BENYÁK BERNARD JÓZSEF: ERKÖLTSI KÜLÖNÖSSÉGEK
VAGY OKOS ELMÉNEK JÓSÁGOS MULATOZÁSAI. 0100
CCCX
Elsö tanúlás-tárgyok az embereknek az ember
volt. Mi haszna akármi leg böltsebb tudománnyának-is, ha
sem önnönmagát, sem a' többi magához hasonlókat nem
esméri?
CCCXI
Különösön befúrja magát az
állhatatlan vélekedés minden tselekedeteikben az embereknek;
rabjai, és áldozatai voltak-is mindenkor: a' vélekedés
viszi-véghez, hogy olly keveset hasonlitson akár mellik
század akár az elötte elfolyotthoz, akár a' jövendöhöz:
elterjed hatalma a' gyönyörüségre, és a' fájdalomra, a'
vétekre, és az elröltsre, a' bötsületre, és a'
bötstelenségre, a' kézimesterségekre, és, ugy szólván,
minden képzeteire az embernek.
CCCXII
Akárminémü
állapotban legyünk-is e' földön, minden történetek fölé
emelit, 's rajtok hatalmaskodókká tészen bennünket a'
bátor lélek: jegyzi bennünk mélységes esméreteket a'
dolgoknak, és a' jól megérett eszeskedést.
CCCXIII
Minnemagunknak magunása a' léleknek szomorúsága, melly
kivülünk-is igen teregeti [p 0101] magát, és valami
körülöttünk vagyon, mindent befed homályos edelével:
szomorú következései abban állanak, hogy mindenben
érzékenetlenekké tésznek bennünket, sem a'
gyönyörüségek, sem az elme értékei, sem még a' jó
erköltsök felöl se tudjunk semmit-is: hogy még a' leg
kissebb munkánkra-is eröszakúlnunk kellessék, és
hogy a' tsupa árnyékot, 's rémléseket-is valóságos
roszszaknak nézzük.
CCCXIV Annyiba tudhatni a' negédet
a' jó erköltsök mellett, mint a' konkolyt a' vetsében; ez
azt egészen elnyomja.
CCCXV
Az-é valóságoson
erköltsösnek lenni, hogy elszégyenlje valaki magát
erköltsösségén? 's ne-is merjen a' jó erkölts'
ékessége alatt azok' eleibe kerülni, kik tapsolva
örvendeznek gonoszságaikon, és dobzódásaikon? azonban
nem forog-é ugyan ez naponként szemeink elött?







