ÁNYOS PÁL: ELMÉLKEDÉSEI MELYEKET A SZÉKES-
FEHÉRVÁRI KIR. OSKOLÁKBELI IFJUSÁGGAL A HÁROMNAPI LELKI
GYAKORLAT FOLYTÁN TARTOTT 1783-BAN. 0012
III. ELMÉLKEDÉS.
A véteknek
gonoszságáról, s a bûnösnek háládatlanságáról.
Adiuvantes autem exhortamur, ne in vacuum gratiam Dei
recipiatis. - Ecce nunc acceptabile, ecce nunc dies salutis.
II. Corinth. VI. 1-2.
Inrünk pedig segítvén, hogy
az Isten malasztját hiába ne vegyétek. - Ime most vagyon a
kellemetes idõ, íme most az üdvösségnek napja.
M i
emberek az Istentõl, legföképen az Istenért teremtettünk,
hogy neki buzgón és igazán szolgáljunk tiszta szívünkbõl
és lelkünkbõl, hogy végtére az örök boldogságban
jutalmunkat vehessük. Errõl emlékeztünk a tegnapi
elmélkedésben is. És errõl elmélkedni szüksége vagyon a
bûnösnek; mert õ az Istentõl rendelt czéljától
gyalázatosan elállott. Azért ha tovább megfontolja istentelen
cselekedetét, melylyel az õ Istenét oly háládatlanul
megbántotta, megharagította, megvetvén minden véle tett
jótéteményeit, szeretetét, melyért mindenek felett kellett
volna õtet szeretni s a bûnt utálni, - õ mégis szerette
inkább a vétket, testet, ördögöt, mint lelki hóhérit; az
Istent pedig mint legkedvesebb atyját gyûlölte, utálta,
megvetette; mindezeket így meggondolván, fel meri-e õ a
szemeit azután az égre emelni? Tehet-e magának reménységet,
hogy valaha üdvözülni fog viselt életére nézve? - Ettõl
a reménységtõl, óh bûnös! nem akarlak elijeszteni,
elidegeníteni; de gondoljad meg voltaképen, mi legyen a bûn,
hogy ezt kerüljed, utáljad és gyûlöljed. Azért errõl
légyen az elmélkedésünk.
I.
Mi tehát a bûn? A bûn oly
nagy gonoszság, melyet az ember voltaképen soha meg nem foghat.
A bûn véghetetlen megbántása az Istennek. Mert a ki ellen az
elkövettetik, véghetetlen és mindent tudó Isten, a ki még
a szívemnek rejtekét is magamnál jobban látja. Ö mindenütt
jelen vagyon. Õ véghetetlen bölcseségû, elõlátó, hatalmas
és erõs Istenség, ki mindent cselekszik és mindeneket felül
halad. Egy szóval õ a legszentebb, leghatalmasabb és
legnagyobb jóságu Isten. És ezt a [p 0013] nagyhatalmú és
véghetetlen nagy Istenséget én megbántom, ki magamtól s
magam által semmi vagyok és magamtól semmim sincs, ki
teremtésem elõtt nem más, hanem egy marok agyag voltam és a
terstemnek eloszlása után nem más, hanem csak por és hamu
vagyok, - egy haszontalan föld-féreg, kit a lábammal
összezúzok. Az is, mint én Istennek alkotmánya, avval a
különbséggel, hogy õ más végre, én is más végre
alkottattam. Én pedig, legyek bár legnagyobb uraságban és
hatalomban is az egész világon, ki vagyok én az Istenhez
képest? Oh bizonynyára az a külömbség, mely én közöttem
és õ közötte vagyon, véghetetlen. Következendõképpen
véghetetlen a bûn is, melyet ellen lkövtk, - gy vég nélkül
való mgbántás.
Tudod- mindazonáltal oh bûnös! mi lgyen a
vétek? Halljad: Az Istennek megbántása nem más, hanem az õ
gyalázatos megvetése, mintha csak az (ember) maga magának fõ
ura volna, nem pedig az Isten. Valahányszor vétkeimmel vele
ellenkezem, úgy bánok véle, mint kevély szívû
megátalkodott Fáraó, kinek az Úr parancsolatára el kellett
volna szabadon bocsájtani az õ elválasztott népét. "Ki
- úgymond ez - ki az az Úr, kinek szavára és
parancsolatjára fejet hajtsak? Én semmi urat nem ismerek és
azért az Izrael népét el nem bocsájtom". Exod. V. 1.
2. Ily kevélyen és megvetve szóllott Fáraó király. De
mindazonáltal õ csak pogány volt, ki nem ismerte az igaz
Istent. Én pedig jól tudom és ismerem, hogy egy igaz Isten
vagyon. Tudom, hogy õ maga az én Teremtõm; én pedig az õ
alkotmánya. És én, én mint keresztény katholikus,
cselekszem-e másképen, mint ez a pogány? Nem vétkezem-e oly
bátran, mintha semmi uralkodóm nem volna, ki a vétket
tiltaná? Az Isten szól hozzám: hadd el azt a káromkodást,
istentelenséget, gonosz szokást és vétkes társalkodást, azt
a személyt, kinek kedvéért tisztátalan életet viselsz. Én
pedig felelek, ha nem is szóval, de cselekedettel, így felelek:
Én ezt az urat nem ismerem; és azt a gonosz szokást el
nem hagyom. Az Ur kiált fenszóval: óvjad magad attól a gonosz
alkalmatosságtól, mely téged annyi gonoszságra vezetett! Tedd
le ezt a gonosz indulatot. Én minderre csal ilyképpen felelek:
Én nem ismerem ezt az urat, ki hozzám szól; azért a
felvett szokásomat és gonoszságomat el nem hagyom. Az Istennek
véghetetlen jósága és a bûnösökhöz mutatott irgalmassága
szüntelen kiált hozzád: oh bûnös! add vissza, a mi nem a
tied, mert ha ki azt vissza nem adja, a vétket sem hagyhatja el.
Hadd el azt a haragot, melylyel felebarátodat gyülölöd és
egyezz meg véle. Én pedig csak azt felelem: Én ezt az Urat nem
ismerem, - nem akarok semmit visszaadni; én nem engedhetek meg
az engemet megbántónak; nem ismerem az Urat, azért a vétket
sem akarom elhagyni.
Hogy-hogy? - Nem ismerem-e ezt az Urat,
a ki engem teremtett? ki az õ hasonlatosságára alkotott? kinek
köszönnöm kell, hogy vagyok és mindeneket, a mivel birok?
Igen is, meg [p 0014] meg kell vallanom, hogy úgy viselem õ
hozzá magamat, mintha õ se Teremtõm, se Istenem nem volna. Ah
bár ismertem volna õtet! kit Istenemnek kellett volna ismernem
és soha meg nem bántottam volna õtet! Nem kellene félnem,
mint Luczifernek, ki hasonlóképen nem akart az Istennek hatalma
alatt lenni, mindenekben Istenhez hasonló akart lenni. De alig
adott helyt ezen gonosz gondolatnak, pokolra taszítatott; az
õtet követõivel egész a pokolnak fenekére vettetett. Nem
vár-e engemet is ilyen zserencsétlenség, ily rettentõ
ítélet, ki annyira ellenkezem isteni akaratjával és
parancsolatjával? Mindazon által, hogy megismerjük a véteknek
gonoszságát, lemélkedjünk csendesen egy kevéssé és
gondoljuk meg, mily gyakran történt, hogy ezen isteni
ítéletet megérdemlettük?
II.
Igenis, igenis
megérdemlettem, hogy az én gonoszságaimért régen már a
Lucziferrel az örökkévaló tûzben kínoztassam. Az Istent
megbántani nem más, mint õtet megvetni. És a ki õtet
megveti, az az õ törvényével nem gondol, parancsolatait
megveti, a melyeket köteles vagyok voltaképen megtartani.
Kételkedel talán ezen kötelességed felõl. melylyel köteles
vagy az Istennek parancsolatait megtartani? Ha kételkedel ezen
igazságról, olvassad csak a Szentirást, melyet te, ámbár
hideg katholikus vagy is, de még van benned egy kevés ész és
ítélet, mint Istennek szavából álló könyvet tagadni nem
fogsz, csak olvassad, megtalálod világosan Mózesnek 2. és 3.
könyvében 20. részében 2. v. "Én vagyok a te Urad
Istened". És ezen szavak után kezdi hirdetni az õ szent
törvényeit: "Én vagyok a te Urad". Én vagyok a
te Istened ki néked parancsolok. Én vagyok a Te Teremtõd,
uralkodód, ki néked tilalmazó törvényeket adok. És ez
magamat illet; mert hozzám senki hasonló nincsen és azért
köteles vagy, mint szolgám azokat megtartani és mint alattam
való s véghetetlen hatalmamtól függõ alkotmányom azokat
felvállalni és teljesíteni.
Ezen igéket: En vagyok
a te Urad, majd minden parancsolatnak eléje bocsátja az
Úr. És midõn minden parancsolatokat egybefoglal, ismét
imigyen szól: Tartsátok meg minden parancsolataimat,
rendeléseimet és teljesítsétek. Én vagyok az Úr.
Az Isten az én uram; hogy lehet tehát, hogy az õ
törvényét áthágjam, megvessem? Hogy lehet az, hogy semmibe
hajtsam az õ parancsolatait? Sõt egészen elrontani igyekezzem?
S igaz ez? Te szólj elõre lelkem ismerete! Meg foglak
hallgatni. De nem! Én fogok bõvebben szólani, és mind
elbeszélni, a mit a lelkem ismerete szememre hány. Én úgy
gondolkodtam, hogy ember lévén, kinek ezen a világon élnem
kell, nem volna oly szoros kötelességem az Istennek
parancsolatait megtartani. Oh bizonyára efféle gondolat merõ
esztelenség volna. Az Isten tehát [p 0015] Ura mindeneknek,
minden kivétel nélkül, legyen az világi avagy szerzetes, úr,
avagy szolga, öreg, avagy ifjú; mindenik köteles az õ
parancsolatait megtartani, és a ki azokat meg nem tartja, az
pártütõ, ellenkezõ.
Tudom azt, hogy mihelyest az Istennek
parancsolatját általhágom és ellene cselekszem, azonnal
pártütõvé leszek, és ahhoz illendõ büntetésre érdemessé
teszem magamat. Midõn tehát az én Istenemnek törvényét
áthágom, vagyis inkább lábaimmal tapodom, lehet-e az tõlem,
hogy én - én Istenemnek alkotmánya, - mint az én fõ
királyomnak, ég és föld Urának jobbágya, én mint szolgája
ellene feltámadjak, ellene pártot üssek, és ne
engedelmeskedjem az én Istenem parancsolatainak?
Oh, el vagyok
hitetve, hogy engedelmesnek kell lennem az én Teremtõmnek. És
ha most jó szívvel nem engedelmeskedem néki, akaratom ellen
is kell néki engedelmeskednem, az örök tûzben. Jól tudom,
a mit minden kereszténynek is tudni kell, hogy az Isten és bûn
között oly nagy ellenkezés vagyon, hogy csak annak az
eltörléseért az õ egyszülött fiát küldötte e világra,
és az azért érdemlett örökké tartandó büntetések
eltörlését magára vállalta. Oh egek! így kiált
fel Villanova-i sz. Tamás, bizonyára a legnagyobb csoda,
és legnagyobb álmélkodásra érdemes, hogy Isten a vétekért,
melyet õ anyira gyülöl, meghal, hogy azért eleget tegyen.
Ezt valóban már egyszer jól megfontoltam, t. i. mi legyen
az: Az Isten szenved, az Isten meghal az õ ellenségeiért.
De mit mondok? - Nem, nem fontoltam ezt meg. Nem is gondolkodtam
az õ véghetetlen jóságáról, melylyel megváltattam. Mert
ugyan, hogy vétkeztem volna, ha én ezt jól meggondoltam volna?
Mily intõ már csak ez az egy gondolat: Az Isten fia mindent
megtett a mi váltságunkért, a mit megtehetett; - én ellenben
részemrõl mindazt teszem, a mi az õ érdemeit és halálát
számomra haszontalanná teszi! Õ megfeszíttetett; és én
gyönyörûségekben élek. Õ meghal a bûnösökért; és én
vétkekben élek.
Egy ilyen gondolatnak, mily igen kellett
volna engemet a vétektöl megtartóztatni! Vessed csak egy
szemedet a feszületre, és a te hited meg fogja mondani: Ime
itten függ az, a ki csupán atyai szeretetébõl éretted, mint
szerencsétlen fiáért oly sokat szenvedett! Íme, ki az ember
fiai közül legékesebb, miként mutatja éretted szenvedett
kínjait s nyomorúságait! Számláld meg a sebeit, melyeket te
éretted felvett. Vizsgáld meg az õ megnyitott oldalát, melyen
minden vérét éretted kiöntötte egész utolsó cseppig. Azt
érdemlette-e mindezekkel, hogy te õtet csúfságosan megveted?
Õ nem kíván tõled mást, csakhogy õtet, ki téged szeret,
viszont szeressed; te pedig a szeretetért háladatlansággal
fizetsz? Oh én szerencsétlen! mindezekrõl én nem [p 0016]
gondolkodtam, midõn vétkeztem! Oh mily háládatlan vagyok,
midõn vétkeztem! Szent Lélek Úr Isten, világosítsd meg,
hogy most magamba szállván, meggondoljam, mit vétettem, és
minden vétkeimet megismervén, azokat megsirassam.
Befejezés.
Oh én háládatlan alkotmány! Mondhatom-e
bátran, hogy én fia vagyok az én Teremtõmnek és mennyei
Szent Atyámnak? és hogy örököse vagyok a mennyországnak?
Elfelejtkezhetik-e a gyermek az õ atyjáról? a rab az õ
szabadítójáról? a halálra kárhoztatott a neki
kegyelmezõrõl? és az õ jótevõjérõl, kinek a hálaadás
helyett merõ ellenkezésekkel fizesse? Én, én vagyok ez. De
ezután így fogom mondani: én voltam az, s már ezután nem
leszek soha oly feledékeny Teremtõmrõl, s Megváltómról.
Megtartóztatom azután magamat minden vétkektõl, melyek az
Istennek szemei elõtt oly útálatosak. Engedelmeskedni fogok
az én törvényadómnak és Felséges Uramnak mindenekben. A
Golgotha hegyérõl, a melyen az én Megváltóm érettem az õ
Szent Atyjának annyi sok érdemeit feláldozta, és a
megfeszíttetett Jézusomnak lábai elõtt egész életemben
elkövetett vétkeimet megsiratom és azután új szent életet
fogok élni. Ámen.







