TARNÓCZI ISTVÁN: VIGYÁZO SZEM. 0024
Továbba, mennyi erött és hatalmat adhat minékünk az
Isten jelenlétének gondolattya a' pokolbéli Sátánna
késerteti, és incselkedési ellen, hogy az ellen
mindenkor diadalmassan harczollyunk? Melly hathatós és
foganatos lehet minden testi indulatok, és más rendetlen
vágyodások ellen, hogy azokon uralkodgyun? Kicsoda az, a'
ki haragjánakk dühösségét megnem zabolázhatná, ha a'
kegyes, csendes szivü Istennek jelenlétérül
gondolkodnék? ha azon Isten mondom elötted állana, a' ki
minden ki gondolhatatlan kegyességgel sokat türhetö, és
hoszszú várakozással [p 0025] olly iszonyatos
illetlenségeket, a' mellyekkel mind ezen szempillantásig
hol itt, hol amott meg-bántódik, a' mint világ kezdetitül
fogva mind ekkoráig számtalan sok vétkekkekl, és
gonosságokkal, s-boszszuságokkal illettetett, s-
még-is véghetetlen irgalmasságábul mindeneket el-
szenved, és el-tür, sött meg-is engedi nékiek? Kicsoda
lehetne az, a' ki felebaráttya ellen gyülölsségét, és
minden neheztellését le nem tenné? és azt az szeretetre
nem forditaná, midön reá emlékezik, hogy ugyan azon Isten
ugyan azon emberrel, körülette szüntelenül vagyon, a' kitt
azon ember gyülöl, és hogy azon embert attyai szeretettel
szivében tartya, ugy mint a' maga hasonlatosságára
teremtett állattyát, és a' kinek váltsága kedvéért az
emberi természetet [p 0026] magára vette, harmintz három
esztendeig annyi sanyarúságot, iszonyu kinokat, és
gyalázatos halált szenvedett, s-most-is ezen
szempillantásig sok számtalan ellenségit, a' kik
ötet átkozzák, gyülölik, üldözik, boszszontyák és
szidalmazzá, kivaltképpen-való jókkal, ajándékokkal, és
áldásokkal tölti, és jutalmazza. Vallyon ki vólna az, ki
a' rut ocsmány faitalan gondolatokban, annál inkább az
illyen cselekedetekben merne mulatozni és abban heverni, a'
ki meg-gondollya, hogy az isten, a' ki maga a' tisztaság,
és a' kinek az Angyali Seregek szüntelen azt kiáltyák:
Szent, szent, szent Sabbaoth Ura Istene jelenlétét maga
elött látná? Es micsoda Istentelen, és illetlen
hálaadatlanság volna az, hogy ha valaki érzené magában a'
buja szeretetnek [p 0027] lángját föl lobbanni szivében
némelly teremtett állathoz, és az ellen nem vas, vagy aczél
természettel tusakodnék semmi erzékenséget nem
mutatván magában, s-mindennémö szépségtül nem
külömben indittatni láttatnék annak szeretetire, mint az
holt szénnekrágásátul, a' midön eleven gondolattal maga
elött állani látná az minden teremtett szépségnek
alkotóját, és kút fejét, a' ki méltó mindén Angyali és
emberi szeretetre, kihez képest mindennémö szépség,
csak merö rutság, és ocsmányság, nincs-is mitt
szeretni benne, mert ezzel meg-nem elégedik az emberi sziv,
és kivánság; hanem csak az Istennek szépsége
töltheti bé minden kivánságunkat, és ohaitásunkat. Egy
szóval mindeneket Summában foglalván, valaki ez illyen
gondolatnak fegyverében öltözik, [p 0028] hogy ö tudni illik
mindenütt, és mindenkor az Isten vigyázó szeme elött
forog, az bizonyára semmi rendétlen gondolatnak, avagy
testi, vagy természeti indulatnak soha nem enged, de még
a' pokolbéli sárkánynak dühösségétül sem retten
meg, hanem inkább akár mely alkalmatosságokban minden
testi, és leli ellenssége ellen gyözedelemes lészen,
nem külömben mint az szent Irás az Judas Machabeus, és az
ö Vitézi felöl emlékezetet tészen, a' kik harmincz ött
ezeret vágának le, a' midön erövel s-fegyverrel hartzoltak,
( 2. Mach. 15.27. ) szivekkel pedig az Istent
segésségül hittá, és az Isten jelenlétében igen
fö módon gyönyörködtek.
Evvel az eszközzel valának az
Istenek minden szentei mind akkoráig mindennémö
üldözésekben, [p 0029] és késértetekben
gyözedelmessek, és dicsöségessek, ezáltal
tartották meg hozzája-való hivségeket, fogadásokat, és
igaz kötelességeket. A midön Joseph Patriarcha az
Aszszonyátul gonosságra ingereltetné, és sok
szép kéréssel, hitegetéssel; hizelkedö szókkal,
igéretekkel járna utánna, és mint egy kénszeritené, és
szorongatná a' fertelmes otsmányságra: semmi jóbb és
hathatosb orvossággal nem élt ez ellen a' hatalmas méreg
ellen, nem-is más erössebb paissal ezen a'
veszedelmes hartzon vethette el magárul a' csapást, hanem
hogy erössen tartotta gondolattyában az Istennek
jelenlétét, Nem külömben amaz minden jámbor, tökélletes
Aszszonyságnak igaz tüköre Susánna, a' midön ama
két vén latornak gonosságátul [p 0030] bünre
énszerittetnék, és nem külömben mint az ártatlan bárány
a' dühös arkasok között, vagy az egygyügyü galamb a'
galamb a' Sasnak körmei között szorongattatott; kezde ugy
mond az szent Irás, szivabül méllyen fohászkodni, és
a' könyhullatásit szivének szorongatásábul böven
ki görditeni, s-foltatni, és fel kiáltva mondani: Ah
minémö szorongatásban jutottam! minden felöl meg-
környékezve vagyok késértetekkel, ha ki szaladok, el
vesztem, ha Istentelen kivánságtoknak engedek, öröké
oda vagyok, ha nem cselekeszem, halálnak Leánya vagyok, a'
kire ti magatok el itéltek, hogy gonosságtokat be
palástallyátok. Oh Nemés Aszszonyság Susánna mire
jutál? melly nagy veszedelembe forogsz! vagy hogy vétezned
kell, vagy pedig a' világ [p 0031] élött gyálázatos hallál
kéll meghalnod, mitt kell itt cselekedned? mihez kell fognod?
Hallyad mira faad Susánna: Jobb énnékem a' ti keztekben
esnem ártatlanúl, hogy sem mint az Isten szemei elött
vétkeznem. Oh! drága, nemes, gyözedelmes szók! Oh!
dicséretes, és dicsöséges választ, és resolutio!
méltó bizonyára minden böcsületre, és föl
magasztalásra a' még a' Világ fön áll, és még annál-
is tovább. Vallyon micsoda szabaditotta meg ezt a' fö nemes
személlyt a' bünnek veszedelmétül? micsoda
tartotoztatta [!] meg ötet, hogy illy rút cselekedettel meg-
nem fertöztette magát? nem egyéb az egy Isten
jelenlétérül-való gondolatnál. Ellenbe pedig micsoda vitte
arra a' kért faitalan büdös bakot, illy nagy
orczátlanságra, és szemtelen [p 0032] vakmeröségre?
hogy ök illy tisztes személlyt, a' tisztaságnak igaz
példáját és formáját minden ortza pirúlás nékül
bujalkodásokkal el akarata rontani? Bizonyára nem egyéb volt
ennek az oka, hanem hogy az Isten jelenlétérül-való
gondolattyokat ki verték volt fejekbül, és az által akarták
a' szent Susánna álhatatosságát meg-rontani, és azt
a' magok akarattyára huzni: a' midön azt mondották, imé a'
kert ajtaja bé van zárva, és senki sem lát bennünket:
mint ha azt akarták volna mondani, ha valaki látna bennünket,
ezerszer készebbek volnánk meg-halni, hogy sem illyen
rút vétekben esni.
Az Isten jelenléte gondolattyának
meg vetése minden bünöknek aitaiát, és kapuiát föl
nyittya, és nyitva tartya.
[p 0033] Valamint hogy az
Isten jelenlétérül-való gondolat leg-jóbb eszközünk
a' magun jó-viselésére, és az bünnek el
távoztatására, ugy az Isten jelen-való létének el
feleitése minden bün, és gonosság aitaiának, és
kapujának meg-nyitója. Az Isràél, és Juda gonossága,
és Istentelensége nagyobb nem lehet már, ugy mond az
Isten Prophétája, mint a' ki teli gyilkossággal,
mordársággal, igasság és szentség töréssel,
és bálványozással; de tudgyátoké honnan szarmazik ez
illyen valogatott gonosságnak otsmány sokassága?
micsoda az oka ez illyen számos vétkek gyülekezetinek? (
Cap. 99. ) Csupán csak ez, mert ök el hitették magokal,
hogy az Isten el hadta a' földet, s-nem-is visel gondott
reá, akár mint légyen dolga. Israël, ugy mond Oseas
Prophéta; maga teremtöjérül [p 0034] el feletkezett, mi lön
belöle? és épitének templomokat idegen Isteneknek és
imádák öket. Az szent Dávid már régen az most emlétett
Prophétakkal, à midön a' bünrül-való szókra fakad, igy
szóll: Nincs az Isten szemek elött, azért minden
gondolattyok, szivek igyekezeti, szavok, és cselekedetek
merö pusztaság, utálatosság, és
tisztátalanság. Mi hozta a' tékozló Fiat veszedelemre,
hanem hogy ö az Attya szine elött el csabólt,
jelenlététül meszsze eset, és el távozott attúl, a'
ki ráaja vigyázott, és minden gonosztul tiltotta, és meg-
tartotta vala ötet. Hasonlóképpen szóll az Irás Cainrul:
Cain az Isten szeme elöl, és jelenléte elöl meszsze
távozott, és szaladásában e' földön ide s-tova
buidosott. A' kivül Diocles Apatúr azt mondgya [p 0035] hogy
a' ki az Isten jelenlététül el válik, és irtozik, annak
avagy ördöggé, avagy otalan állattá ell tenni: mert az
ollyan ember a' Sátánnak minden incselkedésine, és baromi
gyönyörüségnek minden tovább-való gondolaton kivül adgya
magát. Cassianus sok helyen tészen errül emlékezetet,
föképpen a' hol azokrul szóll, a' mik követeznek az Isten
jelenléténe feledékenségébül. Hogy az Isten
jelenlétérül-való elménknek el forditása nem egyéb a'
bizonyos és iszonyu halálnál, és utolsó romlásnál.
Masutt hasonléttya azokat, a' ik a' töélletességnek
uttyán járna, a' kötélen-való mesterséges
tántzósokhoz, a' kik igyenessen, és Sinóron, lépnek,
és a' testeket fontban, és mértékben hordozzá, mert, ha
csa egy késnek szélire [p 0036] tovább találna
sinorokon, avagy, fontos nehezségeen kivül lépni, leg-
ottan kéntelenül le kell esnie, és nyakoknak kell
szakadni. Igy van a' leli uton járóknak-is dolga, a' kiknek
igyenessen-való jarásokra az Isten jelenlétére kell
figyelmezni, mert ha csak egy kevessé félre találnak el
fordulni töle, veszedelmes álláptra, [!] és halálra vetik
magokat. Nem hogy az Isten volna ennek az oka, hanem hogy az,
a' ki el távozik töle, az romlik meg maga akarattyábul. Azért
mondgya vala az Isten a' Prophéta általl: Jai azoknak, à kik
én tölem el-távoztak, és el-fordultak.
[p 0037]
MASODIK
RESZE.
Ezen dolognak tovabb-való ki-nyilatkoztatása.
Nem kevessebel hasznos a' vilagositó életnek a'
joszágos cselekedeteknek gyakorlására.
Hogy ha a'
tisztuló lelki életnek olly hasznos az Isten
jelenléte, mentöl inkább nagyobb alkalmatosságára
válik, a' világosétó lelki életnek és valamint hogy
ez zabolán tartóztat, ugy hogy a' gonosztúl el ne
ragattassunk, és ne rohannyunk a' bünre, ugy szintén
hegyes ösztönünk, és éles sarkantyunk lészen a'
jóra, és a' joszágos cselekedeteknek uttyán el igazodott
futásra. A' Socratesne baratsága, és jelenléte a' mint
Xenophon irja, olly hasznos vala azoknak, a' kik véle laktak,
[p 0038] és véle nyájaskodtak, hogy noha noha távúl volna
tölök, ( Lib. 4. dic. & fac Socratis. ) mind azon által
csak ö felöle való gondolat-is erös eszköz, és
elegendö ösztön vala minden tökélletes cselekedetre. (
In praesat, vitae S. Antonij Serm. in Cant. ) Meg-
erösséti ezt a' szent Athanasius, a' ki meg-vallya,
hogy a' szent Antalnak csupán-való emlékezeti, a' ivel ö
csak egyszer volt szembe a' pusztáaban felettébb nagy
lelki hasznára esett. Az szent Bernárd Apatúr mindgyárt
meg-terésének elein meg-vallya önnön-magárul, melly sok
ellenkedéseket szenvedett, és ésérteteket minden lelki
vigasztalástul meg-fosztatott, él [1] el-hagyattatott,
szomorú, unalmas szivel annyira gyötrettetett, hogy csak
nem kétségben esett. De mihent valami Isten félö
emberrel szólhatott, avagy hogy csak tavúl [p 0039]
láthatta-is, sött a' mi ennél-is kevessebb, bar esak
[!] csében [!] jutottis valami ollyan ember, a' kitül,
tartott, ha már ki mult-is è világbúl, leg-ottan minden
szomorusága, és szivbéli fel háborodása, unalmas,
és neheztellö bánkodása, vidámságra, örömre, és
vigasztalásra fordúlt, s-nem külömben mint egy fekete,
homályos, setét felhöbül a' nap fel szokott derülni, ugy
ö-is tiszta fényes, és csendes lelki állapatra hozta
magát, ugy annyira, hogy az után olly leli
vigasztalással bövelkedett, a' kinek bövsége miátt
sürün i csordultak szemeibül a' könyhullatasok.
Hogy
ha egy távul lévö embernek jelenlétérül-való gondolat olly
erejü, és hatalmú, mennyivel inkább a' mindenható Istenne
valóságos jelenlte, a' ki soha rólunk szemeit el nem
fordittya, [p 0040] erössebb és hatalmassabb lészen
minden tökélletes életne elö menetelire? Meg-tapasztalta
ezt magában szent Dávid Királly, s-azért azt mondgya: (
Psal. 118. 168. ) Meg-tartottam parancsolatidat, és
a' te akaratodat mindenekben bé tellyesétettem, mert igen
jól tudtam, hogy minden cselekedetim a' te szemeid elött
nyilván valók. A' bizonyos dolog, hogy ha egy mezei
Generalis, vagy királynak jélenléte szivet, és eröt ád
Vitezine, és ellensége ellen kard vonyásra, s-fegyver
fogásra, s-annak bátran néi menésre, hátra tévén
minden félelmet, meg-vetvén minden veszedelmet fejeket, és
életeket bizvassabban reá merik vetni; mentöl inkább az
elö Istennek maga jelenléte bátorithattya a' keresztény
Vitézit? Igen-is sokkal nagyobb diadalmokra, és
dicsösségere, mindennémö fö, [p 0041] joszágos
cselekedeteknek gyaorlásokra, és elö-menetelére.
Föképpen ha jól meg-gondollyuk, hogy nem csak jelen vagyon
az Isten, de erött, és gratiát-is ád arra, sött vélek
edgyütt munkálkodik. Holott pedig a' királly, vagy à
kapitány vitézinek szivet és kedvet másképpen nem ád,
hanem csak szóval bátorittya, és és segéti öket, maga
erejét másképpen nem közölvén vélek a' dicsössgre,
és nagy dicséretre méltó vitéz cselekedetekre. Es igy
azért minden gyakorlása és száma az Isten jelen-való
lététül föl ébred, és búzgobban föl sörken a' leg-
nagyobb tökélletességnek méltóságára, és
érdemére. Az imádság nagy figyelmezve, minden elme
tétovázás nélkül, alázatossággal, böcsülettel, és
aitatossaggal hasznossan vitetödik [p 0042] vègbe.
Tisztessèges maga viselèse mindenüt fog
tündökölni. Mert mint hogy a' felsèges Istennek jelenlète
mindenütt vagyon, tehát nem lehet olly szurdèk, avagy reitek
helly, a' hol nem kivántatnèk a' tisztessèges, ès
böcsülletes maga viselèse, a' kitt soha nem kell
feledèkensègbe venni, sött mindenekben arra jól vigyázni.
Az Alázatosság a' felsèges Isten elött az leg-mèllyebb
feneketlensègben el-merül. Az Engedelmessèg minden
viszszálkodás nèlkül nagy sörènysèggel
szolgálatra ajánlya magát mindennèmö akarattyára
kengyelben tartván egygyik lábát. A' bátor szivü ès
elméjü Erössèg minden nagyságos dolgoknak vègbe
vitelère, ès el szenvedèsère kèszen tartván magát,
gyözhetetlenül bizonyos ki-menetelre, a' kinek a' jelenvaló
Isten [p 0043] elegendö erött, ès segètsèget ád. Az
Isteni fèlelem-is kiváltkeppen-való modon nagy lelki
aitatossággal tisztiben el jár. Ezekbül fog származni
igaz ès tökèlletes jó Igyekezet, a' ki minden
gondolattyával, szovaival,, cselekedetivel nem másra fog
irányozni, hanem csupán csak az egy Istennek nagyobb
dicsössègère. Ezej után az üdvössèges joszágos
erölcsöknek gyakorlása után minden joszagos cselekedet
kiváltkèppen-való szèp èkessèget és
fényességet vèszem magára. Ez után következik a'
belsö vigasztalás minden szomoruság, ès szorongatás
nèlkül, minden unalmat ki rekesztvèn, álhatatos eröss
állapatban mindenkoron meg-maradván, ès meg-allapodván.
Az
szent Basilius szólván erröl a' dologrul azt mondgya a'
többi özött. Mem [!] külömben mint [p 044 ] a' Mester
embernek, a' kire valami munkát biztak szegödés szerint,
soszor ell gondolkodni arrul, mièppen, ès mi módon vigye
ö azt vègbd, ès el kèszètse szegödö fogadására
nèzve, mert ha azt elmèjèbül ki veti, ès el feletkezik
felöle, soha olly módossan azt vègben nem viszi, a'
mint kivántatnèk. Igy a' keresztèny jámbor ember-is
tisztessèges szint, ès formát ádd minden
cselekedetnek, ès tökèlletes csendessègben mindeneket
vègbe viszen, hogy ha Isten rendelèse szerint annak,
ragulája mellöl el-nem áll, ès sinora szerint lèpik, ès
minden cselekedetit igazgattya mindenkoron annak jelenlètèt
hordozván eszèben, a' kinek szemei elöl senki el nem
reitheti magát. Viszontag pedig cselekedetinek minden
fogyatkozási csak annak [p 0045] tulaidonittatnak, hogy ö
az Isten jelenlètèröl el feletkezett, ès hogy nem az ö
szemei elött járt el tisztiben. Es csak hamar utánna
veti, micsoda nagy ereie, ès hatalma lègyen az Isten
jelenlètèröl-való gondolatnak, hogy tudni illik az által
minden dolgaink, ès cselekedetink igaz ès tiszta
igyekezettel mennek vèghez, a' mint következendö
hasonlatossággal adgya elönkben: ha valaki valami munkát
veszen eleiben, kètt külömbözö Statusból-való embernek
jelenlètèben, ugy mint Királly, ès Lovász elött, azon
vagyon minden tehetsègèvel, hogy azt a' dólgot ugy vigye
vèghez, hogy a' Királynak tessèk inkább, keveset
gondolván vèle, ha fogè tetzeni a' Lovásznak, avagy sem,
s-ha nem talállya-is kedvèt nem szomorkodik, ßnem
bánkódik raita.
[p 0046] Ha azèrt magok közt igy szokta
cselekedni mèg a' Pogányok-is; hogy nem kellenèk tehát
minèünk-is keresztyèneknek ezt el követni, hogy ha csak
egy szikrátskáia volna-is bennünk az èpp okosságnak,
ès igaz hütnek? Nem de nem minden cselekedetünkben, ès
tehetsègünkben azon kellenèk szorgalmatoskodnunk, hogy az
Isten dicsössègènek fel magasztalására
szüntelenül vigyáznánk? minden emberi tekèntetet hátra
tèvèn, akár mitt mondgyanak az emberek, ès akár micsoda
iteletet tegyenek felölünk, avval semmit sem gondolván,
s-nem kivánván nèkiek tetzeni ennek meg-bántásával: ha
az egèsz világnak Urai jelen volnának-is. Illyen hiszembe
volt a' szent David-is, a' ki senki jelenlètètül meg-nem
ijedett, mondván: ( Psal. 118. 46. ) Nem fèltem
[p 0047] a' te törvènyednek, ès parancsolatidnak
igasságát dicsèrni a' Királyok, Fejedelmek, ès Urak
elött, se az ö felsèges mèltóságoknak fènyessège
szemeimet meg-nem vakitotta, se pedig az Uraságoknak
hatalma meg-nem rèmètött. Mind eddig szent Basilius.
Mivel hogy az Istennek jelenlète közönsègessen
szólván, minden rendö embereknèl annyira eröss, ès
tehetsèges minden jószágos cselekedeteknek
gyarapitására, ès a' tökèletessègben-való elö
menetelre, mennyivel inkább nagyobb ereje, és hathatóssab
ösztöne lèszen az kivált kèppen való Isteni
szeretettel lángazó, ès föl gyulladott lèleknèl? Mert
semmi sincsen a' mi jobban kènszerithetnè az ollyan
lelket a' maga jó viselèsère, mint az igaz szeretöjènek
jelenlète. Ez [p 0048] gyors lábot ád a' futásra, avagy
inkább szárnyat a' repülèsre; ez ezer kezet ád minden
unalmas munkára, ez minden eröt ès hatalmat ád az ö
szerelmessenek tetzèsère. Eggyet èrt velünk ez aránt
Plato, mert azt mondgya: ( In Convivio. ) A midön valami
szeretö szemèlly vètekben esik, nem annyira
szègyenli, ha az Attya, vagy az Annya, avagy valaki más
elött törtènik, mint ha az szeretöje elött esik, akkor
bizonyára fölettèb igen el-pirul az orzáia. Ismèg hogy ha
egy Tábor állèttathatnèk tiszta szivböl egy mást
szeretö Vitèzekbül, avagy egy Város hasonló polgárokkal
szállèttathatnèk-meg, nem volna ennèl soha jobb mód
minden vètkeknek ki irtására, ès azok helyet minden
joszágos cselekedeteknek bè oltására, ès hogy ha
ellensège támadna, ès fegyverre [p 0049] kelne ä0 dolog
külsö erö ellen; tehát az ollyan egy mással meg-
egygyezet Sereg, ha még annál kissebb számu volna-is,
az egész Világ erejével fel tehetne. Mert mindenik ezek
közzül az egy máshoz barátsággal kötelezett attyafiak
közzül holtig-valò szégyennek tartaná, hogy ha ez illyen
szép bárárságos [!] társai szeme elött lágyon, és
puhán viselné magát, söt minden veszedelmeket meg-vetvén
életét sem szánná barattyának meg-oltalmazására. A'
mint hogy a' szeretet még a' leg-félénkebnek-is szivet,
és eröt szokott adni nagy fö dolgokra: Mert csak nem
minden fö, és nemes cselekedetnek leg-nagyobb oka volt eddig
az szeretet, a' mint a' régi historiákban olvassuk a'
fö Vitézekröl, és nagy hatalmas szivö, és bátorságu
férfiakról, a' mint-is leg-föképpen [p 0050] Homerus
irásiban fel találtatnak. Mind eddig a' Bölcs Plato.
Innét vagyon, hogy még a' Lacedaemoniusok-is szokásba
vették vala hogy minek elötte a' hartzra a' Seregeket el
rendelték vólna, és az ellenséggel meg-ütköznének,
mindeneknek elötte az Szeretetnek bizonyos áldozatot mutattak
bé, azon igyekezetbül, mint ha azt [!] üközetnek [!] a'
kimenetele, és a' dicsöséges diadalom az igaz szeretetben,
és egy más értelemnek indulattyában állana, a' mellyel a'
Vitézek egy máshoz köteleztettek. Illyen vala a' Thebeusok
Tábora, a' melly Szentnek neveztetik. Mivel hogy egy máshoz
igazán valának kötelezve, és minyájan egygyért készek
voltak életeket le tenni. Mind ezekböl nyilván ki tetzik, hogy
az Istennek jelenléte a' világoséto lelki életnek
[p 0050] igen hasznos, és kéllemetes, mint hogy ez által
az Isten szeretö lélek foganatos joszágos erkölcsöknek
gyakorlására indéttatik, és mint egy kénszerittetik.
Ugy az Egygyezõ életre-is hasznos.
Ugy van az
egygyezö életben-is, a' kiben az Isten jelenlétének
gondolattya, és emlékezeti vezére, és igazgatója, tellyes
hatalmat kiváltképpen-való módon adván néki, mert ennek az
életnek serénysége, és fáradsága mind arra igyekezik,
hogy az szeretet a' keresztyén lélekben föl gyulladgyon,
és lángot vessen, hogy az Istennel meg-egygyezzen, és
mint egy öszve forjon, a' kiben áll tökélletességnek
meg-állapadása. A' melly meg-egygyezés soha végbe nem
mégyen, hanem ha a' lélek minden erejével nem csak
állapattyában, [p 0052] erejében, és tökélletes
erköcsében, de még ezek felett valoságos elméjének
munkálodásiban, s-akarattyának kedvében olly
hasonlóvá légyen az ö szeretetihez, a' minémüt kiván
az ö mindenüt-való jelenléte. Mert soha nem lehet meg a'
meg-egygyesülés, hanem ha az egygyesülendö dolgok jelen
vannak. A' kiböl meg-bizonyodik, melly szükséges légyen
az Isten jelenlétének gondolattya, és emlékezeti a' meg-
egygyezésére. Hallyuk mitt mond erröl Sz: Basilius, minek
utánna igen bölcsen eszében vette volna, hogy az Vég, és
ahoz-való ezköz között némi-némö hasonlatosságnak,
és proportionak kellessék lenni, hogy ha nem akarajuk, [!]
hogy minden fáradságunk hejában légyen Mert a' mint
példaképpen a' Rez müves soha maga Mesterségében jó
[p 0053] Mesterré nem válik, ha csak mind azon agyagbul
csinállya ä0 fazokakat, és nem rézbül gyakorollya
munkáját, hasonlóképpen a' gyürü öklelésben soha el
nem nyeri a' fel tett ajádékot, [!] ha csak mindenkor a'
dudát fuija, és igy soha meg-nem tanullya a Lovaglást-is,
ugy gondolkodgyunk a' jelen-való dologról-is, kire nézve igy
szóll hozzá: hogy leg-alkalmatossabb uttya az Isten
szeretetihez-való menésére, és jutására ez, ha
szüntelenül az Istent szemünk elött hordozzuk: mert ugy
mond, azt-is tudnunk kell, hogy a' ki valóságossan az
Istennel a' szerelemben meg-akar egygyesülni, meg-kell annak
az elöbbeni életét jobbitani, és minden teremtett
állatokrúl el-feletkezni; minden hailandó indulatinak
érzékenségét, avagy gondolattyát az el mulandó, és
hejában-való [p 0054] ártalmas dolgokról el-forditani,
magát minden gondolatival Istenhez kapcsolni, és erröl-
való gondolatokat mindenkoron eszében forgatni, és azt mint
egy pöscétet [!] szivünkre, mellyünkre nyomni, hogy azt
Semminémö teremtett állat ki ne véshesse, és igy jutunk
minden bizonnyal az igaz tökélletes Istennel-való még-
egygyezésre, és szeretetere, ugy mond Basilius, Szent
Bonaventura a' midön erröl a' materiáról szóban ered, igy
szóll: a' leg-nagyobb tökélletesség, a' kihez juthat
az ember e' jelen-való életben, abban áll, hogy midön az
ember az Istennel annyira meg-egygyezett, hogy az ö lelke
minden erejével az Isténben meg-nyugodott és ö véle egy
lélekké lett, és ö kivüle való gondolatit mindenektöl meg-
vonta, és kivánságát másra nem [p 0055] tágétotta,
emlékezetit sem terjesztette másra.
Mert ha csak
egygyike a' három lelki ereje, avagy hatalma közzül
másképpen mutatná magát az Istenhez, és az Istent a'
meg-nevezett módon magaban nem foglalná; tehát nem volna
Istenes, avagy nem volna egyenlö, és egy az Istennel. Mert
az Isten formája, és szépsége, s-ékessége a'
lélekben ugy ki vagyon ábrázolva, mint egy pecsét a'
viaszban, hogy ha ugy alkalmaztattya magát, mint a' viasz
a' pecséthez. Valamint azért a' viaszszal, ugy az
Isten-is a' lélekkel minden szépségét, és
tökélletességét közzli: Ez pedig nem másképpen, hanem
szüntelen-való Isten jelenlétének gondolattya által
szokott meg-lenni. Innét vagyon, hogy midön az Isten
Abrahám Patriárchát nagy [p 0056] tökélletességre
akarná vezetni, és mint egy szentségnek példáját az
egész Világ eleibe tenni, és állétani, csak kétt
szóval parancsolá-meg néki, mitt kellessék
cselekedni. Járj, ugy mond, Isten elött és légy
tökélletes: a' melly annyit tészen, hogy az én jelenlétem
légyen mindenkor gondolatodban, és igy el-éred a'
tökélletességet.