BESSENYEI GYÖRGY: A HOLMI. 0244
XIVdik Rész.
BELSÖ NEVELÉS
Régen vetélkednek már
rajta, hogy hol lehet az embert jobban nevelni, othon é vagy
Oskolába; s' a féle helyeken, mellyeket Fundatioknak,
stifteknek neveznek, nehéz kérdés, és bajos dolog reá (
AH 77): rea ) hamar felelni. A belsö nevelés két féle:
egyik tudományokból, ( AH 77): tudomanyokbol ) másik
erköltsökbül ál. A jó erköltsöket elibe kell tenni a
tudományoknak, vagy a tudományokat vélek egyeztetni. A mi
erköltseinket illeti, talán tisztábbak oda haza mint
oskolába. Vóltak ollyanm helyek, hol a nötelenség rakásra
zárattatván, minden fertelmességeknek alája vettetet. Sok
gyermek, és Ifiú közt együt, veszedelembe forognak az
erköltsök; ha pedig az életnek tisztasága, józan erköltse
meg vesztegettetik, minek a tudomány is, melly tsak a
gonoszságnak lész eszköze a gonosz emberekbe.
Erköltsökre
nézve ved fel Magyar országba a Reformátusok Pataki,
Debretzeni Oskolájokat, tsudát fogsz bennek találni. Annyi
Ifiúságot meg tudnak együt tartani. Három száz nötelen
legénynél, kiket Deákoknak ( AH 77): Deakoknak )
neveznek, több lakik egyik Oskolába együt, kiknek idejeket
tizenkét esztendötül fogva számlálhatod húszig, harmintzig
negyvenig. A gyermekeket, hét, nyóltz, kilentz esztendönél
kezdve veheted tizenhétig húszig. Ezek számokat meg haladván
sokaságokra nézve mind egymás közt laknak, tanúlnak, élnek,
esznek, isznak, hálnak. Hiszed e ha móndom, hogy köztök
forogván nyoltz esztendös koromtúl fogva, soha ( AH 77):
fogva. Soha ) életembe semminémü fertelmességröl nállok
még tsak nem is hallottam. A mennyin vóltúnk a Pataki
Collégiumba kitsinyek, nagyok, azon otsmányságoknak,
Sodomiáknak még tsak neveiket sem tudtuk, mellyeket külsö
Országokon sok helyeken mint mesterséget úgy üztek. Mi módon
lehet, azt kérded annyi Ifiat, gyermekeket egy rakáson, tiszta
életbe meg tartani? Ezen én is eleget tsudálkozom az ólta,
miolta már eszem van reá gondolni, s' alig találhatom fel
okát.
[p 0245] De vannak mondod Debretzenbe, Patakon is el
fajult gonosz tanúlók. ( AH 77): tanúlok ) Mitsoda ö
nállok ( AH 77): nallok ) a gonoszság? vagy mit tartanak
ök el fajúlásnakl? ha észre veszik, hogy titkon valamelyik
Deáknak szeretöje van; ha tántzol közülök egyik vagy másik
a vendég fogadóba, ha tzifra nyakra valót köt, vagy hajat
bodorit, valami sunda szót mond, és a szégyen dolgot igazán
meg nevezi, már e gonosz, kire törvént tésznek, s' ki
tsapják. Az illyeneket tsak nem úgy vészik nállok mint
külsö társaságúnkba azokat, ( AH 77): ázokat ) kik
templomokat vernek fel, meg lopván azoknak óltári
szentségeit. Ha nemes Ifiat hallotúnk is, hogy vendég fogadoba
tántzolt, ugy tsudálkoztunk rajta s' ollybá vettük, mintha
házat gyujtot vólna fel.
Engedjük meg azonba, hogy
találtatnak gonoszok. Ugy de tudod é. hogy a jókat a Világba,
mindég tsak tized, huszad résznek szoktuk venni, a többi
rosznak marad. Patakon, Debretzenbe hát, harmintz ( AH 77):
harminz ) Deáknak kellene tiszta erköltsöt viselni tsak és
két száz hetvennek el fajúlt, ( AH 77): fájúlt )
fertelmes életünek lenni: azonba ( AH 77): Azonba ) fel
merek egyet ezerre tenni, hogy nem lelsz köztök három
valósággal el fajúlt ( AH 77): fájúlt ) otsmány
életü tanúlót, mert meg sem szenyvedik az illyet.
Ha már
a Magyar Protestánsok, a Pataki, Debretzeni Tanitókat
nevelésnek erköltseire nézve tekintik, valósággal meg
betsülhetetlen embereket látnak bennek, kiknek érdemeiket e
részbe soha sem jutalmazhattyák, sem hálálhattyák eléggé.
Kivált ha meg gondollyák másut mik szoktak történni a tanló
Ifiuság közt, külsö Országokon s' városokba.
De ellenben
tzáfolhatsz talán azzal, hogy ha szelidek, ( AH 77):
szélidek ) tiszták erköltseik, ugyan azonba együgyüek,
vadak, menér nélkül valók, ( AH 77): válok ) és
szennyesek. Meg vallom hogy bárdolatlanság találtatik
köztök, de hát ha nem [p 0246] lehet nállok Világi manért
tiszta erköltsöket együt fen tartani, és meg egyeztetni?
mellyik job, az é hogy a gálántságot ki tiltsák
közülök, vagy hogy el fogadják erköltseiknek fel
áldaozásával? Lehetne még is talán a Deákoknak több
tsinosságot engedni. Jól van, ( AH 77): Jólvan ) ha az
Ifiuság ollyan vólna, és közönségesen az emberi természt:
hogy meg állana valamelly dologba ot, hol illik, de tudod hogy
ö mindenben az utolsó lehetöségig mégyen. Minden
haszontalanság, esztelenség, el fajúlás, illendöségnek
szine alat tsúszot be közénk.
Ha aprólékos ( AH 77):
apprólékos ) piperézéseket által néznek az Ifiaknak, hozá
szoknak. Vetélkedés támad köztök, egyik a másiknál szeb
akar lenni, meg engedik dolgát, útnak vészi magát a
hivalkodás, és ki álitya meg öket osztán akkor, hogy ne
mennyenek már tovább. Nézd meg ideki a módikat. Egy Gavallér
hajat hátúl, mint a többi egy kevéssé vastagabra köti,
másik meg láttya, s' õ annál vastagabbat köt, a harmadik
tovább viszi, a negyedik mindeniket meghaladja. Végre látod
hogy az emberek vadász kürtöket aggatnak nyakokra, s úgy
járnak. Egy el mégyen, s' kissebb kalapot tészen fela
többinél: ( AH 77): többinel ) meg láttya a tõbbi,
néki esik osztán sok és egy kupakot vág a fejére kalap
képibe. Igy tõltik idejeket a hivalkodással, és
haszontalansággal.
Mit mondanál ha látnád a Debretzeni,
Pataki deákot hogy jön feléd, ki nyakára egy egész lepedõt
tekerget, s' fején ( AH 77): [õrszóban] fejen ) egy
bogját hoz, hogy nyakravalóját, Frisuráját vélled a
módiba tsudáltassa? Nem kell ezeket az öltözetbe, erkõltsbe
meg háborgatni. Magok viseletibe lenne szükség õket
Frisura nélkül jobban humanisalni, az az
emberiségesiteni, de ezt is látom tsak idõre kell hagyni.
Ha erköltsi és tiszta ( AH 77): tisztá ) életre nézve
a Debretzeni, Pataki Prefessorok meg betsülhetetlen emberek, a
tanitásnak modjába változást szenvedhetnek. Nem szóllok még
a magok Tanításaikról, hanem a gyermekek módjárúl, kiket
örökké tsak kõnyv nélékül tanitanak recitálni.
Szüntelen a Classicus auctorokat kell mondani, a többi
Világról szó sintsen.
[p 0247] Ha el mondottuk, mint a
szajkók a mit reánk vetettek, meg ditsértettünk. Tsak
recitáltam, hogy Xerxest, majd nem egy milliom fegyveres
néppel meg verték a Görögök, kik alig vóltak hozzá képest
egy nehánnyan, de soha nem halhattam e tsudának okát
Tanitóimtól. ( AH 77): Tanitoimtóimtól. ) Tsak tanúltam
a szent Históriában, hogy elsö második Nabugodonozor,
Cirus, Sándor, ( AH 77): Sóndor ) a Romaiak
pusztitották a Sidokat, kik minden Fejedelem ( AH 77):
Fejdelelem ) ellen örökké pártot ütöttek. Hallottam
ellenbe, hogy a Senakerib seregét, az öldöklö Angyal
Jérusalem elöl el verte; a (a Nabugodonozorét pedig bé
eresztette; de a Sidóknak Természetekbe ( AH 77):
Termeszetekbe ) nem fedezttetett fel illy közönséges
nyomorúságoknak oka? Miltziadesröl, Themistóklesröl
repetitiokat tanúltam, ( AH 77): Tánultam ) de
Kodrusrúl, Amfictionról, Cecropsról, Licurgusrol, semmit
sem tudtunk. Cicerót tsak hirdettük, de Trájánusrol,
Horatius Coclesröl, ujrásokrol, Numa Pompiliusrol sat.
szót sem hallotúnk. A ( AH 77): a ) nagy Kátet tsak
recitaltuk, de sem a Lateranumi, sem ( AH 77):
Sem ) a Lioni, sem ( AH 77): Sem ) a Nicei sem
( AH 77): Sem ) a Baseli Conciliumrol nem tudtúnk,
egész Classisostol is eszmélkedni. Rákotziról
hallottunk beszédböl, ( AH 77): beszedböl ) de sem a nagy
Lajosról, sem Hunyadi Jánosrol, Mátyásról nem
túdtunk. Bruntzfik, Argius történeteit meg tanúltuk
mesébe, de az Ottó Tsászárokét nem hallottukk; Szatmári
Mihály Professor Uramat ismertük, de Bórsiáról sem
Mesterünk, sem magúnk nem tudtúnk. Trótzonfalvát,
Petrahót tudtuk hol feküsznek a Bodrog körül, de
Paragvájról, Peruviáról, Kongorúl, Mexikórúl,
Trebizonnról, Bresilröl sat. soha ( AH 77): Soga ) sem
hallottunk semmit. Ellenbe tudtunk recitálni. Oh maribus
dantur sermo cum turbine carbo: tudtuk Mólnár
Grammatikájából ( AH 77): Grammatikajából ) e mély
verseket mondani. (2 ... ] Tudtuk mondani az ( AH 77):
tudtuk mondani az [kurziválva] ) exceptiokat t. i.
Excipitur, ut: gummi, moly [p 0247] sinapi: Delphin, Phorcyron,
nesis, Vibex, Salamisque, Glis, gliris, Dis, Lis, Samnis, gryps.
A nehéz nyavalya tudna ezekböl a sárkány ( AH 77):
sarkány ) szavakból okoskodni, tsak nem ki ejtem nyelvemet a
számbol, ha mondani akarom öket.
Tsudálkozúnk osztán
rajta, mikor nemes Ifiaink haza jönnek az Oskolákból, és a
Glis, Dis, Lissel, Gripsel semmire nem mehetnek? - hol
hallasz ezekröl beszélni világi társaságokba? Cornepiust,
Castelliot, Cicerot, már nem recitálhat, azonkivül pedig
( AH 77): pegig ) semmit sem tud, ha tsak magától nem
olvasot, és tanúlt, már e részbe ( AH 77): reszbe )
lehetne új tanitás modját fel állitani, mert nem lenne ok,
a Báseli Conciliumtúl ugy félni, mint a vastag nyakra
valótúl, és magas üstökröl.
Engedelmet kérek azonba, a
Claritásoktól hogy mint Profanus Ember,
mesterségekröl bátorkódtam irni, melyhez nem tudok. Nem
báanom - hogy ebbe is engedelmességemet bizonyittsam; ki adom
hogy ha igazat nem mondottam, vissza vonom tselekedetemet,
alázatos együgyüséggel alkalmaztatván ( AH 77):
alkamláztatván ) magamra e köz mondást: Cecus de
colore.







