SZENCI MOLNÁR ALBERT: AZ KERESZTYENI RELIGIORA ES IGAZ
HITRE VALO TANITAS. 1204
[ A lapszéli jegyzeteket nem rõgzítem
] Ha szinte azért itt õ nékiec
mindeneket, az mellyec az anya sz. Egyházat illetiv,
megengednékis, de ezzel még az o szándékokhoz képest
igen keveset nyernénec: Mert az mi az anya sz, Egyházrol
mondatic, azt õ mindgyárt az Conciliomokra vonnyác; mivelhogy
az õ eszelyõskõdésec szerint à Conciliomoc az
anya szent Egyház helyett vadnac. Sõt hogy olly igen
vetsõngenec az Egyházi Hatalomért, azt semmi egyéb
szándékból nem czelekeszik, hanem hanem hogy
osztán mindeneket az Romai Papánac és az õ tõle
függõknec tulaydonitsanac, valamiket ez aránt elnyerhetnec.
Minekelõtte pedig ez dolognac elintezéséhõz kezdenéc,
szükség itt elõliáró bészéd gyanánt két
tzickelyrõl szólnom. Hogy ezarant valamennyivel
keményebnec és darabosbnac kellyen lennem, nem azért vagyon,
hogy az régi Conciumokat [!] kevesbé beczüllenem, hogynem mint
illenéc; mert én azokat szivem szerint tisztelem,
és kivánom hog' azoknac beczületi és méltósága
mindeneknél meg legyen és megmaradgyon: De vagyon ebben valami
mód, hogy tudniillic az Christustol semmi el ne
szakasztasséc. Az Christusnak pedig ez õ
jussa és igassága, hogy minden Conciliumban õ legyen
az elõl ülõ és sob igazgato, és hogy õ néki ez
tisztességben társa czac egy ember se legyen. Ackoron
mondom, pedig hogy õ legyen az elsõ igazgato, midõn mind
az egész gyülekezetet az õ igéjével és lelkével
vbezérli és igazgattya. Annakutánna hogy én az Conciliumoknac
kevessebet tulaydonittoc, hogynem mint az ellenkezõc
akarnájác, azt nem azért czelekeszem, hogy miénc mellõl
elállanánav. Mert az miképpen hogy az mi tudományunknac
tellyességes meghamissitására, az Isten igéjébel
elégsegessen keszülvén vagyunc, hogy tõbbre
szükségünc ne legyen, azonképpen hogy ha â dolog
kivánnya, találunc â Conciliomokbanis mind â két részre
szólgálható mondásokat.
2. Immáe szóllyunc
szinte â dolognac mi vóltárol. Hogy ha az Irásbol
akarjuc megtudni, mit kellyen â Cõciliomoc felõl tartani,
és minemü legyen azoknac méltósága; ninczen efflõl
ékesseb igéret, mint â Christusnac imez mondasában:
valaholott ketten avagy hárman õszve gyülnec az én
nevenben, ott vagyoc õ kõzõttõc. De é1 mondás
szinte oll' jól alkolmaztathatic akar mell' rész
szerint való õszvegy gyüléseczkére, mint szinte
â kõzõnséges Conciliumokra és nagy sz.
Gyülésekre. De mindazáltal, még néebben vagyon â
kérdesnec igaz czomója, hanem az reá függeztett
tzickelyben; hogy tudniillic az Christus, ackoron és ugy
akarjon â Conciliumban jelen lenni, hogy ha az õ nevében
gyülekezett õszve.
[p 1205] Annakokaért ha szinte
ezerszer nevezic és forgattyákis elõ az ellenkezõc az
õ Pispõkjõknec conciliomokat, igen kevesé segiti az
õket, és nehezen vihetic arra dolgokat, hogy mi elhidgyüc az
mit elõvetnec, hogy tudniillic azoc az szent Lélektül
vezéreltetnec: hanemha azt bizonyittyát meg elõszer, hogy
õc Christus nevében gyülekeztenec legyen õszve: Mert
szinte olly hamar õszve futhatnac és egybe
esküdhetnec az Istentelenec és az hamis pispõkõc az
Christus ellen; mint szinte az jóc és istenfelõc
gyülnénec õszve az õ nevében: Ennec nyilvánságos
példáit láttyuc soc decretomokban, az mellyec az
Conciliomoktol származtanac. De attól ennekutánna
lészen az szó. Mostan czac egy szóval felelec,
hogy â Christus ezzel semmeit nem igér, hanem czac
azoknac, az kic az õ nevében gyülekezendenec õszve. Az
pedig mi legyen, mi igazán és magyarán ki mondgyuc: Tagadom
én azt, hogy a Christus nevében gyülnénec azoc õszve,
az kic hátra vetvén az Istennec paranczolattyát, az mellyben
megtiltya, hogy az õ igejéhõz semmit ne tegyenec, se
belõle el ne vegyenec, tulaydon tettzésekbõl végeznec
mindeneket: és meg nem elégesznec az Irásnac
jesensegével, az az, az tellyes bõlczeségnec eggyetlen
egy regulájával; hanem az õnnõn agyoc velejebõl valami
uy dolgokat kõltenec és gondolnac. Bizonyára midõn nem
igérte legyen Christus, hogy akarmelly conciliumokban jelen
akarjon lenni, hanem kiváltképpen való jegyét adta melléje,
az melly által az igaz és tõrvény szerint való
conciliomoc, egyebekrõl megesmertetnénec és
megválasztatnánac; nem illic hozzánc semmiképpen, hogy
ez megválasztást elmulassuc és megvessüc. Ez az
frigy kõtes, az mellyet régenten az Isten az Levitai
papockal szerzett: hogy tudniillic az õ szajábol
kellyen tanulnioc. Ezt õ az Profetáktólis mindenkor
megkivánta: és láttyuc hogy ezen tõrvén vólt az
Apastaloknakis elejekbe adva. Az kic ez kõtést
megszegic, és megrontyác, azokat az Isten nem akarja erre
az Papi tisztességre méltoztatni. Ez czomót feytséc meg
ennékem az Ellenkezõc, hogyha az én hitemet az Isten
igéjén kivül az emberi szerzésekhõz akarjác
kõtelezni.
3. Mert midõn azt alittyác, hogy az Igasság
az anya szent Egyházban nem marad, hogyha az Pásztoroc
kõzõtt ninczen helye; és hogy az anya szent Egyház
sem álhatna meg, hogy ha az kõzõnséges conciliomokban ki
nem láttzanéc; igen távul vagyon az, hogy ez mindenkor igaz
lõtt vólna; hogyha â Profetác az õ idejek felõl
minékünc igaz bizonságokat hattanac utánnoc. Esaias
idejében vala még anya szent Egyház Jerusalemben, az
mellyet az isten még el nem hagyott vólt. Oc pedig annac
pásztoritol illyenképpen szól: Az õ õrállói
vakoc, valamennyen vadnac, semmit nem tudnac, mindnyájan
ollyanoc, mint az néma ebec, mellyec alkolmatlanoc az
ugatásra, szunnyadozoc, veszteg feküvõc,
szeretic az szunnyadást. Es az pasztoroc õ
[p 1206] magokis semmit nem tudnac, és nem értenec,
mindnyájan az õ magoc urait kõvetic. Ezen modon szól
az Hoseasis: Az Ephraimnac õr álloja, az Istenvel, az
az, â Propheta az melly az Isten nevével palástollya
magát madarásznac tõrivé lõtt, utálatosság az
Istennec templomaban. Az holott az Pásztorokat
czufolásképpen az Isten mellé helyhezteti: mellyel azt
mutattya meg hogy az õ Papságoc, az mellyel kérkesznec,
czac puszta palástolás. Ez anya szent Egyház mind
az Jeremias idejeig tartott. De lássuk sza azért, mit
mondgyon õ annac Pásztorirol. Az profétául fogva mind
à papig, kiki mind hazugságot kõvet. Ismét az Profetác
hazugságot profétálnac az én nevemben; holott nem
küldõttem õket, nemis paranczoltam valamit õ nékic. Es
hogy senkit ne terhellyec az õ szavainac
elõszámlálásával, megolvasshattya errõl akarki az
egész 23, és negyvenedic caputot. Szinte azon idõben más
részrõl nem kevesbé feddõdott ellenec az Ezechiel:
Pártosoc à profétácon kõzõttõc, mint az ordito
oroszlan, melly az ragadománt elragadgya. Az õ Papjai
felforgattyác és meglopjáy az én tõrvényemet, és az
nékem szenteltetett helyet megferteztetic: és semmi
választást nem tesznec az szent kõzõtt, és
az szentségnélkül valóc kõzõtt, és tõbbec az
mellyeket utánna vét ezen értelemben. Efféle
panaszolkodásoc sokak vadnac széllyel az
Profetáknál, az mellyeket õc gyakorta elõhoznac.
4. Ez
dolgoknac (mondhatnác) helye vólt az Sidóknál: de ez az mi
idõnc szabados ez illyen veszetségtõl. Adná Isten
hogy ugy vólna; de az szent Lélec külõmbet jõvendõk.
Mert világos értelmüec az szent Peter szavai: Valanac
pedig (ugymond) hamis profetác az nép kõzõtt, az miképpen
hogy ti kõztetekis lésznec hamis tanitóc, az kic
béhoznac veszedelmes tévelgéseket, és eretnekségeket.
Látodé, honnét származzanac az veszedelmec,
tudniillic nem az kõz nepektõl, hanem azoktul, az kic
Pásztoroknac és Tanitóknac neveivel diczekedendenec? Annak
felõtte mennyiszer jõvendõltetett ez az Christustol
és az Apastaloktol, hogy az anya sz. Egyháznac leg nagyob
veszedelme az pásztoroktul fogjon származni?
Sõt az szent Pal nyilván mondgya, hogy az
Antichristusnac nem egyebütt legyen ülõszéki, hanem
az Istennec templumában; az mellyel megjelenti, hogy az
rettenetes veszedelem, az mellyrõl ott szól, nem
egyébünnet jõyjõn, hanem azoktul, az kic Pásztoroc
gyanánt ulendnec az anya szent Egyházban. Es másutt
megmutattya, hogy ez nyavalyasságos veszedelemnec
elkezdeti immáris kõzel legyen. Mert midõn az Ephesusbéli
pispõkõknec szol; illyenképpen mond: Tudom azt, hogy
az én eltávozásom után, jõnec ti kõzzétec ragadozó
farkasoc, az mellyec nem fognac az nyáynac kedvezni. Es ti
magatok kõzzülis támadnac olly férfiac, az kic elfordult
tudományokat beszéllenec, és hozzájoc vonszác az
tanitványokat. [p 1207] Hogyha azért az pásztoroc illy
rõvid idõn olly igen elvetemedhettenec, mennyi
veszedelmes tévelgésec férkezhettenec be õ kõzzéjec
enyi soc esztendõktõl fogva? Es hogy nem
szükséges elõ számlálasockal soc leveleket ne
tõltsek bé, mayd minden idõknec, mind ez mái napiglan
való példájival megemlekeztetünc és intetünc arra, hogy az
igasság nem mindenkor tartatic meg az Pásztoroknac
kebelében: és hogy az anya szent Egyháznac épsége és
jo dolga, sem áll mindenkoron, tellyesseggel az
Pásztoroknac jóállapattyokon és szerenczéjeken.
Bizonyára ugy kellene leñi, hogy az anya szent Egyháznac
jo állapattyanac és bekeségenec elõljárói és megtartói
volnánac, az mint hogy arrais voltanac rendeltetvén: De
sockal külömb dolog azt meg czelekedni az mivel tartozol:
külõmb ismet, tartozni véle, és meg nem czelekedni.
5.
Mindazonáltal senki ugy ne értse ez mi szónkat, mintha
én azt Pásztoroknac méltóságokat ezzel mindenestõl
fogva és meg választás nélkül meg akarnám
kissébiteni: és hogy az népnec arra adnec
alkolmatosságot hogy az õ méltóságokat értetlenül
megvetnéje: hanem czac arról akaroc intést tenni, hogy ember
azoc kõzõtt választást tegyen, hogy ne alitsuc
mindgyárt Pásztoroknac, az kic azoknac mondatnac. Az papa
pedig mind õ sereg pispökeivel egyetemben, semmi egyéb
ockal és fundamentommal, az Isten igejét hátravetvén, nem
forgatott fel mindeneket, hanem hogy Pásztoroknac nevezetit
viselic: és ezenkõzben el akarjác az embereckel hitetni,
hogy õc nem vétkezhetnec; az Istennec lelke õrõcke õ
vélec és raytoy vagyon, és az anya szent Egyház õ
raytoc áll és esic el. Mintha mostan immár az Urnac nem
vólna tõbbé itileti, hogy ez világot hasonló
büntetéssel mostis meg nem büntethetnéje, az mint néha
az régi népnec háláadatlanságát megbüntette, tudniillic
hogy az Pásztorokat vaksággal vernéje meg. Es ez kába
emberec nem értic, hogy õc szinte azt az régi regét
éneklic, az mellyet régenten azoc éneklettenec, az kic az
Isten igejénec ellene tusakodtanac. Mert igy
készitõttéc magokat az Igasság ellen az Jeremiasnac
ellenségi: Jertec, tartsunc tanáczot az Jeremias ellen: Mert
az profetác nem vétkezhetnec az tõrvényben, es az bõlczec
nem tévelyedhetnec meg az tanáczkozásban, és az Profétác
nem tanithatnac igazságtalant.
6. Innét kõ7nyü megelelni,
amaz másikrais, az mit az kõzõnséges Conciliumokkal
elõhoznac Nem tagadhatni, hogy az Sidóknac az Profetác alatt
igaz anya sent Egyházoc nem vólt vólna. Hogyha ackoron
azért az Papokból egy kõzõnséges Concilium gyült vólna,
miczoda képe és ábrázattya lõtt vólna ott az anya sz.
Egyhaznac? Hallyuc mit szollyon az Isten, nem egyrõl vagy
kettõrõl õ kõzzülõc, hanen az egész rendrõl:
Az papoc elámulnac, [p 1208] és az profétac elrémülnec.
Ismét, Elvész az Paptul az tõrvény, és az véneknél
nem lészen tanácz. Ismet: az ti látástoc étzakává,
és az ti jõvendõléstec setétséggé változic: az
fenyés nap az profetakon elényeszic, és az napság õ
raytoc setét lészen, &c. Ihon, ha ackor mind fejekint
õszvegyülekesztenec vólna ez illyenec, miczoda Lélec
lõtt vólna fõvezérlõ mester õ kõzõttõc? Erröl
vagyon példánc, abban az Conciliumban, az mellyet Achab király
hivatott õszve. Négyszáz Profétác vóltanac ott
jelen. De mivelhogy semmi egyéb szandékkal nem gyültenec
vólt õszve, hanem hogy az Istentelen királynac
hizelkedgyenec: az Ur Istentõl oda küldetic az Satan, hogy
hazug lélec legyen mindeniknec szajokban. Itt minden õ
voxockal és javallásockal kárhoztattatic az igazság. Az
Istennec hiv szólgája az Micha, eretneknec
sententiaztatic, verettetic, és fogságba vettetic. Igy lõtt
dolga Jeremiasnak, és egyéb Profetáknakis.
7. De ez egy
példa, az melly mind az tõbbinél emlekezetesb, legyen elég
mindenec helyett: Abban az Conciliumban, az mellyet az Papi
fejedelmec, és az Phariséusoc gyüytõttenec Jerusalemben
â Christus ellen, miczoda fogyatkozást látsz az mi
annak külsõ formáját illeti: Mert ha ackoron az anya sz.
Ehygáz Jerusalemben nem vólt vólna, soha az Christus
azoknac áldozattyockal és ceremoniajockal semmiben nem
kõzõsült vólna.
Rendszerint való gyülés tétetic
ott, az Papi fejedelem itt ugymint az fõ, az egész Papi
rend eggyütt ülnec az õ rendec szerint: mind azáltal
ugyan kárhoztattatic tõlõc az Christus, és az õ
tudománya megvettetic. Ez hamis czelekedett eléggé
megmutattya, hogy az anya szent Egyház semmiképpen nem
vólt legyen ez Conciliumban foglaltatván. De attul nem kell
felni, (ugymondnac öc) hogy minékünc valami olly dolgunc
tõrténnec. Kérlec kiczoda kezes felole? Mert ez illyen
dologban, az elõttéb valo bátorság, ninczen megfeddendõ
tunyálkodas nélkül. Sõt mivelhogy az elszakadás
eljõne, (az melly pedig el nem jõhet, hanemha az
Pasztoroc az Istent elhadgyác) mit vakoskodunc hát
készakarva, ez arant, â mi magunc veszedelmére?
Semmiképpen nem kell azért mengedni, hogy az anya sz,
Egyház az Pásztoroknac gyülésében állyon, az kik felöl
az Isten sohol azt nem mondotta, hogy mindenkoron megmaradnac
az õ jóvóltokban és ámbor erkölczökben; azt pedig néhól
bizonyittya, hogy gonoszockà lesznec. Midön pedig az
veszedelem felöl megint bennünket, azért mivéli, hog7
minket szemesbeckè és vigyâzóbbackà tegyen.
8.
Miczodát tehát mondhatnád, ugyan ninczené semmi ereje az
Conciliomoknac az ügyõknec meg forgatására és
elintézésére? Sõt igenis vagyon: Mert nem az itt az én
értelmem, hogy minden Conciliomokat [p 1209] kárhoztatni
kellyen, avagy minden õ dolgait fel kellyen forgatni, és az
mint szokták mondani, egy által vonyással eltõrleni.
De mindazáltal (mondhatnad) olly igen alaczony helyre rendeled,
hogy mayd minden embernec szabadon hadgyad, hogy vagy
bévegye, vagy pedig megvesse az mit az Conciliumoc
végeznec? Tagadom bezzeg azt. Hanem valamennyiszer,
valamelly Conciliumnac decretoma hozatic elõ, azt akarnám,
hogy elõszer jól meg megfontoltatnéc és forgattatnéc,
miczoda idõben vólt, mi okért gyüytetett legyen és miczoda
emberek vóltanac abban jelen: Annakutánna hogy az ügy és õ
maga az dlog, az mellyrõl vetekedes vagyon, az Irásnac
regulája szerint inteztesséc és láttasséc meg;
ollyan modon pedig, hogy az Conciliumnac kimondásánac ereje
legyen, és mint hogy elõb megitilesnec tartasséc, de ugy
hogy mindazáltal az megemlitett regula, ki ne
rekesztesséc. Adná az Isten, hogy mind ollyan módot
tartanánac meg, az minemüt szent sz. Agoston megir
az Maximinus ellen irott harmadic kõnyvben. Mert midõn az
eretneket, az melly az Conciliomoknac végezésec felõl
sokat zaygana, rõvid szóval akarná megzabolázni;
illyenképpen szól: En te néked az Niceai Conciliumat nem
vetem elõdbe, te se vessed ennékem az Ariminomit, ugy
mint elõl megitelõt elõmben. Mert én nem vagyok annac, te
sem vagy ennec méltoságához kõtelezve. Az Irás,
irassál, és nem egy ember az õ tulaydonával, más meg az
õvével, hanem azzal az mi mind két félnec kõz, az dolog
az dologgal, az oc, ockal, az fundamentum fundamentommal
hartzollyon és tusakodgyéc. Illyenképpen megmaradna az
Conciliumnac méltósága, az mellett az Irásis megtartaná
az osõbségét, hogy mindenec az õ ragulájánac alája
vettetnénec. Illyen módon õrõmest béveszszüc
az régi Conciliumokat, ugymint az Niceabélit, az
Constantinapolyit, az Ephesumi elsõt, és az
Calcedonbélit, és ezekhõz hasonlokat, az mellyec az
elindult tévelygéseknec megtzáfolasára vóltanac
gyüytetvén és ezeket ugy tisztellyüc mint szentséges
Synatokat annyiba, az mi az Keresztyéni Hitnec ágazatit
illeti: Mert semmi egyeb nincz bennec, hanem az Irásnac
tiszta tulaydonság szerint valo magyarázattya, az
mellyet az szent atyác jó és lelki bõlczeséggel az
Keresztyén Religiora támadott ellenségnec
lenyommasztására hoztanac bé. Láttyuc még az némelly
utólsó conciliumokbanis tündõkleni, az Isteni félelemnec
igaz serénséget és szorgalmatosságát, és nem
homályos jegyeit az jó értelmességnec, tudománnac, és
bõlczeségnec. De az miképpen hogy minden dolgoc lassan
fogyatkozásra szoktanac haylani, azonképpen megláthatni
az uyjontában való conciliumokbólis, melly igen elajult és
eltávozott legyen naponkint az anya sz. Egyház, annac az
régi aranyas idõnec tisztaságátul. Nem kételkedem
abban, hogy még ez tisztátalan idõbéli conciliomokbanis
[p 1210] vóltanac legyen soc jó szivü pispõkõc.
De ezeken az esett az mi felõl régenten az Romai
tanácztartásban, hoygy nem jól lenné, õnnõn magoc
panaszolkodtanac az tanácz Urac. Mert midõn czac
számláltattanac, és nem funtoltattanac meg az vox
mondásoc és javallásoc, az jób résznec gyakorta az
nagyobtul elkellyett nyomattatni. Bizony dolog az, hogy soc
istentelen mondásoc hozattanac elõ. Es nemis szükség
hogy itt tzickelyenkint elõ számláltassanac, mert az,
avagy igen soc idõt kivánna, avagy pedig azt mi elõttünc,
egyebec szorgalmatósban megczelekedtéc, hogy nem mint
azokhoz tõbbet adattathatnánac.
9. Továbbá mire
számlállyam elõ az Conciliomokkal hartzoló
Conciliomokat? Es itt azt senki ne bõfõgje én ellenem,
hogy az egymással czatázoc kõzül az eggyic nem
tõrvény szerint való. Mert honnét tudgyuc mi azt meg?
Innét tudniillic az mint én aránzom, hogy mi az Irásokból
itillyüc meg, hogy annac végezése, nem Keresztyén
végezés. Mert ez az eggyetlen egy mértéklö régula. Kõzel
immár kilentzszáz esztendõc multanac el, hogy Leo
Czaszar alatt, az Constantinapolyba gyült Concilium
kimondotta, hogy az képeket az templomokbol kihánnyác és
elrontsác. Ottanhamar annak utánna, az Niceai Concilium, az
mellyet az Iréne nevü Czaszarné amaz elòbbinec
boszszujára gyüytetõtt, azt végezte, hogy az képec
ismet feléppitessenec. Ez kettõ kõzzül mellyiket
akarjuc tõrvény szerint valónac esmerni?
Kõzõnségessen, és az kõznép ezt azt utolsot
tartotta nyertesnec, az melly az képeknec helt adott az
templumokban. Szent Agoston pedig tagadgya azt, hogy ez, az
bálvány imádásnac jelen való félelme nélkül
megengedtethetnéjéc. Epiphanius az melly Agostonnál régieb,
még keményebben szóll ellene. Mert azt mondgya; hogy
gyalázatos szegyen és utálatosság, hogy az
Keresztyénec templomában képec láttassanac. Az kic
illyenképpen szólnac, vallyon javallanáké ez illyen
concilinmat, [!] hogyha mostan elnénec? Es hogyha az
Historicusoc igazat irnac, és az ackori actác és
czelekedetec hitelt szerezhetnec, tehát ackor nem az képec
czac, hanem az képeknec tiszteletiis bévétetõtt vólt.
De ez illyen végezés minden kétségnélkül az õrdõgtül
származott.
Anak felõtte ez dologban az egész
sz. Irást ugy vontác szaggattác, hogy azzal
nyilvánságossan merõ czufságot üztenec legyen. Az
mellyet oda fel eléggé megbizonyitottam. De ám akar mint
legyen, az egymással ellenkezõ és czatázó
Conciliomokat, az mellyec sokac voltanac, külõmben meg nem
választhattyuc: hanen ha azokat, amaz megemlitett, minden
embereknec és angyaloknac arany mertékére, az az, az Isten
igéje mellé vettyüc, és abban fontollyuc meg. Illyenképpen
veszszüc bé â Chalkedonbéli conciliomot, [p 1211]
és ez ellenben megvettyiic az Ephesusbélit, az másodikat:
azért hogy ebben az Eutychesnec káronkodása
megerõssitetõtt, az mellyet amaz másic kárhoztatott.
Ezt czac az szent Irásbol itiltéc es intéztéc igy azoc
az szent emberec, kiknec itileteket mi ugy kõvettyüc,
hoygy az Isten igéje, az melly õ nékiec világositott,
minékünkis világositson. Elmehetnec azért az
Romanistác, és az szent Lélekkel, ugy mint az melly az
õ Conciliumokhoz kõtõztetett és kapczoltatott, az mint
szokásoc, keményen kérkedgyenec.
10. Mindazáltal még
az régiekben és tisztabbakbanis találunc valami
fogyatkozást, hogy az tudos és bõlcz emberek, avagy
egyedül czac az jelen valo dologra figyelmeztenec és vontanac,
és egyebeket sokakat meg nem gondoltanac: avagy pedig egyedül
czac az mélységes és terhes dolgokban foglaltac
elmélkedéseket, és egyéb kisseb dolgokat elkerültenec:
avagy ismet, hogy gyakorta ugy mint emberec megis
czalatkozhattanac: avagy pediglen, hogy néhanéha felõttéb
siettenec. Es ez utolsó tzickelynec az melly legnehezebnec
láttzic, emlekezetes példája tõrtént az Niceabéli
conciliumban, az mellynec tekinteti és méltósága az mint
illendõ vólt nagy beczülettel és egyenlõ értelemmel
bevétetõtt. Mert midõn ott az mi Hitünknec fõ ágazattya
forgana veszedelemben, és az hól jelen vólt az ellenség
az Arrius, az mellyel hartzolni kellene, és felõtte igen soc
allána azoknac eggyessegekben, az mellyec az Arrius
tévelygése ellen való viadalra gyüytettenec volna
õszve; õc mindazonáltal olly nagy czendesz
bátorkodasban vóltanac ez szertelen veszedelemben,
mintha minden tisztességrõl, emberségrõl és
barátságról megfeletkeztenec vólna; és hátra vetvén az
jelen valo viadalt, (szinte mintha szánszándékból
arra jõttenec vólna, hogy az Arriusnac õrvendetes
játékot szerzenénec) tulaydon házokbéli hartzhoz
kezdettenec õn magok kõzõtt. Es az melly pennát az Arrius
ellen kellett vólna élessiteniec, azt õc magoc ellen
viseltéc. Iszonyu szidalmoc és gyalázódásoc
hallattanac ott: egy más ellen való vádoló irásoc
adattanac bé, és az soc veszõdésnec sem
hoszsza sem vége addig nem lõtt vólna, mig nem egy
másra rohantanac volna, hogyha az Constantinus Czaszar
magát kõzbe nem vetõtte vólna; az ki azt forditotta elõ,
hogy õ felõtte való dolog vólna, azoknac életekrõl
magát Itilõ biróvá tenni, mindazáltal az õ
zenebonájokat, diczérettel inkáb hogy nem feddéssel
nyommasztota le.
Mennyi tzickelyekben, hithetséges, hogy
az annakutánna való Conciliumokis megtántorodhattanac és
megeshettenec legyen? Es nemis kell erre hoszszu
bizonyitás. Mert ha ki ez dolgokat meg akarja olvasni, soc
erõtlenségeket találand bennec, hogy valami nagyobbat ne
mondgyac.
[p 1212] 11. Es bizonyára az Romai Leo pispõc,
az Chalcedoni Conciliumnac, az mellyet noha az tudománnac
árticulusiban tisztánac esmert, tisztesség
kivánó kevélséget és vakmerõ maga gondolatlanságot mér
szemére vetni. Nem tagadgya jóllehet, hogy tõrvény
szerint való Concilium nem vólna, de mindazáltal ugyan
nyilván bizonyittya, hogy az is vétkezhetõtt. Ez talám
valakinec tõlem meggondolatlanságnac lattzanéc, hogy ez
illyen fogyatkozásoknac megbizonyitasában munkálkodom,
holott az ellenkezõcõn magoc meg vallyác, hogy vétkezhetnec
az Conciliumoc az ollyan dolgokban, az mellyec nem
szükségessek az idvõsségre. De mindazáltal ugyan
nem haszontalan és hiába való munka ezis. Mert noha
készerétésbõl, szóval ezt megvallyác: mindazáltal
mivel hogy minden Conciliumoknac végezéseit akarmelly
dologban megválasztás nélkül, szent léleknec
jelensége gyanánt akarjác reánc tolyni, tõbbet kivánnac
tõlünc, hogy nem elsõben mutattyác. Mit keresnec ezzel
egyebet, hanem azt, hogy az Conciliumoc nem vétkezhetnec, avagy
hogyha vétkeznec, hogy ugyan mégis bün legyen az
igasságot megesmerni, avagy az vétkec mellé nem állani?
Es ebben én semmire nem haytoc egyébre, hanem hogy az
elõbbiekbõl ez jõzjõn ki, hogy az szent Lélec az
istenes és szent Conciliumokatis ugy vezérlette, hogy
mindazáltal azokonis hagyott valami emberi dolgot esni, hogy
az emberekbe felõttéb ne biznánc és azokon éppitenénc. Es
ez értelem sockal szelideb, az Gregorius
Nazianzenusénál, ki azt mondotta, hogy soha czac egy
Conciliumnac sem látta jó végét és ki menetelit. Mert az
ki eggyet sem veszen ki, hanem minden Conciliumokrol azt
mondgya, hogy gonoszul végezõdteec, [!] az bizonyra nem
soc méltóságot hagy meg nékiec. Az kiváltképpen való
Tartomanyi Conciliumokról külõn emlekezetet tenni nem
szükség; mert az kõzzõnségesekbõl kõnnyü
megitilni, mennyi hatalmoknac kellyen lenni az Hitnec dolgában,
és akarmelly elõ fordulando tudománnac bevételében.
12.
De az mi Romanistáinc, midõn láttyác hogy az õ
igyõknec mentségében és oltalmazásában mindfen okokbol és
fundamentumból megfogyatkozzanac, végezetre osztán ez
utólsó remenségre és nyomorult menedékre szaladnac:
Haszinte értelmekben és tanáczokban ostoba
esztelenec vólnanakis, és szivekben s akarattyokban
tetétül fogva talpig gonosz latroc volnanakis, de mégis
ugyan megmaradna azért az Urnac igéje, ä0 melly
megparanczollya, hogy az elõljárókhoz engedelmesseknec
kellyen lennünc. De ugyé kérlec? Hátha én tagadnám, hogy
elõljároc legyenec, az kic ollyaténoc? Mert nem kell õ
magoknac tõbbet tulaydonitanioc annál [p 1213] az mennyivel
az Josue birott, az melly az Urnac profetaja vólt és hiv
Pásztora. Hallyuc meg pedig miczoda igéckel állatasséc
és szenteltesséc fel az õ tisztire, az Urtól. El
ne távozzéc az te szádtul az tõrvénnec kõnyve, hanem
gondolkodgyál arrol mind eyjel nappal. Ne térjel aztol se
jób kéz felé, sa bal felé; és ugy lészesz
szerenczés minden te dolgaiban, és bõlczen czelekedhetel.
Azoc tehát az mi lelki elõttünc járóinc, az kic az Urnac
tõrvényétül sem ide sem tova nem tántorognac. Hogyha
pedig minden ellene mondásnélkül bé kellyen venni akar
melly Pásztornac tudományát, mi szükség vólt, hogy
olly gyakorta és olly hiven megintetnénc az Urnac szava
által, hogy ne engedgyünc az hamis profeták beszédénec?
Ne halgassatoc (ugymond Jeremias által) szavokat azoknac
az profetáknac, az kic tinéktec jõvendõt mondanac;
megczalnac azoc titeket, mert az õ szivõknek látásit
predikállyác, és nem az Urnac szajábol. Ismet,
õrizzétec magatokat az hamis profetáktol, az kic ti
hozzátoc jõnec juhoknac ruhajában, de belõl ragadozo
farkasok. Szent Jánosis hijába intene minket arra, hogy meg
probállyuc az lelkeket, hogy ha az Istentõl vadnaké. Az
melly megitéléstõl még az Angyaloc sem szabadosoc,
nem hogy az Satan vólna mentséges az õ hazugságival.
Miczoda hát imez mondas: Hogyha az vac vezeti az vakot, mind
ketten az verembe esnec: nem eléggé megmutattyaé, hogy nagy
dologban járjon az, minemü pásztort kellyen embernec
halgatni, és hogy nem mindeneket kellyen
megválasztásnélkül halgatni? Nincz azért oka hogy
minket rõttentesenec az õ titulusockal, hogy minket az
õ vakságoknac társaságában vonnyanac: Mivelhogy láttyuc
ez ellenben, hogy az Ur kivaltképpen való
szorgalmatossággal akart minket attul elrõttentetni,
hogy ne hadgyuc magunkat idegen tévelygéssel vezéreltetni;
akar az melly névnec szinével legyenis bépalástolva.
Mertha igaz az Christus mondása, tehát nem tehetnec egyebet
mindnyájan az vak vezérec, akar praepostoc, pispõkõc,
avagy Papác legyenec, hanem hogy minden õ társásagokon
valokat azon verembe és veszedelembe eytséc. Annak okaért
semmi Conciliumoknac, Pásztoroknac és Pispõkõknec
titulusi és nevezeti (mellyec szinte olly hamar
hamissan, mint igazán viseltethetnec) minket meg ne
akadékozzanac, hogy az hivséges intés szerint, és â
probált példác szerint, minden lelket az Isten igejénec
mértek regulaja mellé vetvén meg ne probalnánc, hogyha az
Istentõl vadnaké.
13. Minekutánná megbizonyitottuc azt,
hogy az anya szent Egyháznac nem adatott uy tudományoknac
támasztására való hatalom: immár szollyunc arrol az
hatalomtrol, az melly õ nékie adatott az Irásnac
magyarázattyában, õrõmest megengedgyüc bizonyára, hogy
ha az tudomány felõl [p 1214] valami viszszavonyas
esic, hogy semmi jób és bizonyosb orvossága ninczen,
hanem hogy az igaz pispõkõknec legyen
õszvegyülesek, az mellyben az kétségés és vitatott
tudomány megontoltasséc. Mert ez illyen megmagyarazasnac
és megintezésnec, az melly az Pásztoroknac
kõzõnséges eggyezõ szavoc által, az anya szent
Egyházban, az szent Léleknec segitségül való
hivásával leszen, nagyob ereje és méltosága vagyon,
hogynemmint ha kiki kû2lõn az ö bévött értelmét adnája
az népnec elejében, avagy ha azt valami kõz személynec
rendelnéc és intéznéc el.
Annakfelõtte midõn az
pispõkõc illyen módon egybegyülekeztenec, jób
álkolmatossággal tanáczkozhatnac kõzõnségessen,
hogyhogy és mimódon kellyen tanitani, hogy az nem egyaránt
valoságbol botránkozás ne származzéc. Harmadszor az
szent Palis szinte ezen módot irja elõnkba az
tudománnac megitilésében. Mert midõn külõn mindenic anya
szent Egyháznac megengedi az megitélést, megmutattya
minemü rendel kellyen czelekedniec az nehezeb dolgokban,
tudniillic hogy az anya szent Egyházác egymás kõzõtt
kõzõnséges meggondoláshoz kezdgyenec. Es ez illyen rendet
az Istensségnec kõzõnséges értelme mutattya: hogy, ha
valaki az anya szent Egyházat szokatlan tudománnyal
meghaboritaná, és az olly meszsze terülne, hogy
nagyobb szakadástul, kellyene félni, az anya szent
Egyházac elõszer egybe gyüllyenec: az elõ fordult
kérdést megforgassác és megfontollyác: végezetre az
illendõ meg visgálás utan, az irásból võtt
megmagyarázattyát hozzác elõ, az melly az kételkedést
az kõznépnél elvegye és esháritsa; [!] és az gonosz
háborgas kivánó embereknec szájokat bedugja, hogy
annakutánna eléb nem merjenec menni. Illyenképpen hogy az
Arrius támadott vólna, gyüytetõtt â Niceai Concilium,
melly az õ tekintetes méltóságával az Istentelen embernec
gyalázatos szándékát felforditotta, és az megháborodott
anya szent Egyháznac békeséget szerzett, és az
Christusnac õrõcké való Istenségét, az õ
káronkodása ellen megoltalmazta. Midõn pedig az után
Eunomius és Macedonius uy zenebonát inditottanac ólna,
hasonló orvossággal vétetõtt eleje, az õ
bodultságoknac az Constantinapolyi Concilium által.
Az
Ephesusbéli Concilium által kergettõtt el az Nestorius
istentelen tudománya. Es egy summában elejétül fogva ez
vólt az egy rend szerint való eszkõz az anya
szent Egyházban az egyességnec megtartására,
valamennyiszer az õrdõg valami villongást inditott.
Meg kell epdig gondolnunc, hogy nem minden idõben és
mindenütt találhassanac, olly Athanásiusoc,
Basiliusoc, Cyrillusoc, és ezekhõz hasonlo otalmazói,
az igaz tudománnac, az mellyeket ackoron támasztott az
isten. Sõt gondollyuc meg aztis, mi tõrtént az
Ephesusbéli másodic Conciliumban, az mellyben az
Eutychesnec [p 1215] eretnéksége erõt võtt, az szent
Flavianus Pispõc számkivetésben üzetett egynihány
istenes embereckel egyetemben: és soc egyéb efféle
gyalázatos dolgoc lõttenec: tudniillic, mivelhogy ott egy
partos gonosz ember â Dioscorus, és nem az Urnac lelke
vólt az igazgató és vezérlõ. De (mondhatná valaki) nem
vólt ám ott az anya sz. Egyház. Azt énis megvallom. Mert
én tellyességgel azt tartom, hogy az igasság az anya
szent Egyházban azért ugyan nem enyészic el, ha
szinte valamelly Conciliomtul nyomattatikis, hanem az Ur
Istentõl czudalatos képpen megtartatic, hogy az õ idejében
ismet kinyilatkozzéc, és erõt vegyen. Ezt pedig tagadom,
hogy tellyességgel egy általlyába szükségképpen ugy
legyen, hogy az Irásnacc minden magyarázattya, az melly az
Conciliumnac szabad voxa és javallása által bé
vétetõtt mindenkoron igaz és bizonyos legyen.
14. De
mást keresnec valamit az Romanistác, midõn azt vetic
elõ, hogy az Irás magyarázattyára való tellyes hatalom az
Conciliomokon állyon, ugyhogy onnet meszszeb appellálni
szabad ne legyen. Mert ez szinnel élnec viszsza,
hogy Irás magyarazásnac nevezzenec mindent, valami az
Conciliumokban végeztetic. Az purgatoriumról, az szenteknec
segitségül való hivásáról, s' az fülbe sugo
gyunástól, czac egy betü sem találtatic az sz.
Irásban. De mivelhogy az anya szent Egyháznac sekintetes
[!] méltósága által mind ezec illyenképpen
erõssittettenec meg, az az, (tulaydonsága szerint
róla szólván) kõzõnséges vélekedésbõl és
szokásbol vétettenec bé; tehát Irás magyarázattynac
kellyen tartani. De ebben még nem maradnac meg; hanem, ha
szinte az Conciliumm az szent Irás ellen végezneis,
ugyan irás magyarázásnac kellyene hivattatni: Az Christus
mindeneknec hadgya, hogy az pohárból igyanac az szent
Vaczorában: az Constanciai concilium megtiltotta, hogy az
kõznépnec ne adasséc az pohár, hanem czac az mise mondó
Paptul itasséc meg.
Azt akarjac hogy mi azt Irás
Magyarázásnac tartsuc, az mi nyilván ellenkezic az
Christus rendelésével. Szent Pal az Házassagnac
megtiltását, õrdõg képmutatásánac nevezi: Az
házasságról padig másutt azt bizonyittya az sz.
Lélec, hogy fertelemnélkül való és minden rendeknél
tiszteletes dolog legyen. Hogy õc osztán az Papoktul
megtiltottác az házassággot, azt õc az Irásnac igaz és
hamisitatlan magyarázattyánac akarjác tartani, holott
semmi idegeneb dolog annál nen gondoltathatnéc. Es ha valaki
ez ellen czac mottzañi merneis, mindgyárt eretneknec kellyene
añac itiltetni. Mert az anya sz. Egyház végezésétül nen
szabad másuvá appellálni, és az õ magyarázattya
felõl senki bünnélkül nen kételkedhetic. De ez rutalmas
szemtelenséget mit ortzázom, az mellynec czac egyigyu
kimutatásais, gyõzõdelem vétel. Az melly hatalmát az
anya sz. Egyháznac mondgyác lenni, az Irasnac [p 1216]
megerõssitésében, azt én tudván elhagyom, mert az
Istennec igejét illyenképpen vetni az emberec itileti alá,
hogy azért legyen elhitelre méltó, mivelhogy az emberec
jovallottác, olly isteni káromlás, az melly nem mélta [!]
elõszámlálásra, és azt az elsõ kõnyvben immár
megemlitõttem. Mindazáltal eggyet kérdec tõlõc: Hogyha
az anya szent Egyháznac javallásán vagyon az Irásnac
méltósága fundáltatván, mellyic Conciliumban végeztetott
tehát az? Ugy arántzom hogy egy sinczen olly. Miért hatta
tehát Niceaban gyõzõtté magát az Arrius, az Irásnac
szent Janos Evangeliumábol béhozott bizonyitási által?
Mert ezeknec értelmec szerint szabad vólt vólna azt
megvetni: Mivelhogy semmi kõzõnséges Conciliumnac
jovallása arról az elõtt ki nem boczáttatott vólt. Az
régi Tzedulát vonszác itt elõ, az melly CANONnac
neveztetic, az melly felõl azt mondgyác, hogy az anya
szent Egyháznac itiletibõl származott legyen. En
pedig azt kérdem viszontag, mellyic Conciliumban
boczattatott vólt ki az â Canon? Itt szükség
megnémulnioc. Noha ezen kivül akarnám aztis tudni, mellyiket
tartyác annac az igaz Canonnac. Mert látom hogy az régiec az
felõl nem vóltac olly igen bizonyosoc. Es hogyha annac
érteke vagyon az mit Hieronimus mond, tehát az Machabéusoc
Kõnyvei, az Tobiasé, Syraké, és ezekhez hasonlóc, az
Apocryphusoc kõzzé számláltatnac, maga ezec azt
semmiképpen nem akarjác czelekedni.
Tizedik Resz.
Az
Egyházi tõrvények szerzésére való hatalomról, mellyel
az Pápa az õreivel szõrnyü kegyetlenkedést üzõtt
és gyakorlott az lelkiesméreteken.
Kõvetkezic Másodic
része az Egyházi hatalomnac az melly az szabadon való
tõrvény adásban állyon, az mint az Papistac akarjác; az
melly kútfõbõl származtanac az számtalan soc
emberi találmányoc, az mellyec meg annyi tõõrõc
vóltanac, az szegény lelkeknec foytogatására. Mert õc
mint szinte az Phanséusoc és irás tudoc igen kevessé
féltec azon, hogy bün vólna az emberekre nehéz terhet rakni,
az mellyet õc czac uyockal sem akarnánac illetni. Másutt
mutattam azt meg, melly kegyetlenczigazás legyen, az mit az
fülben sugalló gyunásról paranczólnac. Az õ tõbb
szerzésekben, nem láttzic jollehet olly nagy
erõszaki kegyetlenség, de mindazáltal azokis, az
mellyeknec kõnyen elviselhetõknec kellene lenniec, ugyan
nem keves szõrnyü kegyetlenséggel gyõtric az Lelki
esmereteket.
[p 1217] Nem szóloc arról hogy
megvesztegetic az Isteni szólgálatot s az Ur Istent
õn magát, ki az eggyetlen egy tõrvény szerzõ, az õ
tisztességétõl megfosztyác. Errõl az hatalomról
leszen mostan az szó, hogyha az anya szent
Ehyháznac vagyoné arra hatalma hogy az õ tõrvényével az
lelki esmereteket megkõtelezze. Es ez disputálásban
ninczen az beszéd ez világi rendrõl és igazgatásról,
hanem czac az kerestettec, hogy az Isten igazán
tiszteltesséc, az elõnkbe irott regula szerint, és
az Istenre nézõ lelki szabadság sértetlenül
megmaradgyon. Szokássá lõtt az, hogy emberi
szerzéseknec neveztessenec minden paranczolatoc, az
mellyec az õ igéje kivül, az emberec által
szereztettenec. Ezec ellen vagyon nékünc hartzunc, nem az
anya szent Egyháznac szentséges és hasznos
rendelései ellen, az mellyec az fenyitéknec,
tisztességnec és békeségnec megtartására
szólgálnac. Végsõ tzillya pedig ez mi hartzunknac ez,
hogy megzaboláztasséc az a mértéktelen és kietlen
birodalom, az mellyet az lelkeken azoc magoknac tulaydonitnac,
az kic az anya szent Egyháznac pásztorinac akarnac
tartatni, holott igazán és valosággal irgalmatlan hóhéroc
legyenec. Mert azt mondgyác hogy az õ tõrvényec az
mellyeket szereznec, lelkiec az lelkekre néznec, és
szükségessec az õrõc életre. Illyenképpen pedig
boszszusággal illettetic az Christusnac orszaga,
az mint nem régenis megenlitettem: és igy az Christustól
az hiveknec leliesmereteknec ajándékozott szabadság,
mindenestõl fogva elnyomatic és elrontatic. Elhalgatom itten
azt, minemü isteni káromláson fundallyác õc ezt azt õ
rendeléseknec megtartását, midõn az bünõknec
boczánattyat, az igasságot és az idvõsséget azokbol
tanittyac keresni, és az Religiónac és isteni felelemnec
egész fundamentomát azokon helyheztetic. En czac ezt
vitatom, hogy az lelkiesmereteket ne kellyen
szükségképpen való készeritésre kõtelezni az
ollyan dlgokban, az mellyekben az Christus által
megszabaditattanac és az melly szabadságnélkül az
Istennel nem lehet békeségec, az mint ennekelõtte
tanitottuc. Az egy Christust kelly ezeknec õ királyoknac
és megszabaditójoknac esmerniec, és az szabadságnac
eggyetlen egy tõrvényével, tudniillic, az szent
Evangeliunmal kell vezéreltetniec, hogy ha azt az kegyelmet, az
mellyet az Christusban egyszer nyertenec meg akarjác
tartani: és hogy semmi egyeb iga és szólgálat alá ne
vettessenec és kõteleztessenec.
2. Azt kõltic
jollehet ez Tõrvenszerzõ mesterec, hogy az õ
tõrvényec szabadságnac tõrvénye, kedves az õ
igájoc, és az õ terhec kõnnyü: Ki nem láttya pedig, hogy
merõ hazugságoc legyenec? Oe magoc jollehet semmi
nehézségét nem érzic õ az torvényeknec, ugymint kic minden
isteni félelmet hátra hagyván, mind az õ magokét s' mind
pedig az Isten tõrvényét bátran és gunyosson
megvetic. Az kiknec pedig vagyon valami gondgyoc
idvõsségekre, felõtte távul vadnac azoc attul, hogy
magokat szabadóknac tartanác, valamig ezekben az
tõõrõkben és hálókban vadnac akadékozván és
kõteleztetvén. Láttyuc melly szorgalmatossan
õrizkedett az szent Pál, hogy meg ne terhellye az lelki
esméreteket, ugy hogy czac valami kiczeny dologbanis nem merte
azokat megkõtelezni. Nemis oknélkül penig: mert látta azt,
melly igen megsebesitetnénec az lelki esméretec, hogyha
azoknac az dolgoknac szükségképpen való
készeritése vettetnéc reájok, mellyec õ nékiec az
Ur Christustol szabadon hagyattattanac. Ez ellenben alig
számlálhatni meg az rendeléseket, az mellyeket az
emberec, az õrõc kárhozatnac büntetése alatt
paranczoltanac, és hatalmassan meg-kivánnac, ugymint az
idvõsségre szükségesseket. És ezek kõzõtt
vadnac sokac, mindenképpen nehezzec megtartásra;
mindnyájan pedig (hogyha egy rakásra egybejárulnac)
tellyességgel lehetetlenec olly igen nagy az rakás. Hogy
lehetne azért hogy szertelen keményen és rettenetesképpen
ne gyõtrettetnénec és kinoztatnánac azoc, az kiknec illy
nehéz és sulyos tereh vagyon nyakokon? Ez illyen
rendeléseknec megostromlására és el rontásara vagy õ
mostan szándékom, az mellyec arra szereztetnec, hogy
az lelkeket az Isten elõtt belsõképpen magkõtelezzéc,
mintha valami ollyanokat kivánnánac, az mellyec
szükségesec vólnanac az idvõsségre.
3. Ez
kérdés akadékoz azért meg sokakat, hogy az Isten itileti
kõzõtt, az melly lelki itilet és az lelki esmeretekre
tartozic, és az emberec fõldi itileti kõzõtt nem
tésznec elégséges megválasztast. Annak felõtte imez
még nehezebbé tészi az õ igyõket, hogy az szent
Pal paranczollya, hogy engedni kellyen az fejedelemségnec, nem
czac az büntetésért, hanem az lelki esmeretértis. Honnét
az kõvetkezic, hogy az pólgári tõrvények általis
megkõteleztetenec az lelki esméretec. Hogyha ez igy vólna,
tehát oda rohanna â mit ez elõtt való Caputban mondottunc,
és maydan mondani kezdünc az lelki gubernálásról. Hogy
azért ez czomó megoldasséc, szükség elõszer
megtudni miczoda legyen az lelki esmeret. Es annac megirását,
az nevezetnec eredetibõl és értelmébõl kell vennünc. Mert
az miképpen hogy az emberec, elméjeckel és értelmeckel
fogjác meg az dolgoknac esméretét, és ugy mondatnac valamit
esmerni; az honnét az esmeretnec igéjeis származic:
azonképpen holott bennec vagyon az Isten itiletinec
érzése, ugymint melléjec rendelt bizonság, az melly nem
hadgya eltitkolni az õ bünõket, hanem az Istennec itilö
széki elejébe vonsza azokat, ez illyen megérzés
mondatic lelki esméretnec. Mert szinte ollyan ez mint egy
itiletbélii bõven megesmerés az Isten kõzõtt és az
ember kõzõtt: Mert nem szenyvedni hogy az ember magában
elnyommaszsza az mit tud, hanem annyira haytya õtet,
hogy az vádolást és az vétket meg kellyen vallani. Es
szinte ezt érti [p 1219] szent Pal, midõn azt
mondgya, hogy az lelki esmeret egyszersmind bizonságot
tészen az emberekkel, midõn az õ gondolattyoc õket avagy
kárhoztattyác, avagy mentségesecké teszic az isten
elõtt. Az kõz és puszta tudás és esméret, az
emberben ugymint bére kesztetvén vesztég lehetne: de ez
megérzés vagy lelki esmeret, az melly az embert az Istennec
itileti elejébe vonsza, az ember mellé ugy rendeltetõt,
mint egy véle eggyütt ülõ és õrizõ, az melly minden õ
titkaira számot és gondot tartson, hogy semmi az
setétbe eltõytve ne maradgyon. Innét vagyon amaz kõz
példabeszédis: Az lelki esmeret, annyi mint ezer
tanubizonság. Szinte ezen formán az szent Peteris, az
Istenhõz valo jo lelki esmeretnec kérdezõdését, az
elménec czendességeért és békeségeért tõrte, midõn
magunkat, az Christus kegyelme felõl bizonyosoc lévén,
rõttenes nélkül az Istennec szine elejébe
állattyuc. Es az Apastal az Sidókhoz irott levélben, midõn
azt mondgya, hogy az hiveknec az bünõc felõl semi lelkec
esmeretiben ninczen, azt adgya azzal megérteni, hogy azoc
felõl mentségessecké és meg szabadultacká
lõttenec, hogy az bünõket az õ lelki esmeretekben nem
vádollya.
4. Anakokaért az miképpen minket az czelekedetec
avagy vádolnac avagy mentenec az emberec elõtt: azonképpen
az lelki esmeret az Istenhõz emelkedic és vitetic, hogy
illyen módon, az jó lelki esméret semmi egyéb ne legyen,
hanem az szivnec belsõ tõkélletessége. Melly
értelemben szent Pál irja, hogy az tõrvénnec
bétõltése avagy fõtzikkelye az â szeretet, az melly
jó lelki esmeretbõl és tettetésnélkül való hitbõl
származic. Az utánis ugyan azon Caputban megmutattya melly
nagy külõmbség legyen az jó lelki esmeret kõzõtt, és
az kõz megtudas és esmerés kõzõtt, midõn azt mondgya,
hogy némellyec az Hitben hajó tõrést szenyvedtenec
legyen, mivelhogy az jó lelki esmeretet tõlõc
eltászitottác. Mert ez igéckel azt mutattya meg: hogy az
jó lelki esmeret eleven kivánság legyen az Istennec
szólgálni, és igassag szerint valo buzgoság és
szorgalmatosság istenessül és szentül való
életre Néha jollehet elterjed az emberekreis, az mi midõn
szent Pal az Apastali czelekedetekben bizonyittya, hogy õ
azon igyekezett, hogy jo lelki esmereti lenne az Isten
elõtt és az emberec elõtt. De ez azért mondatott, mivelhogy
az jó lelki esmeret külsõ gyümolczei, még az emberekreis
kiterjednec. Tulaydonság szerint pedig czac az Istenre
néz, az mint elõb megemlitetõtt.
Annak okaért mondgyzc,
hogy az tõrvény az lelki esmeretet kõtelezi, midõn az
embert egyigyüven es mindenestül czac az Istennel vólna
ügye. Példa ez. Az Isten nem czac azt paranczollya meg, hogy
az elme tisztán és szüzen tartasséc meg minden
tisztátalanságtól: hanem megtilt [p 1220] minden
szégyentelen szóc és külsõ zilayságoc. Ez
tõrvénnec alája vettetic az én lelki esméretem, ha ez
világon egy ember sem élneis. Annakokaért ha valami faytalan
bujalkodásra adom magamat, nem czac azért vétkezem, hogy
gonosz példát és botránkozásra okot adoc az én
atyámfiainac; hanem hogy az én lelki esméretem vétkei
kõtelességben vagyon az Isten elõtt, mivelhogy által
hágtam, az mit õ õn maga kõzõtt és az én lelki
esmeretem kõzött megtiltott. Az õn magokban
kozszabadságú dolgoknac más módgyoc vagyon. Mert az
ollyanoktul meg kell magunkat tartoztatnunc, hogyha valami
botrankozast szerzenénec, de mindazáltal szabad lelki
esmerettel. Az mint ezt szent Pal megmutattya, midõn az
Balvanyoknac áldoztatott husról szól, Ha valaki azt
mondana, (ugymond) Ez balványi áldozat, tehát ne egyél abban
az lelki esmeretért: nem mondom pedig, hogy az te lelki
esmeretedért, hanem az te felebarátodért. Vétkeznéc az
hivõ ember, hogy ha elõb meg intetett vólna és ugyan mégis
ennéc ez illyen husban, az õ félebaráttyánac
botránkozásával. Noha pedig az õ felebaráttyára nézve
magát szükségképpen kell megtartoztatni, mivelhogy az
Isten irta elejébe; de ugyan nem szünic azért meg, az
õ lelki esmereti szabadságánac megtartásátul.
Láttyuc azért illyenképpen, hogy ez tõrvény az külsõ
czelekedetet megkõtelezvén, mindazáltal az lelki esmeretet
kõtelezés nélkú1l szabadon hadgya.
5. Immár terjünc
viszsza az emberi tõrvényekre. Hogyha azok ez végre
szereztettenec, hogy minket félelemre kõtelezzenec, mintha
õn magokban szükségessec vólnanac megtartásra;
azt mondgyuc, hogy az vettetic az lelki esméretre, az mi nem
illenéc. Mert az mi lelki esmereteinknec, egyedül czac az
Isten igéjénec egyetlen egy mérték regulája által kell
vezereltetniec, ugymint az mellyeknec nem az embereckel hanem az
Istennel vagyon ügyõc. Es ide tartozic amaz nevezetes és
az fõ Iskolakban gyakorlott választas és külõmbség
ez világi itilet kõzõtt és az lelki esméretre nézõ
itilet kõzõtt. Midõn noha az egész világ az
tudatlanságnac setetségével elburitatott vólna,
mindazonáltal az világosságnac ez kicziny szikraczkája
megmaradott vólt, hogy megesmernéjéc azt, hogy minden emberi
itileteknél fellyeb való vólna az embernec lelki esméreti.
Noha az mit szóval megvallottanac, czelekedeteckel
osztán felforgattác: mindazáltal ugyanackoris,
marasztotta megaz Isten az Keresztyéni
szabadságnac, olly bizonságát, melly által az lelki
esméretnec az embereknec kegyetlen uralkodásoktul
megmenekednénec. De még ezzel meg nem oldoztatott amaz kemény
czomó, melly az sz. Pálnac szavaiból nevekedic. Mert
ha az fejedelmeknec engedni kell nem czac az büntetésért,
hanem az lelki esméretértis, innét az láttzic kõvetkezni,
hogy az Fejedelmeknec tõrvényec az [p 1221] lelki
esméretekenis uralkodgyanac. Hogyha ez azért igaz leend,
tehát az Egyházi rendelésekrõlis szukség ugyan ezent
mondani. Felelet. Elsõben választást kell tenni az
kozott az mi kõzõnségessen, és az kõzõtt az mi
külõn és kiváltképpen tartozic valami dologra. Mert noha
nem mindenic tõrvényec illetic meg az lelki esmeretet,
mindazáltal az Istennec kõzõnséges paranczolattyára
kõtelesec vagyunc, az melly minékünc az fejedelemségnec
méltóságát ajánlya. Es arra megyen az szent Pál
disputálása, hogy az Fejedelemséget, mivelhogy az
Istentõl rendeltetett, tisztelni kellyen. Azonkõzben
semmiképpen nem tanittya azt, hogy az Fejedelemségtül
szabott tõrvényec az lelkeknec belsõ igazgatására
nézzenec: holott mindenütt; mind az isteni szolgálatott,
és mind az szent életre való lelki regulát, minden emberi
szerzéseknec felõtte helyhezteti. Másodszor aztis
meg kell gondolni. (az melly noha azon elõbbibõl
származic) hogy az Emberi szerzésec, akar azoc az
fejedelemségtõl, s' akar az Ecclesiátul
szereztessenec, noha szükségesec megtartásra
(szoloc az jó és illendõ rendelésekrõl) mindazáltal
õ magokban az lelki esmereteket ugyan nem kõtelezic: Mert
mind az â megtartásra készeritõ szükség az jo
Polgari igazgatasnac és rendelésnec, megtartásánac
kõzõnséges tzillyára néz, és nemis áll azokban az
dolgokban, az mellyec paranczoltatnac. Ettül az számtul és
rendtõl igen távol vadnac mind azoc az rendelésec, az
mellyec az Isteni szólgálatnac uy formáját és modgyát
irjác elõnkbe az Isten igeje kivül, avagy pedig
szükségi keszetitést szereznec az szabad és
kõzszerü dolgokban.
6. Illyenec pedig, az mellyec
mostan Egyházi rendeléseknec hivattatnac az
Papistaságban; az mellyec igaz és szükséges isteni
tisztelet gyanant tolyatnac elõ. Es az miképpen hogy
számlálhatatlan sokságuak, azonképpen támentalan soc
kõtelec és tõõrõc, az lelkeknec megkõtelezésére és
tõõrõkbe akadékozására. Noha pedig ezt mi az
tõrvénnec megmagyarázattyaban valami részént
megemlitettüc, de mivelhogy itt jobb alkolmatossagunc
vagyon, ez dolognac meg forgatására, mostan azert ennec
egesz summajat rendszerint az mint jobban lehet,
õszve igyekezem szedni. Es mivelhogy ez elõtt eleget
szóltunc arról az kegyetlen uralkodásról, az mellyet
az hamis pispõkõc magoknac tulaydonitanac, az õ
tettzésec szerint való tudománnac formálásában, és
hitnec ágazatinac szerzésében, ezt az egész
részt ebben hagyom: és ez arant egyedú1l czac arról az
hatalomrol szóloc, az melly hatalmokat mondgyác hogy vagyon
Tõrvényeknec és rendtartásoknac szerzésére. Ez mi
alitott Pispõkeinc azért az lelki esmereteket ez sziny
alatt terhelic uy tõrvényeckel, hogy õc ugy mint Lelki
tõrvényszerzõcké rendeltettenec legyen az Ur
Istentõl, mivelhogy az Anya szent Egzháznac
gubernálása õ reájoc bizattatott. Annakokaért azt
kivánnyác minden Keresztyénektõl, [p 1222] hogy valamit
õc megparanczolnac, és elõirnac mint szükségeseket,
meg kellyen tartania, és ha ki azokban valamit megszegend,
az ollyan, kétképpen valo engedetlenségbe esnéc, hogy az
Istennec, és az Anya szent Egyháznac tusakodnec ellene.
Bizonyára ha igaz pispõkõc volnánac megengednéc ezaránt
valamit nékiec; nem annyit az mennyit õc akarnánac, hanem az
mennyi az anya szent Egyháznac jó rendtartására
szukséges: Immár pedig midõn semmitül olly igen távol
ninczenec, mint az miknec akarnac tartatni, czac valami kiczinket
sem tulaydithatnac ugy magoknac, hogy az módot által ne
hágnájác. De mivelhogy másut ezis megemlitetõtt,
mostanis boczássuc utána, hogy minden hatalom, az mellyel
az igaz pispõkõc birnac, igasság szerint õ
hozzájok is illenéc. Tagadom mindazáltal, hogy azért az
hiveken illy tõrvény szerzõc kérendeltettenec vólna,
az mellyec õ magoktól azoknac életnec regulájit is hatnác
[!] elejekbe, avagy az reájoc bizott népet az õ
rendelésekre készerithetnéc. Midõn én ezt mondom, azt
akarom értetni, hogy semmiképpen õket nem illeti, hogy az
anya szent Egyháznac, valamit, ugymint megtartasra
szükségest paranczollyanac, az mit õ magoktul, az
Isten igeje nélkül kõltõttenec és gondoltanac. Ez
hatalom, holott az Apastaloknál esmeretlen vólt és az
Urnac szája által az Egyházi szolgáktul illy gyakorta
elvétõtt legyen, czudalkozom rayta, hogy miképpen merjéc
azt, az Apastaloc példája ellen, és az Istennec nyilván
valo tilalma ellen magokra vonni, és még ez mai naponis
mentegetni és oltalmazdogálni.
7. Az mennyi igazán való
életnec tellyes regulájára szukség vólt, azt az Isten
egészlen ugy béfoglalta az õ tõrvényében, hogy az
embereknec semmit meg nem marasztott az mit ahoz
tehetnénec. Ezt pedig azért czelekedte elõszer, hogy
egyedül czac õ tartatnéc mi tõlünc az mi életunknec
eggyetlen egy mesterénec és igazgatójánac, mivelhogy minden
mi szentségünc és igasságunc abban áll, hogy az mi
életünc az õ akarattya szerint, ugymint minden
igazságnac egy mérték regulája szerint, igazitasséc:
Másodszor hogy ezzel megbizonyitaná, hogy õ semmit
tõbbet nem kivánna mi tõlünc, hanem czac
engedelmességet. Illy értelemmel mondgya szent Jacab:
hogy, az ki az õ attya fiát itili, az tõrvént itili az. Ha
pedig az tõrvént itiled, tehát nem vagy czelekedõje az
tõrvénynec, hanem birája. Czac eggyetlen egy tõrvény
szérzõ vagyon pedig, az ki idvõzithet és kárhoztathat.
Hallyuc azt hogy az Isten ugymint tulaydonul akarja magánac
megtartani, hogy minkett az õ igéjénec paranczolattyával és
tõrvényivel vezérellyen és igazgasson. Es szinte ez
mondatott vólt annak elõtte az Esaiástól, noha
valamennyivel homályossabban: Az Ur az mi királyunc. Az Ur
az mi Tõrvény szerzõnc, az Ur az mi Biránc, õ
idvõzit minket. Mind az két helyen [p 1223] bizonnyal
megmutattatic, hogy az kinec hatalma vagyon az lelkeken, annál
legyen az életre és az halálra való itiletis: mellyet
szent Jacab világossan mond ki. Ezt pedig czac egy ember
sem tulaydonithattya magánac. Az Istent kell azért az
lelkeknec ugymint eggyetlen egy királlyánac esmernünc, az
kinél egyedül vagyon az idvõzitésre és kárhoztatásra
való hatalom; és (az Esaias szavai szerint) ugymint
Királyunknac, Biránknac, Torvény szerzõnknec, és
idvõzitõnknec szükség tartanunc. Annakokáért
szent Péteris midön aaz Pásztorokat az õ
tisztekre emlekezteti; arra inti õket, hogy ugy
legeltesséc az nyáyjat, hogy ne uralkodgyanac az
õrõkségen, az melly igén az Isten népét érti, az
mellyet õ ugymint tulaydon joszágul és õrõkségül
szerzett magánac. Hogyha mi azt valóba és igazan
meggondolnóc, hogy bün legyen azt valamelly embernec
tulaydonitani, az mit az Isten egyedül czac õ magánac
tulaydonit, tehát megérthetnõc, hogy ezzel elvétesséc és
elmettzesséc minden affele hatalom, az mellyet azoc
tulaydonitnac magoknac, az kic az anya szent Egyházban, az
Isten igeje nélkül valaminec paranczolására vetic fel
magokat.
8. Mivelhogy azért ez az egész ügy ebben
nyugszic, hogy holott az Isten legyen az eggyetlen egy
Törvény sûzerzõ, nem illic az emberekhõz, hogy ez
tiszteséget magoknac vonnyác: szükség az két
okokatis, az mellyeket feltettünc, jól megtartani, az
mellyekért egyedül tartya meg ezt az Isten magánac. Az
elsõ ez, hogy az õ akarattyát tartsuc mi minden
szentségünknec és igasságunknac tõkélletes mérték
regulájánac, és hogy annak okaért az igazán élésnec
tellyes mestersége ebben állyon, hogy megesmérjüc; mi
legyen az õ akarattya. Az másodic, hogy az mi illeti, az õ
néki igazán való szolgálatnac módgyát, egyedül czac
õ esmértesséc, az mi lelkeinken eggyetlen egy
uralkodónac, az mellynec hatalma legyen az paranczolásra, és
hogy minket az illessen, hogy õ nékie engedgyünc. Ha
ember ez két okokat jól eszébe veszi, kõnnyen
megitilheti, miczoda emberi szerzésec ellenkezzenec az
Urnac igéjével, tudniillic mind az ollyanoc, az mellyec felõl
azt kõltic hogy az Isteni tiszteletre szolgálnac és
â mellyeckel az lelki esméretec ugy kõteleztetnec meg,
mintha szükség vólna azokat megtartani. Ez mérték
fúntban kell azért vetni, és kel megfontolni, minden emberi
szerzéseket, hogyha azt akarjuc hogy olly probáló
mértékünc legyen az melly meg ne hadgyon révelednünc.
Az
elsõ ockal fegyverkezteti magát az szent Pal az
Colossébéliekhõz irott levélben midõn az hamis
apastaloc ellen viaskodic, az kic uy terheckel akartác az anya
szentt Egyházat megterhelnie. Az másickal inkáb él, az
Galatabélieckel való hasonlo ügyben. Czac azt vitattya
azért az Colossébéliekhõz irott levelben, hogy az igazi
isteni tiszteletrõl való tudománt nem [p 1224] az
emberektül kellyen venni; mivelhogy az Ur hiven és
tellyessen megtanitott arra minket, mint akarjon õ
tiszteltetni: ennec megbizonitására mõdgya az elsõ
caputban, hogy az Evangeliumban bé légyen foglaltatva mind az
â bõlczeség, az melly által az ember tõkélletesé lehet
az Christusban. Az másodic caputnac kezdetiben azt
bizonyittya meg, hogy az bõlczeségnec és esmeretnec minden
kinczei az Christusban legyenec tõytetve: Az honnét
osztán azt rekeszti, hogy õrizkedniec kellyen az
hiveknec, hogy az hitvány Filosófia által az Christusnac
nyájátul el ne hitettessenec és el ne
tévelyitessenec, az emberi tudományoc és világi
rendelésec szerint. Az caputnac vége felé még
bátorságosban kárhoztat minden magok tettzesebõl
választott isteni szolgálatot, az mellyeket az
emberec kõltenec magoknac, avagy egyebektül vesznec, és
egy sommában mind azokat az Isteni tiszteletrõl való
paranczolatokat, az mellyeket az emberec õn magoc találnac
magoknac. Istenteleneknec és karhozatosoknac tartunc azért
mi minden rendeléseket, az mellyec olly értelemmel
tartattatnac meg, mintha isteni tiszteletec volnánac. Az
mondásoc pedig, az mellyekben az Galatiabelieknél
megmutattya, hogy ne kellyen az lelki esmereteket
megkõtelezni. (az mellyeknec egyedül czac az Istentõl
kellyen vezéreltetniec) elég nyilvánságosoc, kivaltképpen
az õtõdic caputban; legyen elég azért ennec feljegyzése.
9. De mivelhogy példác által az egész dolog
nyilvanságosb és vilagossab lehet, hasznos dolog, minek
elõtte elõb mennénc, ez tudománt ez mi idõnkre
szabni. Azt mondgyuc mi hogy azoc, az Egyházi rendelésec,
az mellyeckel az Papa, és â tõlle függüec, az anya
szent Egyházat terhellic, ártalmasoc és Istentelenec
legyenec: az mi velünc ellenkezõc mentegetic azokat ugy mint
szentsegeseket és hasznosokat. Két nemüec pedig
ez illyen szerzetec: mert némellyec az ceremoniakról és
az Egyházi pompásságról szereztettenec; némellyec
inkáb néznec az Egyházi fenyitékekre. Miczoda illendõ
okainc vadnac azért, mind az két nemnec megostromlására?
Bizonyára tõbbec hogy nemmint kivánnóc. Elõszer nem
nyilván állattyáké ö magoc az szerzõmesterec, hogy
azokban állyon az Igaz isteni szolgálat? Hová és mi
vegre kõltic és rendelic az õ ceremoniajokat, hanem hogy
azockal az Istennec szolgállyanac? Es ez nem leszen
czac az értetlen kõznépnec tévelgésébõl, hanem azoknac
tudtokkal és akarattyockal, az kic az tanitó tisztnec
elõtte járói. Itten még nem nyuloc az temerdec
utálatosságokhoz, az mellyeckel minden isteni félelmet
felforgatni igyekeznec, és lábalá akarnac tapodni. Bizony
dolog pedig, hogy nem tennéc illy halálos nagy bünné midõn
az õ tõlõc kôltõtt szerzeteknec czac az
legkissebbic ellen esnék is valami, hogy ha az õ
tulaydon találmányokban és szerzésekben [p 1225] nem
helhesztenéc az isteni szólgalatot, sõt ha az
isteni tiszteletet az õ kõlteményeknec alája nem
vetnéc. Miczoda vétket tészünc azért, hogy ha mostan
nem szenyvedhettyüc, az mellyekrõl szent Pal tanitott,
hogy ne kellyen elszenvednie, hogy tudniillic az isteni
szólgálatnac igaz formájat az emberec szabad
tettzésec szerint akarjác igazitani? Kiváltképpen
mivelhogy azt paranczollyác, hogy ez világnac elementomi avagy
rendelési szerint kellyen az Istent szólgálni,
melly ellene vagyon az Christusnac az mint szent Pal
bizonyittya. Viszontag melly nagy készeritéssel
kõtelezzéc õc az lelki esmereteket mind azoknac
megtartására, az miket õc paranczolnac, mindeneknél nyilván
vagyon. Hogyha mi azért ezeknec ellen mondunc, arra egyenlõ
okainc vadnac az szent Pallal, az melly semmiképpen
szenyvedni nem akarja, hogy az hiveknec lelki esméreti az
embereknec szólgai igájok alá kénszeritessenec
és kõteleztessenec.
10. Továbbá idejátul ezis, az
melly az leggonoszb. Hogyha ember elkezdi egyszer az
isteni tiszteletet effele emberi hitvány kõlteményeckel
palástolni és megirni, ez illyen viszsza
fordultságból mindgyárt más átkozott utálatosság
kõvetkeznie, az mellyet Christus szemekre hánt az
phariséusoknac, tudniillic hogy az Istennec paranczolattya
megvettetic és semmivé tétetic az emberi rendelésec
miatt. En az mostani tõrvény kõltõ mestereckel nem
akaroc az én magam szavaival hartzolni; bizonyára én
õket nyerettessecké hagyom, hogyha az Christusnac ez
valálásából valamimódon kiseythetic és
kitisztithattyác magokat. De miképpen menthetic pedig
magokat, holott sockal nagyob bün õ náloc, az fulbesugó
gyunást az esztendõnec bizonyos idejében elmulatni,
hogy nem akarmelly latorságos életet üzni egész
esztendõ által? Nyelveckel penteknap hust illetni,
hogynem az egész testet rutalmas paráznasággal
megferteztetni? innepnapon kézzel valami tisztességes
munkát meg illetni; hogynem mint mindenkoron minden tagaikat
mindenféle rutalmas és álnoc czelekedetre boczátani? Hogy az
Pap tõrvény szerint való feleséggel õszve
szerkesztesséc, hogynemmint vagy ezer rutalmas kurvackal
megfüzõdgyéc? Egy fogadásból való szarándoc
járást el nem tõsteni, hogy nem mint semmi igéretben
hitit meg nem tartani? Semmit nem adni az haszontalan és nem
szükséges egyházi pompásságra; hogynem az
szegényeket legnagyob szükségekben elhagyni? valami
bálvány elõtt tisztességtétel nélkül elmenni, hogy
nem minden embereket gyalázni, szidalmazni? Az
értelemnélkül való hoszszu berbitelést nem
gyakorlani, hogynemmint szivbõl soha igazán nem
imádkozni? Miczoda az Isten tõrvényét elhagyatni az õ
rendelésec miatt, hogyha ez nem? Midõn az Isten
paranczolatinac megtartását czac hidegen és imigy amugy
tanittyác, és az õ rendeléseket nem külõmb
szorgalmatossággal és serenséggel [p 1226]
kivánnyac, megtartani, mintha az Isteni félelemnec egész
summája azokban vólna foglaltatván? Ismet mivelhogy az
Isten tõrvényénec megrontását sockal küssebb
penitenciai elég tétellel büntetic, de az õ tulaydon
paranczolattyoc kõzzül czac az legkissebnec
megszegésétis, kõnnyeb büntetéssel nem büntetic,
tõmletznél, számkivetésben üzésnél, avagy tüznél
és fegyvernél? Az Istennec megutálói ellen nem olly igen,
keményec és engesztelhetetlanec, [!] de az kiktõl õ
magok meg vettetnec, nagy gyülõségessen es
ellensegessen õldõzic: azokat pedig, az kiknec
egyigyüségeket fogva tartyác, arra tanittyác, hogy
õrõmesben látnác az Istennec egész tõrvényénec
elvesztét, hogy nem az anya szent Egyháznac
paranczolattyában vagy czac egy betü mulnéc elis. Elsõben
felõtte nagy bün ez, hogy ez apróléc dolgokért, az mellyec
(az Isten itileti szerint) kõz és szabad
megtartásuac, egy ember az másikat megútállya, megitili,
és megveti. Mostan pedig, mintha az még nem elég gonosz
vólna, sockal fellyeb valóknac beczültetnec õ náloc az
vilagnac hitvány elementomi, (az mint azokat szent Pal
nevezi az Galatabéliéknél) hogy nem az Istennec mennybéli
szava es paranczolattya. Es az ki az paráznaságnac
vétkébõl czac kõnnyen kimentetic, az étel miatt
kárhoztatic, és az mellynec az fafarina kurva megengedtetic,
attul az tisztességes házas tars megtiltatic. Ennyi
jobbulas lészen az által az parázna engedelem és szó
fogadás által, az melly annyival mind tavulab megyen az
Istentõl, mennyivel az emberekre kõzeleb fordul.
11.
Vagyon annakfelõtte még más két nem kicziny fogyatkozásis
az mellyeket az megemlitõtt rendelésekben nem javallunc.
Elõszer hogy tõbbire mind haszontalan, és néha
merõ balgatag rendtartásokat szabnac: annakutánna hogy
az lelki esméretec azoknac nagy sokaságával elburitatnac,
és mayd mint egy Sidoságban kõteleztetvén, és czac az
árnyékokban akadozván maradgyanac és az Christushoz ne
mehessenec. Hogy azokat balgatagoknac és
haszontalanoknac mondom, tudom azt hogy az testnec
bõlczesége el nem hiheti, mert olly igen jó kedve vagyon
azokhoz, hogy azt alitsa, hogy tellyességgel megtutulna és
formatlanulna az Egyház hogy ha azoc elháritatnánac és
elvétetnénec. Ez pedig az mint szent Pal irja, hogy
szinnyel bõlczeségnec láttatnac lenni, az õ magoktul
választott isteni szolgálatért, és
alázatosságért, és azért, hogy az õ keménységec és
valoságos vóltokbol joknac lattatnac az testnec
megsanyargatására és fenyétekbe tartására. Ez
bizonyáraidvõsseges intése az Apastalnac, az
mellyrõl soha ne kellyen megfeletkeznünc. Az emberi
rendelésec (ugymond) meg czalnac az bõlczeségnec szinye
alatt. Honnet vagyon ez az õ szinyec? Innét tudniillic,
mivelhogy az emberektül kõltettenec és találtattanac, az
emberi elme [p 1227] megesmeri benne az mi õvé, és
sockal õrõmesbben vészi azt, hogynem valami jót, az
melly az õ balgatagságához és hijába valoságához nem olly
igen illenéc. Annakutánna, mivelhogy ez gyakorlásoc
láttatnac szolgálni az alázatosságra, midõn az
embereknec elméjeket az õ terheckel le nyomjác, és le
alázva tartyác, abból vagyon az másod diczéretec:
Végezetre mivelhogy arra vadnac igazitván, hogy az testnec
gyõnyõrüségét láttassanac meg vonni, és kemény
fenyitec által zabolában tartani, olly szinnyel vadnac
azért, mintha bõlczen volnánac kigondoltatva. Mit mond pedig
az szent Pal hozzája? Nem de nem vonszaé el mind ez
áll ortzát, hogy az egyigyüec az hamis sziny által meg
ne czalattassanac? Mivelhogy õ az megtzáfolásra ezt
elégnec alitotta lenni, hogy azt mondaná hogy merõ emberi
találmányoc volnánac, annak okáért ugymint méltatlanokat
feleletnélkül hadgya. Sõt mivelhogy jól tudta, hogy az anya
szent Egyházban, minden õnkinyén választott isteni
szolgálatoc karhoztattak vólnanac, és hogy az hiveknél
annyival gyanyoságosbac, mentõl inkáb tettzenénec az emberi
szivnec. Ismet mivelhogy tudná azt, hogy az hamis
szinnel tettetõtt alázatosság s' az igaz
alázatosság olly igen távul vólna egymastol, hogy igen
kõnnyu vólná megválasztani. Végezetre mivelhogy tudta
aztis, hogy ez kú1lsõ gyermeki fenyitéc, nem tartanéc
tõbnec, hanem czac testi gyakorlasnac: szinte azonokat
azért az emberi találmányoknac meghamissitására igaz
elégnec alitotta leni az hiveknél, az mellyekért az
egyigyüeknél diczértettenec vólna.
12. Azonképpen ez máji
napon az ceremoniaknak szinyével nem czac az tudatlan
kõsseg, hanem még az világnac bõlczeiis meg vakitatnac.
Az képmutatóc pedig, és az bolyókás aszszonnépec
azt alittyác hogy semmi szebb és jób nem gondoltathatott
és találtathatott volna. De az kik jóbban meggondollyác, és
az isteni félelemnec regulája szerint igazábban
megfontollyác, mire valóc legyenec és miczoda érteküec ez
ennyi soc ceremoniac; megértic elsõben hogy merõ tzondora
rongyu dolgok legyenec, mivelhogy semmi haszon ninczen
bennec: Annak utánna, hogy czac sem fény vesztésec,
mert az reájoc nézõknec szemeket, czac hiába való
pompával czallyác meg. Azokrol az Ceremoniákról szóloc,
az mellyekben az Romai mesterec nagy titkokat akarnac
czudáltatni: mi pedig azokban czufos játéknál egyebet nem
találunc. Nemis czuda hogy ez mesterec el annyira jutottanac,
hogy magokat és egyebeket efféle balgatagságockal czaltanac
legyen meg> mert egy részént az pogányoc
eszelyõskõdésébõl võttéc ez szép formákat,
más részént majom módra kõvettéc az Moses
tõrvényénec régi szokásit, az mellyec mi reánc nem
külõmben tartoztanac, mint az barmoknac feláldozasi és
egyebec efféléc.