ANDRÁD SÁMUEL: A' MAGYAR DÉMOCRITUS ÉLETÉNEK
DÉLIG VALÓ RÉSZE. 0012
Már hogy egy keveset a' hahotálás mellett az
eszemnek-is ne tsak a' szájamnak hasznát vegyem, azzal
okoskodva azt mondom, hogy az ember testböl és lélekböl
áll, és az senki sem is tagadhatja. Mert ha jól pofon
ütik, igaz lelkéböl keseredett szivvel meg-vallhatja,
hogy az a' tsontból és húsból álló oszlop az ö teste
vólt, mellynek a' felsö karimáját érzéketlen és
eszetlen test helyett meg-ütötték. Hogy az idöt
kahagással meg-nyerhessük. ha ha ha! - Az ember azért
tökéletesebb lészen, ha nem tsak a' le kit, hanem a'
testit-is gyalulják.
Az elsöért nem lehet panaszom;
mert az én édes Atyám maga-is Lelki Pásztor
(Geistlicher)
lévén, ollyan szorgalmatason
palléroztatta a' lelkemet, mint akármelly Székely katona a'
puskája tsöjit, mellynek tokja annak fából való ágya. De
a', hogy nékem testem-is van, talám eszibe se jutott
szegénynek, minthogy papi kötelessége szerint inkább
tsak a' lelkiekröl gondolkodott. Az én testem azért fel-
nött még-is kedves Szüléimnek hirek és tanátsok nélkül,
mint a' bogánts-kóró kapálatlan-is közép-szerü
magosságra, a' mint Kegyelmetek meg-láthatnak tetétöl
fogva talpig annak idejében.
A' még-is az én leg-nagyobb jó
szerentsém, hogy a' természetemnek semmi különös nagy
hajlandoságra nem vólt a' nagy horgas görbeségre. Mert
külömben még a' kaszás vénség elött igen ifjú koromban
nagy complémentot hajtottam vólna a' földig még a'
kóldúsoknak-is elé felé; mivel engemet abban sem Szüleim
sem Tanitóim meg nem akadályoztattak vólna.
Mikor láttam
azért a' falunkban, hogy a' paraszt legények tántzolnak,
úgy gondolkodtam gyermeki eszemhez képest, hogy azok a'
tántzoló [p 0013] személlyek nagyobb vétkeket
tselekszenek, mint a' mekkorákat ugordnak. Mivel a' templomban
hallottam az Atyámtól in genere sine discrimine, hogy a'
tántzolás, nem pedig tsak az azzal való vissza-élés,
nagy vétek. És mint a' Tanitóimtól láttam, úgy kivántam
tselekedni, mert mint a' majom mindent utan kívántam tsinálni.
Ha azoknak az orook horgason állott vólna mint a' Cyrusé, én-
is az enyimet félre fatsartam vólna, s' ha valamibe belé
ütötték vólna, én-is belé ütöttem vólna akkor, de most
eszesebb vagyok. Itt nevetni kell, ha ha ha! - mert külömben
szart sem ér a' mi jó kedvünk. Az eggyik ezek közzül
nagyokat lépett, és minden lépésíre elé hajtotta a' fejit,
és én azt a' járást szépnek tartván, magam-is tsak-nem
erövel kivántam úgy szoktatni a' testemet. Mert akkor nem
tudtam, hogy az a' szebb, és egésségesebb járás,
mellyben az ember egyenesen tartja a' testit, és kitsineket
lépik. Már bizony, ha haladni akar, mint a' nagy lépéssel,
lepjén szaparán, ne sajnálja a' tsizmája talpát, mert
a' vargáknak-is (talp-érelöknek) élniek kell.
Én ebböl
a' testemnek hibás neveltetéséböl tsak-ugyan még-is azt
az el-maradható hasznot vettem: Elsöbben, hogy én meg-
ismérem a' Calvinista Deákot itt Bétsben hátba-is, ha
allólról jött, hogy ö Református Deák, vagy leg-alább egy
teste szabadságában nevekedett Magyar. Azért a' mi nagy
Oskoláinkban-is oda haza, ha vagy eggy ifjúval a' Természet
fel-tartatta az orrát, és azt mondotta néki, hogy járjon
egyenesen, mi Deákokul azt mondottuk, hogy izének izével se
lehetne fel-érni az orrát, és hogy ötet a' többi nevén
lévö horgas Deákoktól meg-külömböztethessük, egyenes
Izének neveztük; melly tsufos nevet néki azután-is, akart nem
akart, viselnmi kellett, ámbár horgason [p 0014] járni
szoktatta-is magát pro compania. Másodszor azt a'
hasznos kárát-is vagy meg-forditva káros hasznát-is
vettem ennek a' testi gyakorlatlanságnak, hogy én a'
comlémentérozáshoz jó formán modí szerént nem tudhatok.
Mert Természet Uram mellett nevekedtem-fel, kinek az én
Hazámban a' konyhája-is 'sírosabb, mint a' Bétsi puderes vagy
nagy költséges kamara. Ö Kegyelme pedig, ha valaki hozzá
jött, és módíson hajtogatni kezdette magát elötte, félre
tartotta mingyárt az orrát, hogy ne-is lássa; mert az ö
Kegyelme szeme elött szebb vólt a' maga natura
nevezetü tastvérét mezitelenen látni, mint a' mester-
ember tsinálta nadrágban; pedig biz' a' Természet sem
mindenütt szép, ha valamivel be-nem takarjúk. ha ha ha! -
Én pedig ezt a' Természet Uram nadrágatlan tselekedetét
látván, mint gyermek leg-böltsebb koros embert kivántam
követni. E' már annak-is az oka, hogy én ma sem tsókolom
a' leg-nagyobb Dámának-is a' kezit, ámbár azért móditlan
paraszt természetünek mondassam-is, és a' segg-vakaró
fához hasonlónak, melly az erdön gyomlálatlan fel-növén,
jobban meg-tudja még-is szurni, mint én tsókolni a' kezet.
Az én complementirozásaimat tehát tsak a' láthatja, ki a'
szivembe bé-kukkakthat. Ezen kivül már most, miólta az
én példátlan betegségem miatt a' fejem örökké eléfelé
siet, úgy hogy abban a' benne lakó agyamtól sem akar
függeni, azólta, mondom, egy malatzot ugyan könnyen reá
lehetne venni kukuritzával, vagy akar egy ölbeli pántlikás
nyaku gyapjas polonyézelt-is hizelkedö nyájas szókkal, de
engemet jutalommal se tudnának reá beszélleni, hogy
valamellyik Dámának (ha tsak nem Szeretöm) a' tenyere vagy
keze háta közepit meg-nyalintsam. Mivel félnék, hogy fejemmel
úgy meg-tsókolom fátyollal láthatatlanul el-takart márvány
mellyét, hogy azt gondolná, [p 0015] mintha valamelly buta
szarvatlan szakállos tzap döfte vólna mellybe.
Egy
szóval az én Nemzetemben nintsen még (és vallyon lészen
e' valaha?) Dessaui nevelö Philantropia, mellyben azok az
elegyes Vallásu gyermekek nagyobbakat tudnak szökni, mint
akármelly vadketske; még az ollyan-is ki mikor a' testi
gyakorláshoz fogott, egy szalma-szálon se tudott
keresztül ugrani; kinek mikor az ö látogató apja illyen
testi nagy gyakorlottságát látta vólna, nem állhatta-meg,
hogy örömébe ne könyvezzen.
Azt sem láttam, söt hirit
sem hallottam soha nállunk, hogy Göttingában az Ifjak még
az én szemem láttára-is úgy szökdöstenek a' fából
tsinált párnás lóra, és ollyan külömb-külömb tsudálatos
forgo figurákat tsináltanak rajta, hogy nékem azon bámulnom
kellett; és tsak azt sajnáltam, hogy miért nem
ugrántsoltattak engemet-is ollyan formán szökdétselö
koromban, 's ollyan könnyen-is reá vehettek vólna, mint Katát
a' tántzra.







