BESSENYEI GYÖRGY: A HOLMI. 0223
VIdik Rész
MOZGÁS.
VAlamennyi dolog e Világon
van, akár élõnek, akár hóltnak gondollyad, egy sintsen
szüntelen való mozgás, és munka nélkül. Van a négy ( AH
77): nagy ) éltetõ állat közt, valamelly meg
magyarázhatatlan erõ, melly vagy oszlat, vagy gyüjt minden
szempillantásba. Ha már az élet, eggy részrõl nem egyéb
tsupa mozgásnál, úgy meg kel engedned, hogy az egész
Természetbe hólt állat nintsen. Minden dolognak meg van
élette a maga tulajdonságai szerint. Nem tsak a hát élet
melly beszél, jár, kél, gondol, mint mi tselekszünk, és
némelly részbe az Oktalan állatok is el követnek. Élnek a
plánták is, a füvek fák is. Ezek be tapasztalván a mozgó
eröt nem tsudálkozhatúnk: de nagyobb vigyázásúnkat
érdemlik ( AH 77): erdemlik ) azon eszközök, mellyekbe
elevenséget nem hiszünk; és még is mozgásba lenni
tapasztalúnk. Ha fel vészel egy könyvet, láto hogy ö benne
sem mi elevenség test szerint már nintsen, melly papirósból
ál, bör vagy szárraz fa táblával. E sme zödül, sem
virágzik soha többé, sem lépést nem tészen; ugy van de
romlik azonba, és hanyatlik rothadása felé. Él benne ollyan
élö erö, melly belsö részeit ( AH 77): reszeit )
rágja, emészti. E dolog mozgást jelent, mert mimódon lehessen
valamit fogyasztani munka nélkül? ha pedig munka találtatik
( AH 7): talátatik ) ot, tehát mozgásnak is kel lenni.
Ved fel, hogy Természet rothasztó, az az széllyel oszlato
erejével is, szinte úgy életre dolgozik, mint azon
munkájával, melly által a fübe [p 0224] virit. Olly rendbe
vannak a dolgok, hogy eléb meg kel valaminek oszlatni, hogy új
vidámságra jöhessen, mihent már az igaz, hogy rothadás
nélkül, semmi féle mag nem virágozhatik, mindjárt el
hiheted, hogy a Természet mikor rothaszt, akkor kezd éleszteni
is. E pedig mindenüt igy találtatik. Szóllyúnk tsak Teströl:
Nem igaz é hogy a Tsikó a ménlónak magvából támad?
miképpen éled ( AH 77): eled ) hát meg? az elevenitö
mag, az állat vérinek szineböl készitetik. Szenának, zabnak
meg kell rothadni a ménló gyomrába, melly eszközökböl, a
vérnek való nedvességet ki huzza a Természet; meg kell hát
rothadni a Zabnak, mikor el veszik tölle ( AH 77): töllé
) elevenségét, és más dolognak adják. Tehát az eddig Zabba
vólt élet, már más életet készit, noha még sem veszet el
belöle az éltetö erö egészlen. A zabbúl készült vér
magot ereszt, melly magból tsikó támad. Látod hát mimódon
vándoról az élet egy dologbúl másba, a Természet Istentöl
meg határozot tsudállatos munkája által. El maradot része
a táplálatnak ganéj lész, az az rothadás. Gondolod é hogy
ezen dolog már, minden éltetö eröt tökélletesen ki vesztet
magábol? Éppen nem. Ted a ganéjt ollyan földre melly már
soványsága szerint életet nem hoz tapasztalni fogod, hogy
kövér búzát terem. Látod, ö a földnek ollyan nedvességet,
sirt ad, melly sir a búza magba tsuszván, ezt tökélletes
kövérségre viszi. A búzát te kenyérbe meg észed, mellyböl
Természeted vért tsinál, azon vér maggá változik, melly mag
ha Aszszonnyal közösködöl, emberi testet támaszt. Az a
dolog, melly már tsikót adot, végre más testet is adhat.
Azonba meg ne ütköz, mert tudod, hogy testi képpen ki vévén
naggy Lelkünket, mi tsak ollyan dolgokból vagyúnk öszve
rakva, mint az oktalan ( AH 77): oktálan ): állatok, az
az, a négy éltetõ állatokbúl, nintsen most it szo Lelki
származásrúl, hanem tsak testi alkodtatásrol. Nem rút hát
a ganéj a Természetnek, sem nem el veszet, és élet nélkül
valo rothadás. Ha valahógy ( AH 77): válohógy ):
kételkednél, mondván: mi módon lehetne test ganéjbúl, nézd
meg egy szép aszszonynak testét, halála után harmintz nappal,
osztán tégy ganéjt mellé, fogod tapasztalni, hogy ruttságba
nem enged a leg veszetteb ganéjnak is e Világon.
[p 0225]
Rosz, veszet rothadás még a ganéj azt mondod. Azonba a szölö
tövére tészed, hogy levét a tõke magába szivja, s' te
osztán borba mint jó dolgot meg iszod, ugy de nem ganéj az
osztán, hanem bor. Soha nem is vólt a ganéj, tsak Természeti
test. Minek mondod a Papirost? Lennek é, ruhának é? Minek
mondod a Lúd tallat? fünek, húsnak, tsontnak, mert ezekböl
terem. Minden dolog ugyan azon egy test itt e Világba, és
szüntelen szül, él, és születik, az az más formákba
öltöztetik. Azt mondod az órrod, a szád, a nyelved, a kezed,
a májjad a homlokod, a füled, az állad s. a. t.
Gondolod é
hogy már ezek, mind annyi egymástól meg ( AH 77): még ):
különböztetett testek? Látod hogy mind ugyan azon tsont,
bör, hús,és véár. Ved fel hát, hogy az egész
Természetnek, magára való nézve, nintsen magába, sem sunda,
sem egészlen elevenség, mozgás nélkül melly élhetni való,
vagy éltethetö erejétöl egészlen meg fosztathasson, mert ez
mind élet, valamit látz.
El múlhatik ugyan én bennem a
Bessenyei György élete, de nem szakadhat el azért a
Természettül az a meleg, és test, mely most életemet
tsinállya. Ha vérem meg hül, azt a meleget, melly most egész
testembe van, ki bocsáttya magábúl, melly itt marad a
földön, és más dolgot fog melegiteni az életre adják azonba
testemet ( AH 77): testement ) eledelül a
Hottentotoknak vagy Bresilitáknak kik ember húst
észnek, majd új vért tsinál bennek mellyböl ök új embert
( AH 77): émbert ) szülnek. Ted ki hamvamat a föld
szinére rothadása után, ki fog zödülni, és füvet ád a
juhoknak, mellynek tejével, túrójával, húsával emberek
élnek. Mi tsinállya pedig ezeket? az a nedvesség, mellyet a
földbül magokba vésznek. E szerint tsak az én életem
változot el t. i, hogy már a föld szinén vólt
ábrázatommal, emberi tselekedeteimmel, beszédemnek hangjával
fel nem talász többet, az az nem leled meg Bessenyei
Györgyöt de meg lelheted a Bessenyei testébe vólt
meleget, hideget, vizet és földet, széllyel oszolva egy
mástól, és ha nem tapasztalhatod is öket hidjed, hogy itt
mulatnak a Természetbe. Az én testemböl ki parlagot
nedvességet [p 0226] szintén ( AH 77): szinten ) úgy fel
huzhattya ( AH 77): hushattya ) a nap, mint egyéb vizeket,
és harmatot botsáthat alá vélle a te gabonádra,
káposztádra, mellyet örömmel észel. Nem sok harmat telik
abból azt mondod; ha egy káposzta före való telik is elég,
mert itt nem sokaságot akarúnk mutatni. Azonba ha az a
nedvesség mind rakásra gyülne egy nagy ürességbe, ( AH
77): üresség be ) melly azon emberek terstéböl ( AH
77): testeböl ) ki költözött, kik már e világon meg
hóltak, gondolod é, hogy meg lábolhatnád, ezt a kis Tengert?
Ha a Természetnek azon testét, az az földet, vizet, tüzet,
levegö eget mind el kellene veszteni kezéböl, mellyek emberi
testeket formáltak, tápláltak, utópállyára el fogyna: De
hová mehet egy tsep viz, ki a természetböl? Lásd hát végre,
hogy a Természet magába egy Test, és egy szüntelen való
mozgás, mellybe magára nézve nints halál, sem rothadás, ha
nem tsak keverés, oszlás, és új új forma.
VIIdik Rész
VÉR TÜZ
SOkan hánkódnak rajta, hogy mi módon munkálódik
a vérnek heve, vagy tüze emberi elménkbe. ( AH 77):
élménkbe ) E részbe ki ki érez tapasztol magába, és tartsa
ahoz magát. Tagadhatatlan dolog a sok tapasztalásból hogy a
vér folyásának külömb külömb féle változásokra hozatik.
Gyerünk s' beszéllyük ki mit álmodtúnk ebbe a dologba. Én
meg irom a magam álmát, gondold hozzá a magadét.
Azt
álmodom egyszer, hogy az ember agy velején valahol ot egy kis
táblátska van, melly láthatatlan inatskákkal, eretskékkel
bé van vonva. Ez neveztetett álmomba emlékezet
táblájának. A Vér folyásának ( AH 77): folyasának
) láttam tüzét, mint igen vékony súgárokat villámlás
módjára a nevezett emlékezet táblájának erén szaladozni,
és ott apró barázdákat húzni, mellyek abba emléjkezetül
meg maradtak. Ha a Vér a Testbe nagy lármába, vagy sebes
folyásba jöt, tehát apró villámlásait, az emlékezet
[p 0227] tábláján felettébb meg sokasitván, tiszta
elmélkedés a föbe nem eshetet. El mentem járni annyira, hogy
a vérem sebes mozgásba jöt, izadni kezdettem: haza tértem
osztán, s' dolgozni akartam: de nem okoskodhattam, mert igen
sebes villámlást tett fejembe véremnek tüze, mellyek magokatt
haboztatták. Várakoznom kellet, mig a vér bennem meg nem
tsendesedet, gy kezdettem osztán gondolkodni. Kérdeztem ( AH
77): kérdeztem ) sok okos iró, és tanúló férfiakat:
hogy ha tudnak é méllyen okoskodni, irni, mikor tántzba meg
tüzesednek, vagy futásból állanak meg, és azt felelték,
hogy nem lehet az elmének dolgozni, ha a vér, nagy tüzbe jön.
Mentül nagyobb hévségre megyen ( AH 77): megyén ) hát
a vér annál inkább zavarodik az okoskodás. Láttam álmomba
forró betegségbe fekvö embert kinek a véri annyira fel
forrot, úgy habzot, és olly sürü villámlásokat hánt felsö
tüze az Emlékezet táblájára, ( AH 77): tábájára )
hogy az ember öket, sokaságok, s' rendetlenségek miat, nem
különböztethetvén, eszén kivül kezdet beszélni. Azonban
lassan lassan meg tsendesedvén a véri ismét eszéhez jöt.
Ekkor egy gyertyát meg látok elöttem égni. Meg fogom, hát
hideg, kemény mert fejér viaszból vólt, és nehéz, honnan
származik mondom magamban e hideg nehéz alá esö viaszból az
a fel felé futó meleg tüz; a láng egyenesen nyúlt fel
mozgatni kezdem gyertyát, a láng lassan habozni indúl, jobban
mozgatom és a lángja is jobban kezd ( AH 77): kell )
tsapkodni: ismét jobban tsavargatom, a láng annyira lobog, hogy
alig láttam ( AH 77): láttám ) nálla, s' el alváshoz
közelit. Le teszem a gyertyát, és a láng ujra egyenesen
nyúlik, világossága ( AH 77): vilagossága ) is meg jön.
E dolgon gondolkodván, irom elmélkedésemet tsendesen; azonba
pennám le tészem. Ki megyek, meg futkosom magam a fáradásig,
izzadásig, fel zavarom véremet melly tüzbe jön. Hazaszaladok,
irni kezdek, okoskodnám, hát nem lehet, mert nem jönnek elö
a tiszta elmélkedések. Meg tsendesedem, egy óra alatt el ül
a vérem, akkor fel veszem pennámat, és irok. Mimódon dolgozik
már a vérnek járása okoskodásomnak erején? Ez a nagy
kérdés; de ne fejtsük meg, ( AH 77): feitsükmeg ) hanem
álmodjúnk tovább. Egész nap elmélkedtem. Elmém el fáradt,
vérem el lankadt, le feküdtem, és olly méllyen el aludtam
hogy reggel fel [p 0228] serkenvén, tellyességgel egy álmom
sem jutot eszemben. A vérem ekkor nagyon el tsendesedet, és
amint folyása, habjai lassodtak Testembe, tüzöknek sugárai
is úgy kssebbedtek, aláb huzván magokat az Emlékezet ( AH
77): Emlekezet ) Táblájáról. Ha annyira meg lassodott
vérem, hogy villámlásainak egészlen le kellet vonúlni a
gondolat piatzáról, tehát, ot nem loboghatván tovább,
barázdát, vonást, Emlékezetre nem húzhattak, és igy
púsztán maradt az emlékezet. Fel serkentem, a vérem
mozdúlásommal meg zúdúlt: tüze fel lobbant, el boritotta az
emlékezet tábláját 's mindjárt lettek gondolatim - hántam,
vetettem továbbá magamat hogy mit álmodtam, ( AH 77):
almodtam ) de nem jutot semmi eszembe.
Lehetne talán mondani,
hogy nem következik ebböl a nem álmodás, mert sokszor
érezzük valamennyire álmúnkat, de nem jut eszünkbe olly
tisztán, melly szerint elö beszélhetnénk. Meg álly, tegyük
fel hogy öt órát alszol egy húzomba, mindég álmodni, ( AH
77): almodtam ) az az gondolni kell elmédnek ez idö alat.
Ha pedig a leg hoszszab álmodra emlékezel is, soha egy óráig
széllyel a Világba, ird fel osztán, és várj reá, mikor olly
sokat álmodol mint az a gondolat, melly álom nélkül, egy ora
alat gyült. Soha nem álmodol annyit, hogy egy óra alat nappal
többet ne gondolnál nálla, ha már öt, hat óráig aludtál,
hol van a többi órába gondolt álmod? mert ha nem szünik
elméd gondolni éjjel, éppen anyit kel néki meg járni egy ora
alat álmodba, mint a mennyi dolgot nappal annyi idö alat meg
jár. Ugy de mondod: nem aludhatik a Testetlenség, mivel annak
sem szeme nintsen, sem el nem fáradhat. Meg engedem, hogy elmém
az elmélkedésbe sokszor annyira ki merült erejéböl, hogy mig
nem hevertem lehetetlen let továb dolgoznom, és olvasnom. A
Fájdalom mint Villámló nyilallás ugy járt fejembe mihelyt
dolgozni kezdettem; ha pedig a könyvet le tettem, azonnal el
múlt.
Mi módon tsinálhatna elmélkedést a vér, test,
tsont, in, bör, hús s' a. t. Elémélkedést mondom, melly sem
vér, sem nem hs, sem tsont, egy szoval nem test? Azonba hallom
hogy ablakom alat szép musikát [p 0229] kezdenek hegedükkel.
A szivem fel riad, búra, édes ( AH 77): edes )
szomoruságra, vigságra ragattatik, úgy éppen, mint a musika
változot. Mi tészen illy nagy munkát szivembe? mitsoda erö
ez, ez tsak hang, - mi tsinállya; Ló ször, szurok, fa,
bárány béle együtt, úgy de e még is, sem szurok, sem
száraz fa, sem ször, sem bárány béli, mi a szivembe
dolgozik; nem is test; mert e sem tüz, sem föld, sem levegö
ég, sem viz, hanem hang; - e testöl származot nem test. Törd
öszve azomba a hegedüt, és keresd fel hangját, notáját.
Bontsd meg az Embernek véri folyását, agya valajét, és
keresd osztán józan okoskodását. Egy Ember a másikat
hátúlról meg kerüli, meg kapja setétben hirtelen, amaz meg
retten, ki töri a nehéz nyavalya, meg bolondúl, és soha
többé eszére nem jön. Meg bomlot az emlékezet táblája, a
fel zdult vérnek keménnyen reá tsapott tüzétöl. Meg
süttettek az elmélkedésnek parányi erei, és már nem fognak
tisztán. Ugy járt, mint a mezö, mellyet a jég essö le vert,
's pusztává tett.
Ezeket mind az éltetö Lélekröl gondold,
az az a Test lélekröl, mert nékünk is meg van az a test
lelkünk, nagyob eröbe, melly az oktalan állatopknak adatott.
Ne véld azomba, hogy ezeket az álmokat, halhatatlan lélekröl
tettem vólna, melly soha testi változás által, mivel ö
Testetlenség, józan okoskodásától meg nem fosztathatik, sem
a Vér folyása által nem változhatik, sem el nem fáradhat.
Test lélek s tsak, mibennünk mint tapasztalod testi
változások alá van vettetve; de vigyáz reá, hogy a nagy
Lélek benned örökké gondol, soha nem fárad el, sem meg nem
bomolhat. Ezt ugyan nem tapasztolhattyuk e testbe egyedül, töb
erötlenségek nélkül, mert it a Földön nagyon testiek
vagyúnk, meg oszlattatásúnk fogjuk látni mi a nagy, és fö
Léleknek tisztasága.
Álomnak azért irom ezeket a dolgokat,
hogy a Lélekröl okoskodom véllek, melly okoskodások eleitöl
fogva tsak ollyak, mint álmok. Ki mehet végire az Isten mélly
böltsességének; ki testünkbe testetlen Lelket helyheztet,
hogy az által szenyvedjen, ( AH 77): szényvedjen )
szenyvedhessen, 's azonba attól különbözö dolog légyen!--
[p 0230] VIIIdik Rész
BÖLTSESSÉGNEK KÖVE VAGY ( AH
77): Vagy ) LAPIS PHILOSOPH.
VÉllek születik a
halandókkal élni való vágyódások, melly indúlat sok
szomoru módokra, keresésekre vitte már az embereknek némelly
részeit világúnkba, hol sokat kereskedtek, de még eddig tsak
meg hóltak mindnyájan. Beszéltek a hajdani böltsek valamelly
böltsességnek kövéröl, mellyet mondottak, ha ki meg lelhet,
általa mind bóldog, mind halhatatlan lész. E nevezetes
kõrül, két féle értelem támadt a tudósok közt. Egy rész
igy itél, hogy a régiek a böltsességnek, vagy Világ
tudóknak kövén, egyebet tsupa igaz böltsességnél soha nem
értettek. T. i. ( AH 77): t. i. ) ha valaki magának
böltsességet szerez, bóldog lész a földön mások felett e
nagy kintsel birván, azonban halhatatlanságra jön neve mint
Socratesnek, Platonak, Aristotelesnek sat. Más részrõl
némellyek, úgy gondolkodnak 's hisznek, hogy a nevezet kö
valósággal kö, vagy ollyan nemü ital, mellyet ha valaki
magába veszen sok száz esztendeig élhet betegség nélkül.
Ezen okbúl ök, el indúltak e könek, vagy italnak
keresésére, melly felet eléb igy okoskodtak.
"Van a
Természetbe láttyuk olly titkos éltetö, melly él, meg nem
halhat, és magát magátúl meg újittya. Ez az erö ál
lélekböl, és Testböl, a Lélek pedig nem testetlen lélek,
hanem testes, tehát az örök Testnek, valamely résziböl ki
kell húzni, azt az élö lelket, 's Testet, melly nagy
Természetét olly sok ezer esztendökre fel tartya, gy osztán
a ki azt meg iszsza, él a Természettel 's vélle meg
ujjittatik." ( AH 77): ujjitatik ) Ezen dologrol magam is
néha elmélkedvén holmi aprolékos akadályokba botlottam,
mellyekbe tanúlatlanságom miat világosságot nem kaphattam;
azért le irom öket, talán valaki, valamellyik résziböl a
magyar világnak ki kö keresö, végre együgyüségemen való
szánakozásától inditatván, meg szán, és meg mutattya
tudatlanságomnak, hogy a követ lehet hinni.
[p 0231] Az az
erö, melly élö Lélekkel és testel e nagy Természetet fen
tartya, vagy Isten, vagy a Természetnek Lelke, az az ollyan
hatalom, melly sugáriba, minden dologra ki terjedvén, a maga
határáig minden dolgot el viszen, 's fen is tart. Egy szóval
élet, még pedig örök élet ez a hatalom. Ha a kö keresö
túdósok, hinni találnák, hogy Isten különös természetbe
nintsen, hanem tsak a nagy Természet maga Istenség, úgy tsak
a természet éltetö Lelkét kellene az örök Testböl azzal
együt ki ( AH 77): hi ) húzni, valamelly kis üvegbe. De
ha hiszik, hogy ( AH 77): hiszik. Hogy ) Isten van külön
Teremtéstül a maga Természetibe, úgy lehetetlen azt is nem
hinni hogy ö benne van tsak életnek magva, mellyet többé nem
Teremtet dologba, hanem éppen ( AH 77): eppen ) az ö
Természetibe, személy szerint való tulajdonságaiba,
hatalmába kellene keresni, 'azokbúl ki húzni. Mi módon
lehessen osztán az igaz lévén tüzzel, egy setét konyhába,
az Isten Természetinek élö lelkéböl egy darabját ki fözni,
's azt embernek meg innya?
Ha hiszi Valaki, hogy a Természet
maga magát tartya fen élettel, és az újitó halhatatlan eröt
magába ( AH 77): mágába ) viseli mellyet az Isten neki
által ( AH 77): áltál ) adot, tehát, ki kell találni
azt a dolgot, mellybe a leg bövebben lakik, hogy az ember
osztán mikor öszül, tavaszt tsinálhasson ( AH 77):
tsiálhasson ) vélle magába. De ha a Természetbe magába
lekik is az az élö ( AH 77): elö ) erö, melly a
halandóságnak ellent ál, lehet é azt az eröt egy kis üvegbe
tüz által belé húzni? Azt ( AH 77): Ázt ) meg vallyák
az élet keresö tudósok, hogy abba az italba, vagy ételbe,
lelkes testnek kel lenni, Lélek nélkül mondják nem lehet
életet venni. Igy kel hát a Természet éltetö lelkéböl egy
darabot, vagy részt, annak egy darab testével együt, mellybe
éllyen, és meg maradjon tüz által ki húzni. Ez tsupa élet,
ezt kel meg enni. Az életet ( AH 77): eletet ) meg enni
nehéz dolognak látszik elöttem.
Lehet é a Természet
közönséges éltetö lelkéböl egy részt el szakasztani? ez
a nagy kérdés. Azonban vallyák a Tudósok, hogy ha meg ehetné
is az ember az életet, nem élhetne túl ezer esztendön, 's
tsak [p 0232] ugyan meg kellene halni. Nékem ugy tettzik, hogy
ha a Természet ( AH 77): Termeszet ) lelkéböl olly
formán része sülhetnék, tehát addig kellen nékem is
szükséges képpen élni, mig a Természet él, az az Világ
végéig. És miért ne? hinni, hogy a Természet életét észi
az ember, és ( AH 77): es ) még is tagadni, hogy addig
élhessen mint a Természet, éppen magával ( AH 77):
mágával ) ellenkezö dolog. Ha tsak nyóltz száz esztendeig
élek, ugy nem részesültem a Természet élö lelkébe, abba
t. i. melly által ö fen ál, mert nem élhetek addig, a meddig
ö. Az az élö ( AH 77): elö ) Lélek, és Test tehát,
mellyet a kö keresö tudósok forgatnak, sem nem Isten
Természet, sem nem a nagy Teremtet Természetnek különösen
belé alkotot élö lelke, melly aztat sok ezer esztendökig fenn
tartya, mivel a Túdósok a magokéval tsak egynehány százig
élhetnek, hanem az valami olly dolog látod, melly sem Isten,
sem Természet, ah! be nehéz illyen dolgot embernek fel találni
a Természetbe!
Ha a Világot jól nem ismered, mondhatod
magadba, minek fárad az ember, illy állapotoknak ( AH 77):
állapotknak ) visgálásával? Ki vólna e világon, ki olly
követ keresne tüzzel, szénnel, serpenyövel, mint ö
beszéllni? Engedj meg, és ne kételkedj benne, hogy számtalan
emberek ne légyenek, kik a fent nevezet követ keresik, Tudós
Férjfiak külömben, kiket más dolgokba okoskodni halván,
eszekre, 's józan ( AH 77): jozán ) itéllet tételekre
nézve tsudálnál.
Jegyezzük meg még, hogy a melly ember e
Világnak közönséges testéböl ( AH 77): testeböl )
mesterség által leket húzna ki, hogy meg igya, szembe álhatna
sz Istennel. Ha azonban tsak ollyan éltetö lelket huzna ki,
mint embernek szokot lenni, még azzal nem élhetne nyóltz száz
esztendeig. Ezer Embernek lelkét rakják egy testbe, fogadom,
még is meg hal az a sok leklü test, s mind el mégyen tölle
a Léleknek serege. Nem emberi lélek hát a mit keresnek, hanem
a Természet közönséges spiritusának egy darabja, vagy
iható, ehetö részi, melly által még sem lehet a
Természettel verset élni. Tsak ugy vészem én azt az ehetö
követ, mint Lörét melly sem bor, sem viz.
[p 0233] Illyen
ütközéseim vagynak, az ehetö halhatatlan, halandó könek
természeti ellen, mert minek nevezed különben az olly dolgot,
melly nyóltzvan esztendöt, hatvant, hetvent ki nyújthat
nyóltz százra, de ezerekre, vagy halhatatlanságra nem.
Várakozzunk hát mig olly halandó elö veti magát, ki a
halhatatlanságnak halandó italát meg ihattya. Ne felejtsük
el azt is meg jegyezni, hogy a fen forgó életet, és Világnak
élö lelkét ki borba, ki borkõbe, ki kényecsöbe, ki hugyba,
's több a félékbe szokta keresni. Ezek a Tudósok már igen
sok könyveket irtak, mellyekbe fel jegyzik, hogy az élö követ
meg lelték, birták is, meg irják ( AH 77): itják ) mi
módon kellyen azt fel lelni, de ollyan formába, mellyet semmi
teremtet állat nem érhet, ha tsak már titokkal nem bir. Ugy
tartyák pedig, hogy a ki egyszer vélle bir, soha ki nem mondja.
Olvastam magam is már nyomtatott kökeresö könyvekbe, a fel
találásnak bizonyos modját, mellyet maga igy nevez az Iró;
de igy tanitot ha nem tsalatkozom, mert az e féléket könnyen
szoktam felejteni: "keverd el a Testet, annak utáanna öntsd
közzé a lelket, állisd meg osztán a lelket a testbe. Végy
hozza egy rész napot, annyi hóldat, fözzed addig a napot,
hóldat, mig a lélekkel, testel öszve nem ál. Lágyitsd el,
ugy osztán ( AH 77): osztan ) nap, hóld, Test, lélek
együt folynak s' a. t. Id meg öket" ( AH 77): öket.
[idézõjel hiányzik] ) Én pedig azt mondom: Értsd meg öket.
Igy mégyen ez osztán mindég. Job lenne, ha meg irná, hogy mi
módon lehessen Aszszony Ember nélkül, egy Férfinak egyedül
serpenyübe tüzön, éltetö lelket tsinálni, s annak osztán
miböl testet adni hol lakhasson. Ennél nagyobb titok nem vólt
a Világon, mert soha nem fedeztethetik fel, hadjuk el tehát
ezeket -- mélly dolgok. Rendes ha meg gondolod, hogy mikor egy
kö keresö Túdósnak Feleségétül gyermeke lész, meg ölöd
sem tudja ki magyarázni, hogy adot fiába éltetö lelket; de
a serpenyöbe meg tsinállya a Természet lelkét mellyel él,
még is meg hal: értsd meg ezt is.







