BESSENYEI GYÖRGY: AZ "ÖSHOLMI". 0095
PARIADES TÉRÉSE.
A. : Lehelhetsz még Pariades?
tartóztathatod benned az életet? Keserves, de rettenetes dolog
is edj oljan embernek halálos nyavalyábann nyögni, mint te
vagy, ki világi élete utánn magának életet nem reményl. Ah
hidj és szûnjél eltévedt okoskodásodnak
megátalkodásától!
P. : Jaj barátom ne fáraszd
magadat kéréssel, hanem adj hitet inkább! Láttam azomban
hivõ embereket is haláloktól rettegni, nyavalyájokbann
hánkódni, békételenkedni, 's jövendõ boldogságok felõl
kételkedni. A' ki nem hiszen, senkitõl nem fél, semmit nem
reményl.
A. : De valld meg! hogy jobb vólna jót
reményleni, mint a' nélkül örök semmiségbe vettetni.
P. : De mond meg, hogy Lelkemnek tsupa okoskodásával,
mimódon láthassam meg a' természetbenn, hogy testemnek
rothadása utánn, hamvaim végre öszvetapadnak, tõlem, mint
gyertya lángja, eltünt Lelkemet viszsza nyerik, és magokat
még élõ testemnek képibenn a' magos Egekre valahova,
örökké való örömre 's életre felemelik. Nints e tsudának
elhitelére sem érzés, sem gondolat a' tsupa természetbenn.
[p 0096] A. : De van a' Természetnek Kútfejébenn, és
annak kijelentett akaratjábann. Minek utánna az Isten magát
kijelentette, 's igazán hivõinek örök életet igért: nem
szükség, de nem is lehet jövendõbeli bóldogságunkról tsak
természetbõl okoskodni.
P. : Hát mibõl okoskodjunk mi
természet szerént való emberek, kik józan okosság nélküll
oljanok lennénk, mint a' barmok, ugy hogy, ha Isten beszélne
is hozzánk, sem értenénk meg õtet. Ha e' Világnak Ura
akarta, hogy róla valamely homályos esméretünk légyen
kétség kivül kelletett néki testünkbe, valamely gondoló,
okoskodó Lelket önteni, mely által nagyságának némely
részit meglátvánn, Vóltát tsudálvánn, õtet
imádhassuk. Hát mikor ezt az Istent akarom esmérni, ki belém
okoskodó Lelket adott, hogy esmérjem, legyen é szabad
okossággal élnem?
A. : Szabad az okoskodás Istenünk
kijelentett akaratjának megesmérésére: hanem azok ellen a'
dolgok ellen nem szabad okoskodni emberi módonn, meljeket az Ur
Isteni módonn megmondott, mint hidjünk. Az légyen pedig erre
ok, hogy nem foghatjuk meg, mimódonn eshetik meg Istennél
valamely dolog, mely ménünk lehetetlenségnek lenni látszik;
mert nem értjük azt is,hogy az a' Világ hogy kezdõdhetett,
vagy ha nem kezdõdött, mint némeljek hiszik, kezdet nélkül
hogy van itt? de mégis hiszszük léttit.
P. : Hinnem
kell e' Világot, mert látom, érzem, tapasztalom, hallom: de
ha nem érezném, nem látnám, sem hallanám nem hinném. Hol
vagynak érzékenységeimben az Isten természet felett, és az
ellen kijelentett akaratjának tsalhatatlan bizonyságai? hol
látom Lelkemnek örökké valóságát, vagy miben? oly
bizonyosan mint a' Napot az égenn? Én velem nem beszéllet az
Isten soha különösen, ( AH I. A: [javítás a
törlés után] ) sem nem érezhettem az õ [p 0097] Vóltát
egyébütt, tsak a' szívembenn 's Lelkemben, hogy tsinálta e'
Világot - mikor, mivégre? - Igy a' legtökéletesebb a' mint
van, vagy lehetett hatalma még jobbat tsinálni? Ha jobbat
nálla tsinálhatott vólna, miért tsinált roszszabbat? Van é
ezenkivül jobb Világ valahol, amelybenn az emberek közt
gyilkosok, tolvajok, nehéz nyavalyások, bénnák, vakok,
éhezõk, szomjúhozók nem lésznek (:mert tsak elhiheted, hogy
ezek itt a földönn nekünk nem boldogságaink, hanem
nyomorúságaink:) Minek teremtett az Isten bünt nyomoruságot,
ha a' jóságot, bóldogságot teremteni szabad vólt. Vagy ha
ezeket nem teremtette, ki teremtette ezeket õ rajta kivül? és
ha valamely teremtése elkezdett gonosz lenni, miért nem ölte
meg mindjárt, mikor szabadok kezebenn menykövei? Mi végre
enged oljan dolgokat országábann, meljekre haragszik azon
okból, hogy sz. Nevének gyalázatjára vagynak? ki gyalázhatja
Ötet? mimódonn? és mivel? miért nem öli meg az Atheust, ki
soha nem ád néki tiszteletet, sem Voltát nem hiszi?
A.
: Ezekbenn tehát te semmit sem tudsz? nem isméred Mózest,
kinek e' Világ Teremtõje kezdetbenn való munkáit
kijelentette, 's véle itt r' földön társalkodott.
P. :
Kitsoda vólt õ? tudott é valamit róla Confutzius? járt é
Chinábann? mert úgy értsd meg, hogy én chinai ember vagyok,
ki tsak Confutziusnak törvényeit tanúltam, és hihettem bennek
azt, a mit hinnem lehetett.
A. : Te nem vagy tehát
elfájúlt keresztéyn, ( AH I. A: keresztyén [beszúrás] )
hanem tsak szerentsétlen Atyáktól születtél: örvendem
életednek, mellyet vigasztalhatok. Miért nem nyilatkoztattad
ki elébb magadat, hogy világosságra jöhettél vólna? De én
azért nem tanotottalak Hitemre, hogy tégedet, néha veszédedet
halvánn, attól elpártolt embernek lenni véltelek. Tudd meg
azért barátom, hogy nálunk az Istennek akaratja irva vagyon,
meljet maga beszéllett és iratott meg.
[p 0098] P. : Áh
be szerentsés vagyok ezeket hallani! Szólj Barátom, mondjad
hogy tsinálta Istenünk e' Világot! Had haljam mit mondott
maga, mibõl huzta ki, 's mi volt az elõtt?
A. : Azt
mondja hogy mig ezt a' Világot nem teremtette, addig tsak Semmi
vólt mindenütt: Õpedig a' Semminek közepette egyedûl
lakott, és úgy osztán jött kedve, edj valamelly pontjábann
az örök idõknek, a' semmit világgá teremteni.
P. :
De mitsoda az a' Semmi? hogy lehetett Semmibõl Világ?
A. : Azt nem foghatjuk meg, de hisszük, mert Isten
mondta.
P. : Jól van - eredj tovább, lássuk a'
többit.
A. : Teremtette osztán Isten elébb a'
Világosságot, és igy elválasztotta a' világosságot a'
setétségtõl; ugy lett az elsõ nap. Mert hat nap
alatt teremtette az egész Világot. - Más nap teremtette az
Eget. 3dik nap a' földet, vizeket, 4dik naponn
teremtette a' világosító napot. 5dik nap a' halakat,
madarakat. 6dik nap a' szárazon lakó vadakat és az
Embert.
P. : Úgy de mimódonn esik hogy a'
Világosságot legelsõ nap teremtette, meljet elválasztott a'
settéségtõl? Hát a' setétséget mikor teremtette?
Kétség kivül a' Világosság elött, mert különbenn
nem válhatott vólna el a' settétség. Még edjet
kérdek: hová lett a' 4 nap ( AH I. A: 4dik ) nap tartott
világosság, mikor az Isten a' napot teremtette; mert ha a'
Világosság elsõ nap lett, [p 0099] világosító nap nélkül
is vólt éjjel, és nappal; most pedig tudjuk, hogy tsak a' nap
világosít, õ nála nélkûl tsak setét lakna a' teremtésbe.
Azt pedig nem hiszem, hogy az Isten teremtéseibõl valamit,
meg ismét semmivé tett vólna valamikor. Azomba nem mondja
hova tette az elsõ nap teremtett világosságot, mikor osztán
a' napot teremtette; vagy mitsoda okból teremtett osztán
világosító napot, mikor már világosság vólt? Hát a'
settéséget hogy alkotta? mert ha a' világosság edj napot
érdemlett teremtésével, a' setétség is megérdemlett annyit.
De az õ létit hanem úgy tsináljuk ki hogy az Isten e'
Világot hat nap, és edj éjtszaka teremtette, és az éjszaka,
az az a' setétség vólt elsõ mozdulás. De még ezenkivül,
nem is hallottam hogy a' hóldat, és a' több planétákat, a'
tsillagokkal edjütt mikor teremtette?
A. : Azt el is
felejtettem mondani. A' nappal edjüt minden égi testeket a'
4dik napon teremtett.
P. : Az lehetetlen - hiszen úgy
nagyon egyenetlenûl osztotta vólna fel az Isten a' maga napi
munkáit. Nagyon különösnek tetszik az nékem, hogy az Isten
a' Vadak és Ember teremtésével edj napot; a' számtalan és
véghetetlen Égis testek seregének, a' semmiböl való
elõállitásával ugyan annyit töltött vólna. Talán inkább
sokkal az elõtt, vagy azután, edjszóval más
alkalmatossággal, úgy apródonként és edjenként teremtette
azokat, mikor a' teremtéshez kedve jött; mert azt elhiheted,
hogy az mindenik edj edj világ magábann.
A. : Jaj
barátom, nem kell ezekbenn okoskodnod, mert éppen ezek már
azok a' dolgok, mellyeket az Isten maga beszéllett meg, nem
értheted, hanem hinned kell.
P. : No jól van hát jól!
tsak meny tovább, hanem siess nékem megmondani, hogy teremtette
az Embert?
[p 0100] A. : Az Embert agyagból tsinálta
egészlen, és annakutánna Lelket lehellett az orrába, mely
ötet felelevenitette, és testé változtatta. A' maga képére
teremtette pedig azt, halhatatlanságbann, tökélletességbenn
test és Lélek szerént. Dolgozni nem vólt élelmére köteles,
ruházkodni sem kellett, nem mezitelen járt, semminémû testi
és Lelki fájdalom benne nem vólt, bûnt nem ismért sem
roszszat, 's igy edj gyönyörû kertbe helyheztette.
P. :
De ha ruhája nem vólt, mivel takaródzott Télbenn? mert háza
sem vólt, mivel nem dolgozott. Házat pedig az Isten talán tsak
nem teremtett. Áfrikábann vólt az a' kert a' melegenn?
A. : Nyár vólt ott akkor mindég. - nem vólt
hideg.
P. : Hát azután teremtette az Isten a' hideget
nékünk? osztán mond meg nékem, hogy mimódon lett, hogy mi
fijai oly tökélletlenekké lettünk utánna, teli nyvalyákkal
bûnökkel.
A. : Ugy lett, hogy az elsõ ember
tökélletességét tökéletlenséggé változtatta, pedig az
Isten nem akarta, mert meg mondotta néki, hogy ha azt tselekszi;
megöli halálnak halálával. De õ mégis engedetlen lett, és
az ellen tselekedett, a' mit Isten parantsolt néki; onnan jött
osztán mindenm gonosz e' Világra.
P. : Azt mondod: az
Isten fújt orrába magából élõ Lelket, mely Lélek ötet
elevenségre, okoskodásra hozta. E' hát Istentõl jött Lélek
vólt; ha ez igy van, mimódonn eshetett meg, hogy e'
tökélletes Isteni Lélek a' maga örökös kútfejének
parancsolatja ellen, önnön veszedelmére tökélletességét
szánt szándékkal gonoszságra vihette? Osztán mibenn állott
az a' gonosz 's veszedelmes tselekedet?







