BESSENYEI GYÖRGY: A HOLMI. 0331
XXXI Rész, ( AH 77): RESZ ) FONT, SZÁM, MÉRTÉK, (
AH 77): MÉRTÉR ) EMBERI TUDOMÁNY
Vizsgáld meg az ember
mint kezsd valamit meg érteni, vagy meg fogni, találod majd,
( AH I. B: ugy találod, ) hogy minden tudománnya, értelme,
mértékböl ál. ( AH I. B: áll: ) A teremtésnek egész
kerületibe két dolog van, mellyet tanitunk, ( AH I. B:
tanitúnk, t. i: ) nagyság, ( AH 77): Nagysák ) és
kitsinség. Ezeket testbe ( AH I. B: a testbe )
gondolván, mi módon tészed öket magokba értetökké? ( AH
I. B: értetökké magokban? ) Elöl vészel elmédbe egy kis
darabot valamit, vagy egy pontot, a hoz a kis darabhoz, ( AH
77): darobhoz ) vagy Ponthoz gondolsz más darabot, sok
pontot, osztán sok száz ezer milliomszor való, sok száz ezer
milliom pont tésznek elötted egy igen nagy darabot. ( AH I.
B: Elö veszel elmédbe eggy kis darabot valamit, ahoz gondolsz
más darabot, 's osztán többet, s' azután tesznek elõtted
igen nagy darabot. ) Kevésség, ( AH I. B: [Új
bekezdés] ) sókaság, messzeség, közelség, mellyek
magokba ( AH I. B): mellyek osztán magokba ) vagy
kitsinségek, vagy nagyságok hasonlóúl számból, mértékböl
( AH 77): mértekböl AH I.B: vagy mértékböl )
tudathatnak ( AH I. B: tudatnak ) meg. Vagy öllel, vagy
réffel, ( AH I. B: Rõffel ) vagy marokkal mérsz mindent,
minek számát számba vészed, és úgy mértékkel számmal
hozol ( AH I. B: és igy mértékkel hozol, és számmal )
minden dolgot ( AH I. B: mindent ) ismerettségbe. A
nehézséget, ( AH 77): nehez. [Elválasztás] AH I. B:
[Új bekezdés]) könnyüséget ( AH 77):
könnyüseget ) hasonlóúl mérned kel, ( AH I. B: hasonlóan
mértékkel ) fertállyal, fóntal, másával. Sok számú (
AH 77): sok szamu ) mása nagy [p 0331] nehézség. ( AH
I. B: Nagy Nehézség. ) Ezekröl a' mértékekröl, és
számakról ( AH I. B: számokról és mértékekröl ) kél
fel minden emberi ismérettség, és tudomány. ( AH I. B:
minden Emberi Tudomány, és esmerettség. ) Azért abbúl, ki
egyik kezével tiz fontot valamit, ( AH 77): valámit ) más
kezével ötöt emelgethet és ehez százig egytöl el olvashat,
ha erõs lelke van, lehet nagy Filosofus. ( AH I. B: [hiányzik
a mondat] ) Az ( AH I. B: [Új bekezdés] ) erköltsi, vagy
lelki dolgokba, úgy mint jó erköltsbe, rosz erköltsbe, ( AH
77): erkölsbe ) tudományba, tudatlanságba, fájdalomba,
gyönyörüségbe tsak érzésünkel, és gondolatunkal
mérhetünk, mivel ezen dolgokat nem lehet fontba tenni, de még
ugyan azon törvénybe maradnak. Igen sok szép gondolat együt
okosságot tsinál. Sok jóságos ( AH I. B: jó ) tselekedet
jó erkölltsü embert szül. Sok seb ( AH I. B: embert szül,
sok seb ) sok kár vallás, ( AH 77): vállás ) nagy
fájdalom; sok haszon együtt nagy öröm. It még ( AH I. B:
Igy ) meg marad a szám, de bizontalan a mérték a jóval és
rosszat, mert tsak érzésbe van. ( AH I. B: érzésbe van )
XXXII Rész TANITÁS, IRÁS - MÓDJA.
Némelly tudósnak
tudod szokása homályosan irni, és beszélni, azon okbúl, hogy
meg nem értethetvén, annál ( AH 77): ánnál ) inkáb
tsudáltassék. Ha eleitöl fogva a böltsek magokat, a dolgokba
mindnyájan tisztán magyarázták ( AH 77): magyaráztak )
vólna, sokkal töb ésszel birnánk már, de ugy vélekedtek,
hogy ha nagyon ki mondják értelmeket majd mindentül meg
értetnek, s' nem fognak annyira tsudáltatni.
Sokan mentik
magokat a dolognak mélységével, hogy t. i. nem lehet a miat
tisztán magyarázni: - ne hid. Soha ollyat nem gondolhat az
elme, mellyet a penna ki ne irhasson. Érzése ( AH 77):
Erzése ) van az embernek ollyan, mellynek nagysága már továb
semmi féle szóllásnak formáját, erejét meg nem szenvedi,
s' tsak némaságba tart; de gondolat nem lehet; mert mikor
dolgot gondolsz, akkor szót is eszközt is, gondolsz. Valakinek
e [p 0333] világon erös gondolkodása módja van, annak vagy
ékesen szóllsába, vagy pennába erösnek kel lenni hasonlóul.
Meg lehet, hóhy egy mélly gondolkodásu ember, szóval
elmélkedését ki nem adhattya; de pennával igen is. Mások
szóval bövek, és pennával gyengék. Innen következik, hogy
az, ki sem irással, sem beszéddel mélly lelket,
böltsességet, tudománt nem mútat, tehát azokal minden
bizonnyal nem is bir.
Sokkal könnyeb pedig a gondolatot
könnyen, természet szerint való módon ki adni, mint nehezen;
de ugy vélekedenek némellyek, hogy ha az irás nem szomorú,
nem méltóságot ( AH 77): méltósagot ) viselö, nem
áhitatos, tehát nem fog böltsességnek tartatni. Míért nem?
El veszi é a mosolygás, vagy könnyü magyarázat, a dolognak
igasságát? azomba hiszed é? hogy ha te igen természet ( AH
77): térmészet ) szerint, mindentül tsak nem meg érthetö
módon irsz majd kiki hasonló lész hozzád e könnyü
mesterségbe, s' el tapodtatol? söt inkább az eröltetésbe
lésznek töb barátaid. Soha nehezb dolog, sem mesterség
nintsen e Világon, mint a természetnek jeles követése. Tud
meg, hogy valami tsak szép, ékes, mély, vagy nagy dolog, annak
mind Természet szerint valónak kel lenni. Ha irásodnak ezen
nemes, és nyájjas tulajdonságai nintsenek irhatz örökké;
de soha nem fognak közönségesen olvasni, úgy hogy kevés (
AH 77): keves ) idö múlva magad is el felejted, hogy
valamit irtál. Az emberi Természet gyönyörüség nélkül
való dolog után nem igen nagy indúlattal szokot futni.
Légyenek hát szép, nyájjas, helyes, természet szerint való
mondásaid a dolognak tiszta magyarázattyába: ( AH 77):
mayarázattyába: ) ha pedig öszve szeded magadat, az az ollyan
állapotról irsz, melly tsendes tekintetet kiván, irj játék
nélkül; de úgy hogy szavaidnak s' gondolatidnak igaz
méltoságok légyen.







