannak, mert mentõl beljebb mégy az
idõkbe, annál boszorkányosabb világra találsz. Ezt a felebb
megírt történetet azért hoztam itt elõ, hogy benne magam
élõ bizonyság vagyok, de még negyobb okom volt reá azért,
hogy csodálatos eset, melyhez hasonlót talán kevés ember
ismerhet a világon. Egy felserdült ifjú nappal, mellette van
a bátyja, s mégis a seprõfûbe bele nem mer lépni. Csaknem
csodája ez a természetnek a gyengeségben. Tedd mellé ennek
azt a paraszt közkatonát, kinek örökké kísértetrõl
beszéltek, mégis, mikor az ellenség városát dúlták, a
kriptába is aláboscátkozott éjtszaka, hol koporsókat
szaggatván fel, az úri halottaknak ujjait gyûrûstõl
[p 0019] elvagdalta s tarisznyára rakta. Látod, hogy
különbözteti magát e részben a természet.
Nézd meg az
emberi tulajdonséágokat egyebekben is. Vedd fel halandó
társaidat tudományaikbann. Ott is nem azon sorsban leled-e
õket, mint vitézségeikben? Honnan van, hogy minden ember
egyenlõ módon fogantatik, születik a természetben, mégis
egyik szép, a másik sunda, ez görbe, amaz egyenes, ez nagy,
amaz kicsiny. Azt mondod, mert a szépet árnyékon nevelik, a
rút pedig a nap alatt rútul el. Mi okozza hát, hogy itt
Bécsben a hûves falak és több szépek közt olyan rút
méltóságos grófnékat, hercegnéket látok, hogy miattok
reám csaknem ökrendezés esik, parasztleányokat pedig olyan
szépeket találsz a mezõn, kiket a hintóból grófnéd mellül
megkívánsz?
Ne úgy gondolkozzunk ezekrõl, mintha emberi
munka csinálná köztünk a különbséget, mert belsõ eredet
szerint való tulajdonságod soha emberi munka embernek nem
adhat. Kövér, hitvány földet mívelhetünk, igaz, de azokat
nem teremthetjük kövérré vagy hitvánnyá. Csinálj nekem az
ausztriai hegyeken tokaji aszú szõlõ-bort. Így találod az
embereket is csupa testi-állapotjokra nézve. MOndd meg nekem:
miért nem lehetett IV. Béla király Hunyadi János, hogy õ is
hazáját a tatártól védelmezhette volna úgy, mint Hunyadi
azt Mahomedtõl védelmezni tudta? [p 0020] Menj be egy erdõbe,
s kérdezd meg ott a görcsös fától, hogy miért õ görcsös,
és nem olyan szép egyenes, síma, mint a másik, mely mellette
felnyúlt. Ha szólhatna, tudod-e, mit felelne? Azért, azt
mondaná, hogy az Isten és a természet eképpen akarták
köztünk a különbséget tenni. Azt gondolod talán, hogy az
az Isten, ki görbe és egyenes fát, keserû füvet és mézet
teremtette, nem éppen olyan szabados uralkodó emberi
nemzeteden, mint ezer egyéb teremtésein? Tudd meg hát, hogy
az emberek közt való különbség Istentõl jõ.
Ha szép
ábrázatot látsz, azt mondod: be nemes tekintet! Ha szép és
mély elmét hallasz, így szólasz: be nemes elme! Ha bátor és
hatalmas cselekedetét látod valamely halandónak, így
ítélsz: be nemes férfiú ez! Érdemli, hogy társain vezér
legyen, kiket természeti érdemeivel, mint valamely földi
istenség, felülhalad. Nem így kell-e Hunyadi Jánosról
szólanod, mikor látod, hogy Nándorfehérvár alól Mahomedet
elveri s maga hatalmas tulajdonságaival hazáját
megszabadítja? Ki teremtette Hunyadi Jánost és több õ
hozzája hasonló férfiakat? F. az Isten. Ki teremtette hát a
nemes embereket is? F. az Isten.
Nem következik ebbõl, hogy
már ma minden nemes ember belsõképpen is érdemesebb vitéz
vagy tudós volna a nem nemesnél: érdemekkel nemesült atyának
lehetnek érdemetlen gyermeki, kiket aztán csak nemeseknek
[p 0021] kell tartani mert mit csináljon az ilyekkel a világ?
Örökségöktõl nem lehet õket megfosztani, várni kell
reájok, míg vagy egy vagy más hibájokkal magokat parasztokká
nem teszik, hogy onnan új érdemekkel magokat új nemességre
emeljék.
Ti paraszt emberek, szegény adófizetõ nép, miért
szenvednétek nehezen, hogy a nemes rend véletek parancsolni
látszik, hiszen azok mind ti közületek valók, a ti atyátok
fiai mindnyájan. Ti vagytok a nemességnek, fejedelemségnek,
királyságnak, fõpapságnak szülõi és örökös tárházi,
mindezen méltóságok ti belõletek származnak, ti vagytok az
atyák, mi csak fiak maradunk tõletek. Mennyi sok nagy úrnak
maradéka lett már újra paraszttá köztetek és mennyi paraszt
társatok lesz úrrá! Néktek ott kell maradni, hol vagytok,
hogy fiaitokat vándorlások végén megint magatokhoz
vehessétek. Ezelõtt négyszáz esztendõvel egy paraszt gulyás
közületek vitézséget mutatván, nemes emberré tétetett,
felment maradéka sok jószággal bírt, rajtatok háromszáz
esztendeig uralkodott, utoljára megszegényült, elpusztult, és
már száz esztendeje, hogy hozzátok, szüleihez bujdosása
után visszatérvén szánt, vet, adót fizet s robotot dolgozik
azoknak, kik ezelõtt kétszáz esztendõvel sz õ eleinek
hasonlóul robotoztak. Olyan a ti közsorsotok, mint a tenger,
melybe minden víz visszafoly, mi belõle kiágazik. A ti
rendetek a földön [p 0022] minden, mert ti vagytok minden
rendnek szülõi, táplálói és elfogadói. Érdemes és
méltóságos paraszti sors, szerencsés az a király és úr,
ki megismerheti, hogy atyja vagy.







