BESSENYEI GYÖRGY: AZ "ÖSHOLMI". 0121
MITSODA AZ ISTEN? ÉS HOGY LEHET RÓLA GONDOLKOZNI, VALLÁS,
HIT, REVELÁTZIÓ NÉLKÜL, TSAK TERMÉSZET SZERÉNT
PHILOSOPHICE?
Arról kell elébb szóllanunk, mitsoda a'
matéria, substantia vagy a látható világnak teste?
( AH I. B: teste? [nincs kurziválva] ) hogy ez mennyi féle
módonn változtathatja magát, és mijen nemû test? Sokat
okoskodtak rajta ( AH I. B: a' felett ) a' böltsek; de még
soha sem tudta edj is megmagyarázni, hogy mennyire
terjeszkedhetik ki e' nagy test? Edjnehány példával
világositani kivánlak benne. Valamit láthatsz, foghatsz,
érezhetsz, a' mind test, és azt mondják sokan, hogy tsak az
ember Lelke nem test, mert azt nem lehet tapasztalni ( AH I. B:
mennyire terjedhetik ki e' Nagy Test, mert azt nem lehet
tapasztalni ) - majd szólunk errõl alább.
Nézd e'
matériának mennyi munkái, 's változójai ( AH I. B:
változásai ) vagynak? Végy fel edj gyenge szagos rózsát 's
edj darab vasat: megisméred é rajtok hogy [p 0122] edjféle
testek, ha nem tudnád, ( AH I. B: hanem ha [beszúrás] tudnád
) hogy minde kettönek tüz, viz, föld, Levegõ ég vóltok?
( AH I. B: a vóltok. ) Mennyünk tovább! Végy elõ edj jó
vizslát, beszélj vele; ha tanúlt megérti szavadat, és azt
hozza el, a' mit kivánsz töle. Lásd õ benne ugyan azon test,
mely a' fõld méhében vaskövet fogant; ( AH I. B: fogan )
annak levegõ-egeibenn ( AH I. B: levegõ Egeibenn [beszúrás]
) rózsát tsinál; ( AH I. B: szül ) ebben a kutyába,
értelem, érzés, izlés, és szaglássá változik; mert azt
nem hiszed hogy edj vizslának láthatatlan Lelke van. ( AH I.
B: vólna )
Gondolj ( AH I. B: [nincs új bekezdés] ) még
elötted edj darab dûlt fát és edj majmot, ( AH I. B: és edj
majmot [beszúrás] ) mely veled nótára tántzot jár:
eltsudálkozol, hogy a' Világnak nagy, és közönséges teste
a' majomban érez, ért, tántzol, eszik, iszik, a' dûlt fábann
halgat rothad. Elhihetedé az a' tõke a' majmot, hogy õ ebbõl
a' testbõl és szerbõl van, ( AH I. B: áll ) a' melyböl õ.
Tovább - a' szöllõ tõkére ganajt öntenek, annak levét
szivja ( AH I. B: bé szivja ) magába; kóstold meg osztán
a' Tokaji ganéj Lébõl lett aszszú szölõ bort, és a'
ganéjt szagold, fogadom nagy különbséget fogsz az essentia
és ganéj között találni, de még ia meg kell vallanod, hogy
testekre nézve edjek, és mindenik a' négy éltetõ
állatokból van. Mond meg már, hogy a' Világnak teste ilj
grádusokonn és pontokonn felfelé meddig mehet, mond meg, hogy
van é arra tehetsége, hogy gondolatot teremthessen, vagy nints?
Menjünk már az Immateriálitásra = arra a' lételre
és Vanságra, ( AH I. B: ) vagy Van-ságra [kurziválva]mely
van, de nem test, t. i. sem tüz, sem viz, sem levegõ, ( AH I.
B: levegõ Ég, ) sem föld. Kérlek minek gondolod te azt, a'
mi nem test, annak sem képe, sem szine, sem semmi szaga ( AH
I. B: sem szaga ) nintsen; minek gondolod hát? Azt kell
felelned: ( AH I. B: feleldnek [!] ) tsak valaminek: (
AH I. B: tsak valaminek [nincs kurziválva] ) Vald meg, hogy
ezen szorúltságból az Istent, minden ( AH I. B: minden
[beszúrás] ) ember, vén embernek gondolta 's festette. -
Az Angyal edj fõ két kis szárnyal. - a' Szent Lélek
galamb tüzes nyelv. - A' Fiú Isten férfi. ( AH I.
B: vén emberek...[végig nincs kurziválva] ) Igy van az
Istenség fejedbenn? az é hát az Istenség, meljet [p 0123]
más oldalról immaterialitásnak hiszel - nem testnek. Lásd
öszve törik ebben az emberi ész. - Hid el már hogy a' mi nem
test, annak formájával még tsak edj gondolatod ( AH I. B:
még tsak gondolatod ) sem lehet. - Gyere ( AH I. B: [új
bekezdés ) - tovább menjünk rendre, és lássuk: ha
megfoghatod é az Istennek tulajdonságit. ( AH I. B:
[nincs kurziválva] ) - Soha sem kezdödött, soha nem
végzõdik. ( AH I. B: Soha sem kezdõdött, soha nem
végzõdik. [kurziválva] ) Mit gondolsz ezen a' két dolgonn?
's mond meg nékem, mikor megérted. Létébenn az Istennek
nintsen teste, következésképpen se szine, se formája;
idejében nintsen se kezdete, se vége - fogd meg ezt természet
szerént.
Menjünk tovább, 's vizsgáljuk meg, mitsoda
természetû 's akaratú erántunk? jó é hozzánk, vagy nem?
Feltévénn már, hogy az Istenrõl, maga léte szerént, edj
gondolatot sem formálhatsz ( AH I. B: tsinálhatsz )
fejedbenn; tedd fel azt is, hogy ötet magábann éppen nem
esmérheted edj tzikkelyre nézve is: hol kell hát néki belsõ
tulajdonságait, akaratját igazságát esmérni tanúlnod? úgy
é abban a' természetben meljet bizonyosan tudsz, hogy õ
teremtett, ha hiszed Istenségét 's Létét, mellyen
bolondúlás nélkül nehéz kételkedni? Virgiliust, Horatziust
soha se láttad; azért ha ismérni akarod õket, munkájokat (
AH I. B: akarod, munkájokat ) kell olvasnod, abból tapasztalod
tulajdonságaikat, a' mennyire erejeken itélhetsz; ( AH I. B:
a' mennyire itélhetsz ) valakit személyében ( AH I. B:
személlyébõl ) nem esmérhetsz: azt munkájából, ( AH I.
B: munkáiból ) 's tselekedeteibõl kell esmérned; azt pedig
kinek sem személyéhez, sem munkájához nem férhetsz, soha
semmiképpen nem fogod esmérni. Itéljünk már róla, hogy
Vallás, revelatio nélkül, tsak természet szerént, emberi
nemünket esmérvénn, tulajdonn sorsunk szerént, az Istent hogy
esmérhetjük? azt mondod: az Isten mint legtökéletesebb
Lélek, ( AH I. B: az Isten legtökélletesebb Lélek )
Igazság: azért Igazságot szeret; azombann látod, hogy
szabadon teremtvén világát, edj igazra ezer roszszat szûlt
közöttünk. Ártatlanságbann gyönyörködik, még is edj
ártatlanra ( AH I. B: eggy ártatlan [!] ) ezer gonoszt
tsinált. Szereti az embert: még is minden embernek ezer
panaszsza, baja, nyavalyája, veszélje van, mint nyugodalma,
öröme.







