REGULAI AVAGY REND-TARTASI NEMES PRIVILEGIOMOS REV-
KOMÁROM VAROSÁBAN LÉVÕ SERÁPHICUS SZ: FERENCZ
CONGREGATIOJÁNAK. Ö
[ a bevezetés lapszámait átszámoztam
] MInden Méltóságos Fõ-Fõ Rendeknél,
Minden ûdõben mindén Nemzeteknél, ugy az hatalmas
Czászároknál 's Királyoknál mint más egyéb e' világi
Monárkáknál, 's Fejedelmeknél bé-vett szokás az, hogy ki
ki maga Zaszlojára vagy ki irattya, vagy ki meczeti vagy ki
abrázoltattya czimmerit, mely mint egy élõ nyelv gyanánt
hirdeti kinek kinek az õ dûctõségét, és Méltoságat.
Erre nézve az AEgyptumbeliek jelenteni akarván fenevad
boszuallo természeteket, mérges irott Sárkanyokat
hordoztak Zászloiókon: Az Francziay népek három varas
békákat mellyek idõ jártával harom feir liliommá
fordéttatta; Az Romaiak Sast; Az Persiaiak kéziiat,
Tegeszt, 's nyilakat. Az Assyriusok, és Chaldaeusók
fejér Galambot Semireis Királyne emlikezetére nézve;
Némellyek koronás Oroszlányokat; [p [&Ot] ilde;] Némellyek
Tigriseket; Némellyek csillagokat, melyekkel vagy
Méltoságokat, vagy erõsségeket, vagy vitézségeket, vagy
diadalmokat világ eleiben nagy bátran térjesztették. De
ámbár dicsekedgyék akárki mérges Sárkánnyáival,
Vetekedgyék akarki erõs oroszlánnyival, Fejér liliomaival,
Fenlõ holdgyaival, kézíja Tegez 's nyilaival, magassan
rõpûllõ sasaival, koronás oroszlányokkal, fenevad
Tigrisekkel, fényes Csillagokkal irott, és festet
Zaszlojával, õrvendezzen akarki, nem irigylem. Mert imé nem
fõldi, hanem az Mennyei Királynak, ugy mint, a' Kristus
kénszenvedésinek Zászlojat eresztette meg
Dûcsõséges Seraphicus Szent Ferencz, melyben az Istennek
titkai, az Mennyei titkoknak Szentségi, a' Szentségnek
mélységi, a' Dûcsõségnek jelei, a' szeretetnek, 's
gyõzedelemnek billegi, nagy ékessen fémlenek. Eztet a'
Szent-Zászlot nem érzéketlen hanem eleven-tagokbul
formálta. Nem Zeuxis kép iro penniczillussával; hanem
õnnõn maga Figura Patris az Atyának ábrázattya, és
Digitus Paternae Deyterae jób kezének ujá
csudálatossan irta; nem valamely kûlsõ szint mutato
's ûdõvel el mulando fõstékkel hanem az isteni
szeretetnek gõrjesztõ malásztyával ékesitette; Mikor
Szent Ferencz Alverniay hegynek oldálán méllyen imádkozván,
's az kénszenvedõ Kristusnak szemlélésében és
látásában gyulladozna lõlke, azonnal az Egek magasságibol
hat szárnyu Seraphim Angyal képében hozzá rõpûlvén a'
megg testesûlt Fõlséges Ige, az õ Malasztyának
sugárival illette testét, mint eleven võrõs
keresztben, ugy meczette ki abban a' keresztfán vett õt
melységes sebeit, eggyût azokban valo hathatos
fájdalmakkal, kezeit, lábait, 's oldalát meg nyitván Sz:
Ferencznek, ugy hogy éppen vérõs, de a' mellet
Gyõzõdelemnek Zaszlojává csinalta az õ testét, ki
formálván, 's ki ábrázolván abban keserves
szenvedésének õt jeleit heleit és billegeit. Oh áldott
Kristus ujaival irt 's szeretetinek eleven põczettivel meg
bilyegeztetet Zaszlo hordozoja SZ: Ferencz! Fõl teczet ez a'
Seraphimos Zaszlo széles világon, mivel sok ezernyi ezrem
íratták be magokat az ála, mellyek [O4] kõzzûl, sok
számtalanon a' Vitézkedõ Anyaszentegyhaznak
igasságáért, az igaz hitért, az Istennek szeretetiért,
véreket ontani nem szánták, sõt ugyan keresve keresték
az Martyriumságra vivõ utat. Fõl teczet ez a' Seraphímos
Zászlo, az egész Anyaszentegyhaznak minden határiban,
mivel ez alatt vitazkadõ Baynakok tulajdon saját pirós
vérekkel nevelték fiait 's hiveit. Fõl teczet mind Indiaban,
's mind Japponiában, mind Szereczeny Országban, mind Spanyol
Országban, mind olasz országban; hogy a' tõbbit
rõvédségnek akáért el-hagyam. Fõl teczet édes Hazánkban
Also 's Fõlsõ Magyar Országban is, és annak számos
heleiben, meg eresztetet ez a' Seráfimos vérrel fõstetett
Zászló: Nem kûlõmben itt is a' Nemes Privilégiúmos Rév
Comárom Várossában lobóg Dûcsõsséges Szent
Ferencznek Zászloja, mikor ez alatt Vitezkedõ Szerzetes
Atyák Kalastroma, azon Szentnek, tészteletire
fondamentomostul fõl épétteték, és ugyan azon helyen,
mellyen az elõtt az idegen viszálkodo kalvinista Atyafiak
a' sõtétségnek és tévelygésnek barlangjában
tévelyegvén, az Istennek Igéjét meg foitván, kónkolyt
hintettek 's nem eltek [!] lõlkõk veszedelmléveli, most
pedig ejel nappal szûntelen az Istennek Igéeje a' lelkek
ûdvõsségével szaporán nevelkedik 's szent neve
aldatik és magasztaltatik. Fõl-teczet továbbis ugyan ezen
helyûnkben, mikor fõl emelteték az Istennek nagy
tiszteletire a' világi buzgo aitatatos személlyek kõzt,
az Seráfimos Zászlo alatt lévõ Attyafiak Congregátioja,
és Szent Gyûlekezete, mellyet a' Szentséges Pápák még
régenten sok szép Privilegiomokkal lõlki kincsekel,
tellyes buczukkal meg ajándékoztak Atyai áldással meg
áldottak. Méltán téhát õrvendezhetni ez a' Serafimos
Zászlo alatt, a' mellyen nem az el mulandó hivságnak
czimerei, hanem a' Mennyei Fõlséges Kiralynak, mellekkel
billegéztete azoknak házában, kik õtet
szerették, tûndõklenek és fémlének. Nektek tehát
Seraphim sebeivel meg jegyeztetett Gyûlekezetben lévõ
Atyafiak, hogy nagyob ûdvõsségtekre lehetnék és meg
tanithatnálak mind azokra (mivel még uj nevendék [p [O5]]
ûltetések vadtok e' Szent Gyûlekezetben) mellyek e' Szent
Congregatióhoz kévántatnak, ugy itéltem hogy ez a Kristus
billyeges Bájnakja Zázloja alatt, az meg-csálhatatlán
hármos Seraphimos Rendtarto Igazgatást elõtõkben adnám,
és terjeszteném, a' mint hogy is ím kezetekben nyujtom:
kévánván, hogy a' mint a' kénszenvedõ Kristusnak eleven
Zászloja alá, tudni illik Seraphicus kisded Szent Ferencz
sebeinek gyûlekezetében aétatossan be irattátok
neveiteket, ugy munkalkodgyátok abban lõlketek
ûdvõsségét, és oly serénységgel, hogy az élõk
kõnyvében, az Mennyei seregeknek Gyûlekezetében méltán
be irhasson benneteket az Atyának uja. Igy kévánnya
mindnyájatoknak.
A' Szent Congregatziónak
Alázátos,
Isten imádo szolgája és Directora
Pr. Bernárdinus
Taynay.
[p 0001] Kõnyõrgések
A Congregatio, avagy,
a' Gyûlekezet kezdetin.
Jõj-el szent Lélek Isten,
tõlcsdbé à te hiveid szivét, és à te szerelmednek
tûzét gõrieszd fõl bennek.
Uram irgalmaz nékûnk
Kristus kegyelmez nékûnk
Uram irgalmaz nekûnk
Mi
Atyánk &c. halkal.
v. Es ne vigy minket à Késértetben.
R. De szabadics minket à gonosztol.
v. Emlekezzél meg
Gyûlekezetedrõl
R. Mellyet eleistõl fogva birtál
v.
Uram halgasd megk [!] Kõnyõrgésûnket
R. Es az én
kiáltásom jusson elõube.
Kõnyõrõghjûnk.
Erûnk Uram világosicsd megh elménket à te
vilàgossagod fényével; hogy láthassuk mit kellyen
cselekednûnk: és à mik igazak, [p 0002] azt
cselekedgyûk. Ami Urunk JEsus Christus altal. Amen.
Megh csalhatatlan Hármas Seraphimos rend tarto igazgatás. Az
az: Miéppen kell ebben à megh szenteltetett orda õv legh
fõbb Atyafiságában, á-vagy Christus Urunk õtt
mélységes Sebeinek, és szent Ferencz Bellyegeinek
gyakorlásában inek kinek magát foglalni a Korda viselõ
Gyûlekezetben lévõ Atyafiaknak, és Néneknek lelki
Vigaztalására.
Elsõ Rend tarto Igazgatás, Avagy à Sz.
Korda õv hordozásának Modgya.
I. SEmmi iváltképpen-
valo parancsolat, à vagy hagyomány az õtõdik Sixtus Papa
Levelében nem találtatik, à mely az Atyafiakat, és Nénéket
à tõbb keresztények fõlõtt kõtelezné. Ez à
Gyûlekezet bé vészen kûlõmbféle keresztenyeket, à
mint à gazdagokat, ugy à szegényeket, nagyokat, õregheket,
és kicsinyeket, világhiakat, Lelkieket, avagy Egyháziakat.
[p 0003] 2.
DE azt kiváltkeppen illeti az õtõdik
Sixtus Papa Privilegiumja, hogy à ki az Atyafius àghnak taghja
akar lenni, el vegezvén gyónását, és Adozattyát, a' megh
szenteltetett õvet valakitõl a' szent Ferencz
szerzetébõl, ez Atyafiusághnak Directoratol,
bõcsûlettel hozzá járulvan, szokot Czeremoniakkal fõl
vegye, maga tulaidon vezeték, és kõrõszt Nevét a'
Gyûlekezet Kõnyuében irattassa, a' mint hogy mégh azt
is tudni kell, mindeneknek valahol ez a' legh fõbb
Atyafiságh a' Pater Franciscanusoknál fõll állatott, és
fundáltatott, mint itt is találtatik ebben a' Varosban, és
helyben, a' megh mondott szerzeteken kivûl senkitõl
egyébtõl fõl nem veheti, a' kordàt, ezen Gyûlekezetbe
sem bocsátathatik bé az õtõdik Sixtusnak-Levele
szerént.
3.
EBben a' Gyûlekezetben ne
vétessék bé, ha valaki czégére vétekben vagyon, a' vagy
nyilván valo gyanoságh vagyon tiszta elete felõl. Ha pedigh
a' korda fõl vetele után a' féle vetekben esik, azt a'
gondviselõk háromszor megh incsék, és ha megh [p 0004]
nem jobbéttya életét a' kordát vegyékel tõle, és a'
Gyûlekezet kõnyvébõl terûltessék ki az Neve.
4.
JOllehet a' szent Pápa Levele arrul is tézen
emélkezetet, hogy à korda õv nyilvan hordoztassék, de
fõképpén az hold uysághokban rendeltetett Processiokban,
minden vi lági tekéntet, és szemérmetességh nélkûl,
aitatossan làthato képpen kõll hordozni; Mivél
Császárok, és királyok, Pûspõkõk, Cardinálok,
és Pápák, nem csak az korda õvet, de egész szent
Ferencz ruháját is nagy tisztelettel, S, dicsirettel
hordozták es véle éltek.
5. ESzûnkben kõll
vennûnk, hogy ezenn korda õvnek semmi féle, lo, teve, s.
más szõrbõl, sem haybol, a' vagy bõrbõl, hanem
csak fonálbol kõll csináltatua lenni: Nagyságá, és
vékonyságha, kinek kinek akarattyára hagyatik, csak arra a'
módra legyen, miképpen az Pater Franciscanusok élnek vele.
6. HOgy mindenik tudná, Parancsoltatik azoknak, kik
a' Korda õvet Kivánnyák, [p 0005] s, fõl vészik, a'
fõl-vételkor õnnõn magokat bõcsûlletnek okáért
által õvedzék, a' Praelatus es Director pedigh megh
kõsse, s, megh õvedze.
7.
MIkor a' megh
szenteltetett Korda õb è nõvetett, és úgy el romlott,
hogy továb azzal nem élhetni a' vagy veletlenûl el
vesztetik, akkor annak helyében, mást megh nem
szenteltetett vehetni fõl, mert elégh ha egyszer megh
szenteltetett, a' megh nevezett szerzetnek Superiorátul:
mind azon által jobb meg szentelt kordát viselni.
8.
EZen korda õvnek fõl vételeor pedigh, mindeniknek igen
igen kõll vigyázni, hogy Atyafiui szeretetétt mutassa
felebaráttyához, fõképpen az korda viselõ Atyafiakhoz,
és Nénékhez: a' jó cselekedeteket szentségheket;
Isteni szolgálatokat, és a' Processiokat
szorgalmatossan gyakorollyq, gyakran megh gyónván, az Ur
Testét magához vegye. Ehez képest à' lelki Atyától, a'
szent korda õvnek fõl vétele után rõuid oktatása
lészen, és â tellyes búcsúrúl, kit azon napon
[p 0006] egész életének minden bûneirûl veszen, megh
tanittatik.
Második Rend tarto Igazgatás. Az Atyafiak
búcsújárul. Azzal mint kell élni.
I.
MInden rendbély
keresztény, akárminémû allapotban, és Méltoságban
legyen is, tellyes búcsút veszen azon a' napon, mikor fõl
vészi magára a' szent korda õvet (a' mint már oda fõl
megh mondatott) és minden bûneinek bocsánattya vagyon, a'
mint V. Sixtus, es Leo X. megh engedte.
2.
EZen kivûl
halálok órájan, vagy elõtte nehéz betaghséghben
tõrõdelmes szivel megh gyónnak, és áldoznak, a' vagy
hertelen beteghségh, és halál miatt megh sem gyonhátnak,
sem aldozhatnak; ha nyelvel sõt szájal sem, csak
szivekben a' szent Jesus Neuét segétségûl hyák, s.
emletik, minden bûnõktõl tellyes búcsújok lészen.
Engette ezt Sixtus V. Pál. V. Leo X.
[p 0007] TEllyes
bucsut nyernek valahányszor az uy Hold vasárnapon
rendeltetett Processioban jelen vannak. A kik pedigh nem
kordassak, s. jelen vannak. száz napi búcsút nyernek,
csak tõredelmessek legyenek. Engette ezt, V. Sixtus. V.
Pál. X. Leo.
4. ( POrtincula, a' vagy szûz Maria
Angyalok Ûnnepe napján, mind a' jo Atyafiak, mind a' nem
kordások tellyes búcsút nyernek, melyben a' megh holta is
részesûlhetnek. Igy Sixtus V. Leo X.
Ami Urunnak minden
ûnnepén, szûz Marianak, szent szerzetûnk
Patriarkájának, és a' fõbb szenteknek Ûnnepe napján,
a' mint itt a' Calendariumban jegyezve szemlélhetni; tellyes
búcsút nyerhetnek.
A kik pedigh az Atyafiak, és Nénék
kõzûl szegénységhek, beteghseghek, à vagy más
akadályok miatt valami modon megh tartóztatnának, és a' megh
nevezett napokon Templomokat nem látogathatnának, az Isteni
szolgálaton, és Processiokon jelen nem lehetnének,
elégh nekik ha õtszõr a' Mi-Atyánkat, annyszor az
ûdvõz légy Mariat, [p 0008] Urunk Jesus Christus õtt
Sebeinek, és szent Ferencz Bellyegeinek tisztességhére,
s, emléezetire: és Dûcsõsségh Atyának, és Fiunak &c
el-mondgyák, hozzá adván utólszor az édességes Jesus
szent Nevét: Akkor is ollyan tellyes bucsut nyernek, az azon
Indulgentiakat, mellyek Assisiumban, Romában,
Compostellaban, és Jerusalemben vannak, szintén ugy,
mintha ott személlyek szerént jelen volnának.
Ezt
eszûnkben kõll venni, hogy mindnyájan tartoznak el mondani
minden nap a' Mi Atyánkat õtszõr, ûdvõz légy Mariat
is anannyiszor, [!] egyûtt a' Dûcsõsségh Atyának, és
Fiunak &c. hozzá adván mégh egyszer a' Mi-Atyánkot, és
ûdvõz légy Mariat: A' szentséghes Pápájért, a'
Kõrõsztény Anyaszent Egyháznak fõl
magasztalásàjért, Ezt ugyan nem valami vétek alat, de ha
el nem végezik, õk is érdem nélkûl maradnak, bucsut-
sem nyernek.
A' fõllyûl megh nevezet Búcsukat, és
bûnõk bocsánattyát, á mellyeket (itt rõuidséghnek
okáért nem hozok, se nem specificalok) a' megh holtakért
is rendelhetni, és azon jmádsagokat érettûk mondhatni, X.
Kelemen, [p 0009] 3. Miklos, V. Orban. X. Leo: Pápák Decretuma
szerént, sõt azok is reszesûlhetnek ezekben a'
Búcsukban, kik beteghséghûkben halálokhoz kõzel lévén
a' szent korda õvet fõll venni kivánták a' ki-adot Lelki
ajándékok, s. Privilegiumok szerent a' mellyeket Innocentius
VIII. Alexander VI. Calixius III. Leo X Eugenius IV. Sixtus V.
Benedek XI. es XII. Innocentius IV. V. es VIII. Mártony IV. és
V. Pápák ki-adtanak. Azonkivûl a' Szerzetnek jótévõi,
Orvossai, szûléi, és Attyafiai; Viszont meghint
azokis, kik a' megh emlétett szerzetes személlyekkel jót
tésznek, hozzájok segétségel vannak-gyakorta; Hogy ha
ezek a' megh nevezet szerzetessek Templomában egyszer
a' Mi Atyankat el mondgyák, a' szent Jesus Nevét
háromszor emlétik, azt pedigh akár mellyik napon, mind
annyiszor három száz esztendeigh valo búcsút, halálok
oraian tellyes búcsút, eletekben pedig két izbén Generalis
absolutiot vehetnek ennek a' szerzetnek valamellyik
Papjátol.
[p 0010] Tellyes Búcsuk.
I.
VAlakik a'
kordások kõzûl más Congregatiok Processiojában jelen
vannak száz napigh valo bucsujok lészen.
2.
VAlaki
az Ur Testét midõn beteghez viszik, és el késértik
száz napigh valo búcsút nyernek.
3.
!9 ANny napigh
valo búcsúja lészen, valaki a' kordások kõzûl, valamely
kõrõsztény halott temetésén jelen vagyon.
4. UGyan
azon búcsúját nyeri, valaki irgalmasságot tészen
valami kõrõsztény nyomorultal.
5.
VAlakik az
háborgo, és ellenkõzõ személlyek kõzõtt bekeséget
szereznek, száz napi búcsut nyernek.
6.
GErgely
XV. Papa Minden kordás Atyafiakat, és Nénéket reszessé
tészen azon jo cselekedetekenek [p 0011] érdemiben,
mellyeket é' vilagon az egész szent szerzet
cselekszik, es vegben viszen.
Harmadik Rend tarto
Igazgatás, Melyben a' Regulák megh tartása, és a' Lelki
dolgok gyakorlásá commendaltatik.
I.
MIvel a'
szentséges Otõdik Sixtus Pápa kiadott Levelében hadta,
hogy egy holnapban egyszer a' Processio el végezõdgyék,
innét nem csak dicsiretes, sõt kegyes is lészen, hogy
ha ugyan azon Processio végben vitettetik nagy
aitatossággal: Azért legh elsõ vasárnapon az hóld
uyságha járása szerént (ehez alkalmaztatván magát
mindenik) itt mi nàlunk el végezõdik: ez pedigh az kordás
Atyafiak, és Nénék jelen létéuel rendeltetett a' tellyes
bucsuknak el nyeréséjért. A' kik pedigh jelen nem lehetnek
akadályok miatt, elégh lészen ha õtszõr a' Mi
Avyankot, annyiszor az Angyali Udvõzletett, es
Dûcsõsségh. Atyanak, és Fiunak &c. el mondgyak, mint oda
fõl megh mondatott) akár háznál, [p 0012] akár valamellyik
Templomnál mondgya el hasonló képpen tellyes bucsuja
lészen.
2.
EL végezvén Vasárnap a'
Processiot, Hetfûn (hanem ha nagy kettõs ûnnep miatt
tovàb kellene hallasztani) szent Mise énekeltetik mind az
egész megh holt Atyafiakért, és Nénékert. E' mellett a'
mely Atyafiak oluasni tudnak, a' megh holtak solosmáját;
a' kik pedigh irást nem tudnak, maguk Rosariumjan, s
oluasóján, a' Mi Atyánkot, az Angyali Udvõzlettel eggyût,
azokért mondgyák el. A megh holtaknak Nevei
szorgalmatossan fõl jegyeztessenek, és az
Gyûlekezetben el oluastassanak; A' megh holt kordás
Atyafiakért, és Nénékért intetnek, hogy à mivel érettûk
tartoznak el vegezzék, és azokat, hogy bé tõlcsék
mindnyájuknak Commendaltatik.
Azt szûkségh itt megh
tudnunk, hogy ezen korda õvv, sok titkot, és lelki ertelmet
foglallyon magában.
I.
JElenti azokat a' kõteleket,
kikkel a' mi Udvõzitõnk a' kertben meg fogattatuán, megh
[p 0013] kõtõztetett, Jerusálemben vitetett, az után
Pilatus házában kegyetlenûl az oszlophoz kõtõztetett;
Azért a' kik a' kordás éijel, és nappal testeken
hordozzák, emlékezetett tésznek, hogy a' mi megh váltonk,
nem csak az oszlophoz kõtõztetett, sõt egész
éczakán is kõtõzue tartattatni méltoztatott: azért a' ki
reggel magát ezzel fõl õvedzi, repraesentállya, és
jelenti Ghristus [!] Urunknak az oszlophoz valo
kõtõzését, estue pedigh mikor alunni mégyen, és
ágyára készûl, jelenti Christis Urunknak megh
oldozását, minek utánna kegyetlenûl megh ostoroztatott
volna; és nagy lankatt fáradságát, mikor az oszlopnál
fõldre esett volna.
2.
MElységes
alázatosságnak jeleit, mert megh õvedzvén magát ezzel
nagy bûnõsnek, és Isten Tõruénnye megh
szeghõjenek vallya magát, az Isten elõtt megh
ismérvén vallya magát, az Isten elõtt megh ismérvén
szant szandékkal kõtõzi, hatalmában aduán, kezében
vetuén õnnõn magát kegyelmet keres, hogy jõvendõben
megh kõtõtt kezekkel, és lábokkal a' kûlsõ
sõtetséghre (az Isten igazságátol megh itéltetuén)
ne vettetnék. Mat. 22.
[p 0014] 3.
A' Purgatórium
és ûdõ szerent valo bûntetések le-
szállitásának, sõt az õrõk, karhozattul valo megh
oltalmazàsnak is jele: Mert hogy ha Jeriko Varosában
régenten amaz ablakon-ki fûggõ karmazin szinû sinor
Raháb Aszszont egész háza népéuel megh oltalmazta az
haláltol, és minden veszedelemtûl, Jos. 2. sokkal
inkáb ez az szent korda õv, mivel à Christus Urunknak
véres szenuedésének, az egész emberi nemzet váltásának
jelei; agyékat ezzel fõl õuedzvén, megh oltalmazza õtet
az õrõk haláltol, ugy az Purgatoriumnak Kinnyátol a'
fõllyûl megh mondott búcsúk által. Midõn szent
Gyonása után maga aitatosságha szerent cselekedik,
azokat el nyeri.
4.
A Három Csomo jelenti a' szent
Háromságot, kihez ragaszkodnunk kõll, az Hit, az
Reménségh, es szeretet által: Az szeplõtele szûz
Mariat is, miuel a' Menybély Atya Istennek Leánya, a' Fiu
Istennek Anya, a' szent léleknek Matkája, Innét é harom
csomok képzik, és jutattyák eszûnkben a' Boldogh
Aszszonnak három kiváltképpen valo nagy sziv
fáidalmát. [p 0015] Elõszõr midon hallotta, hogy
éczakán az eõ szerelmes Fia megh fogattatott, kegyetlenûl
kõtõztetett, az után mikor keservessen a'
bõntetésnek helyére kõvette volna.
Másodszor.
Mikor a' kereszt fán fûggeni és Keseruessen megh
halni szemlélte.
Harmadszor. Mikor a' kerszt
fárúl letévén csokolgatta, S. koporsoban tévén,
viszont el hatta, keseruessen siratuán, és naggy
keserû fáidalomban egész fõl támadásáigh maradott;
Az eõ kedvessének Myrha kõtését Cant. I. Szivét által
járo fáidalomnak tõréuel egyûtt. Lucae 2. sziueben
hordozta. Innét nem ok nélkûl mindeik Mi Atyánkhoz az
Angyali ûdvõzlet adatik (mint fõllyeb megh mondatott) a'
B. Szûz Mariának szivében lévõ fáidalmaknak
emlékezetiért, Némellyek pedigh a' korda õvet, õtt
kõtessél, es csomokkal hordozzák, Christus Urunk, õtt
mély Sebeinek emlekezetire. Megh értvén tehát a' kordában
é titkos dolgokat foglaltatni, senki ne restellye, se ne
szemérmeteskedgyék azt hordozni, nem csak belsõ, de
láthatokeppen is: mind azon által kinek kinek
aitatosságára, es szabad akarattyára hagyatik.







