OZORAI IMRE:DE CHRISTO, ET EIVS ECCLESIA.
ITEM
DE ANTICHRISTO, EIUS6q40 ECCLESIA.
0220
[p [022] 0] Igazgatassék az én imadchágom mikeppen
ah temienezés te elõtted: demiért hogy w20k nem ah uegre
miuelik uala ah temienezést, ah mi uegre w20 hatta uala
hanen arra chélekezik uala, azert temieneznek uala hogy
az altal ah chélekedet altal niernéiék bw20nõknek
bocianatiat. Ezert az Vristen Esayas Prophetanak altala,
ah temienezést Baluany imadasnak mongia illien
bezeddel. (Qui recordatur thuris
quasi benedicat idola.
Valaki meg emlekezik ah temienrõl az az ah ki temienez,
nem kw20lw20mb mint ha baluannak aldozneiek, Azert minden
ketségnelkw20l, ha az Istennek ualami zerzeseuel ah
mondom nem élõnk ah mi uégre w20 hatta; haat bizony baluan
imadsagnak uetkebe esõnk. [p [022] 1] Imeztis nem hagiom
el, uannak sokan kik imezt mongiak, lam ah Christus sok
helien chák ah kenier zemelrõl zool, mint ah zent Ianus
Ewangeliomanak hatod rezeben egy nehany helien chák azt
mongia. ..... En uagiok az elõ kenier ki meniorzagbul
zallottam le ualaki eh kenierbe eiendik õrõkke él. Vgian
ottan meg azt mongia. Qui ederit hunc panem
viuet in
éternum. Ah ki eiendi eh kenieret õrõkke él. Tõb
helienis mongia ezt ah Christus, ezt mongiaak azért
miert nem ueheti ualaki chák egy zemel6 allat hozzaia, ha
ah Christus chák egy zemel6rõl zoolt sok helien, ha
ualaki gondot [p [022] 2] akar reia uiselni és ah
Christusnak bezédének mind eleit mind utolliat meg
nézendi, bizoni megh esmeri hogy ott nem zool az w20
uacioraianak uetelerõl, hanem zool az w20 benne ualo
életrõl, mikeppen az w20 ugian ottan ualo bezédébõl
meg erthettw20k mikoron azt mongia. Qui venit ad me non
esuriet
et qui credit in me non sitiet vnquam. Valaki
een hozzam iw20 nem ehõzik és ualaki een bennem hiend
soha nem somiohozik, de ah ualaki, ugian arra akaria
uitatni, hogy ott az4 w20 uachoraiarul zool ah Christus,
ennek een ezt felelem. Elõzõr miuel hogy ah Pap uraimis,
egy zemel6 allat nem uezik hozzaiok ah misen. nem de
elég uolnae egy zemel6 allat w20nekik hozzaiok uenniek,
ha az egy zemel6 allat uagion, ah mint w20k mongiak, mind
teste smind uere, de nagy bw20nnek tartanaiak [p [022] 3]
w20k hogy chák egi zemel6 allat uenneieék hozzaiok, ha
azert bw20n ah misén egy zemel6 allat hozzaia uenni
ah Papnak, nem mondhattá az okaat hogy mi okaért uoolna
bw20n, hogy ha nagy chõtõrtõkõn a uagy mikor betek
uoolna, ket zemel6 allat uenneie hozzaia. Igaz
azonkeppen ha ah Parazt emberijs két zemel6 allat ueiendi
hozzaia, nem mondhattia hogy mi bw20nt ual benne, hanem
bizoni ioncaak azt mondhattia minden Iambor kereztien, hogy
az Istennek fianak ellene chélekezik ha egy zemel6 alath
uezi hozzaia, Touabba megh azt felelem, hogy ah
zolasnak maaws mogia uagion giakorta, mas ah dolognak, mert
neha egy bezed altal ket dolgot ertõnk de semmi dolognak
leteleben eh né lehet, mint mikor azt mondom, én ier
egiõnk, nem chák az [!] ertem én raita hogy chák ennénk,
hanem hogy [p [022] 4] mind ennénk smind innank, ugian nem
lehetne semmi keppen hogy nem ittõnk uolnais, igaz
azonkeppen ha ah Christus mongia, ualaki eiendi az en
testemet õrõkké él, erti nilwan mind mind az w20
testének uerenek uetelet. De ha mi egy zemel6 allat
uezzw20k hozzank, ugian nem uézzw20k két zemel6
allat az az, nem uézw20k ah Christusnak mind testet
smind ueret hozzank. Ingen zw20kseg sem uoolt uolna
ah uegy uach6oranis ah Christusnak adni ket zemel6 allat,
ha az egy zemel6 allat uoolt uolna mind teste smind uere.
De mi zw20kseg embernek ezen tõrekenni, nem de nilwan
ualo dologi ez, ah Christus mikoron azt monda ualaki az
én testemet ueiendi, akkoron nem ada sem oztogata w20
testét uerét hanem chák erté mint testet smind
ueret, kit senki nem tagadhat. Azért mikoron azt
oluassuk [p [022] 5] a uagy halliuk, hat mi és ugy
ertch6w20k mikoron oztan hozzank uézzw20k, uegiw20k
mind két zemel6 allat ah mint w20 hagia és ah mint w20
zerzé, ne legiõnk ah Christusnak mestere hanem
tanithuani. Megh mondom aztis kit hallottam ol6 embertõl hogy
ki Deiakul nem tud: Egy ember azt mongia uala ha ah parazt
embernek nem io és nem alkolmas két zemel6 allat
hozzaia uenni, haat mi okaért mutatiak ket zemel6 allat,
mit chálogatnak ah Papok, miert mutogattiak hanem akariak adni.
Azert az Vristen még ah Paraztoknakis fel inditotta
az w20 elméieket az w20 bezedének esmeretire, erre
mongia kereztelõ zent Ianos. ..... [p [022] 6] Mondom
tinektek hogy az isten meg teheti hogy eh kõuekbõl
Abrahamnak fiai tamagianak. De nem hagiom el aztis ah kit ah
Papok zoktak forgatni, hogy mikor Vrunk Emausba uala ah két
tanithuannial akkor mond zerzé hogy ah paraztnak egy
zemel6 allat, kellene hozzaia uenni, mert w20 akkor ugy
ada, mert nem zool az iras otth egyebrõl, hhanem chák ah
kenier zemélrõl, erre ezt felelem hogy ah Christus oth
nem ada az w20 testet w20nekik, mert ha azt atta uolna és
akkor zerzette uoolna az egy zemel6 allat ualo uetelt nem
chák halat adot uoolna, és meg aldotta uolna, mint ah uég
uachioran tõn, hanem aztis meg mondotta uolna ez az én
testem; de nem mondaa, azert akkor nem zerze . Touabba
ebbûl illien dolog kõuetkõzneiék ah Christus
ualahanzor és ualakikkel õt uolna, mindenkor [p [022] 7]
az w20 testet atta uolna azoknak, de még amaz õt
ezer embernekis azt atta uolna. mert akkoronis halakat ada
az w20 zent Attianak, és meg alda, de mikeppen ezis
téuel6gés azonképpen amazis. Vegre minden zent iegyben
bezednek és allatnak kel lenni, mint ah kereztségben,
mint az oltari zentsegben uagion, de otth nem uala ah
bezed, azért otth ah Christus Emausban nem zerze
semmi zent iegeth. De te ki nem tuch6 uetekedni mikor ah ket
zemel6rõl zolnak haat azt feleld, én azon nem
uersengegh mint uagion az egy zemel6 allat, auagy mint
uagion ah ket zemel6 allat, hanem cháh [!] azon hogy ah
Christus mint zerzétte, és én ettõl el nem
tauozhatom hogy ugy ioo ah mint ah Christus zerzette,
kûlõmbe ingyen sem io, én ah Christust halgatom, mint
az Atia Isten kealtia meniorsagbul [p [022] 8] õtet
halgassatok mond, ha ualaki penig mastakar ennel mondani nem
akarom hallanom, mert én inkab hizek Istennek hogy nem mint
embernek.
Vtolzor azok elnek gonozul ah zent iegyel ah
kik pénzert, adomanyert, keduert uezik hozzaiok,
ehkeppen elnek Inkaab mindniaian kik egy hazi embereknek
mongiak magokat, kik pénzert, adomaniert, keduert uezik
hozzaiok, ezt kõniõ meg erteni meég ah parazt
embernekis, chák megh gondollia az egy hazi ember rendét,
az egy hazi embert uagy fogagiak plebanussagra, uagy oltar
mestersegre auagy Caplansagra, ha plebanussagra fogagiak
uagy uarosra, uagy falura fogagiaak haat igy fogagiák: Io Vram
ém az uraim neked aggiak ah Plebanossagoth. De ugy hogy
Caplanokat tarch6, kik reguel urunknak [p [022] 9] testét
uerét hozzaiok uegék, és ebed elõt meg ugian, te magad
w20nnep napon ued hozzad. De zeb neuel mongyiaak mert
imezt mongiak, megh legyen mind ah nagy mise mind ah regy
mise, eh Penig mind egy, mert ah kit misenek zoktak
mondani, annak mi uolta al penigh chák az Vrunknak testenek
uerenek uetelében, és ah bezedekben kikkel ah kenier és
ah bor zemel6 meg aldatik, mikeppen ah Christusnak,
zerzese ezt meg mutatia. De meg Magister Sentenciaromis
azt mangia [!] ..... Hinnõnk kel azokban ah
bezedekben, hogy zereztetnek ah Christusnak zent
iegei, mint tunni illik ez az én [p [023] 0] testem, ez
az én uerem, ah tõb bezédek mindenek nem egyebek hanen
dichéretek, és hiueknek kõniõrgesek. Miert hogy chák
ez igy uagion hogy ah misenek mi uolta, ennek okaért az
egy hazi emberek erre zerzõdnek hogy urunknak testet
uerét hozzaiok uezik, és ah uaros meg arra fogagia
w20ket, azaz, az egy hazi emberek el aggiak urunknak
testet uéret, és imezek még uézik. Hogy ez
bizony legyen ebbõl meg tetcik, mert ha ah gyûlay Plebanus
két hetiglen, auagy egy holnapiglan ol6 embereket nem tartand,
hogy kik urunknak testét uerét hozzaiok uegyék, ha
kepes uoolna hogy ah Plebanus ol6 Iambor uoolna mint Istennek
Angiala sem tartanak ah Plebanossagban. Vizont ha ah Varos
nen fizetend, bizoni sem ah plebanus sem ah Caplanok
hozzaiok nem uezik, hanem még azt mongiak hogy nem
[p [023] 1] tartoznak uele. Igaz azon képpen
chélekeznek ah falukonis, ha ah Plebanus Vrunknak testet
ueret hozzaia nem ueéndi giakorta minden heten egy zõr
auagy ketzõr, auagy tõbzõr, ottan bw20nth adnak neki,
ha oli Iambor uolna, kinel Iamborb sem lehetneis, bizoni ah
Plebanus sem mongia hanem fizetendnek, hanem még azt
mõgia bizoni én nem zolgalhatok senkit ingyen, maga am
Iassa az Vristen ha ahual û zolgalhat, igaz annyet
zolgal û ahual ah falunak mint hogy meg gionik, auagy hogy
meg kereztel kedet. De igaz ha azzal zolgal ah
falunakis ah faluis zolgal anniet ûneki abbul, mert
eztendõ altal ûkis hanem tõbzõr egychér,
hozzaiok uézik mind feleségestõl germekestõl,
ezis penig tezen anniet mint az û hozza uétele, neha
penig meg annal tõbbetis, ha azért haznal ah falunak hogy
w20 hozza uézi Christusnak [p [023] 2] testet
uéret, te haat hogy falubeliekis hozzaiok uézik,
haznal ah Plebanosnak. Azért én nem tudom hogy miért
kellene azert w20neki fizetni, és azt w20 tõle
pénzen meg uenni. De ide hatraab oztan mikoron zolok ah
Papok tiztirõl, tõbbet zolunk errõl eh dologrul, ha
Caplansagra fogak az egy hazi embert, még ugian megh
zérzõdnek uele, és azt mongia ah Plebanus w20neki.
ioo Atiam fia én te neked haat forintot, és ételt italt
adok, de minden napon uronknak testét ueret hozzad uegyed
azaz, miset mongy, ha pegyeglen egy hetiglen, auagy ket
hetiglen miset nem mondand, auagy massal w20 érõtte
misét nem mondatand azaz Vrunknak testet ueret
hozza nem ueiendi, ha ol6 Iambor uolna mint Istennek
Angialais, ottan bulch6ut adnak neki. Azert otth ah plebanus
ah Caplanoktul Vurunknak [p [023] 3] testét uerét meg
uezi, és ah Caplan el aggya. Ha Capolna mestersegre uagy
oltar mestersegre fogadnak ualakit annakis meg azt
mongiaak: Io Vram ém adok teneket kezedbne egy falut, uagy egy
falunak kilenchédit, egy molnot, uagy egy niai menest, uagy
ennie zam tehenet de te Vrunknak testét uerét hozzad
uegyet minden heten ketcher a uagy harõzor, azaz mõgy
miseét, amaz fel fogagia. ha penig ebben el nen iarand mind
iarton el uezik tõlõ mind ah iozagot és mind az
õrõkséget, azert ah Iambor ah ki az oltaar
mes453terseget a uagy a Capolna mesterseget zerzi, ah
Christus Vrunknak testét uerét pénzen meg uezi és
az egy hazi ember el aggia az az, eggik Sido masik
Iudas.
Ez illén aroknak és kereskedéseknek raktaak ah
sok Capolnakat oltarokat. Ch6uda inkab hogy aztis nem
zerzik [p [023] 4] uoolt hogy penzert giontattanak uolna
es penzért kerezteltenek uoolna meg ualakit. de bizon
f43ok helõn uolt azis.
De ez bizoni nagy bw20n és
bw20nnek nagy uolta chak ebbolis meg tetchik hogy ah Christus
ah Sidokat nem egebert w20ze ki ah templombul, hanem hogy ah
Temploban Galambot arulnak, és penzt ualtanak uala el
azoknak ah kik mezzõnem iõnek uala és otth penzek
el nem kél uala, Maga bizoni az istentõl hagiot
aldozatra uezik uala ah Galambot és ah penzekkelis akkit
ualtanak uala arra ualo aldozatokat ueznek uala miért
azert hogy ah Papok ah Galamb arolast és ah penz
ualtast chák azert tennek hogy miuel tõb aldozat lenne
és nekik nagiub haznok lenne, azért w20zé ki ah
templombul w20ket mint megh irta zent Mathé köniuenek
huzoneggedik [p [023] 5] rezeben. De ha immar azt ah bw20nt
ehõz ueted, mich6oda uoolt az ehez képest az az,
ah Christusnak testenek arulasahoz képest, bizon
semmi uoolt. Touabba michioda bw20n uala ah Simon magusnak
bw20ne ehez kepest, ki chák azt kéri uala pénzen znt
Petertõl és az Apostoloktul, hogy mikeppen az
Apostolok kezõk uetesére az emberek zem latomast
mint pw20nkõst napian lõn, zent lelket ueznek uala,
azonkeppen az w20 keze uetésereis uennéék az
Istennek malaztiaat. De zent Peter hogy hallotta uoolna
ezt mind iarton ezt monda. ..... El uez te mind ah
te pénzeddel egyetembe, mert te azt uélted hogy az
Istennek aiandeka pénzen addattatik: [p [023] 6] de még
ezis kisseb bw20n uoolt ah mostani bw20nhõz képest.
Im Symon magus chák hatalmat akar uoolt uenni, mégis meg
atkozak w20tet, ezõk penig ah Christust w20 magat
arullák és uezik, haat meniuel inkab érdemlik az atkoth?
Meg iegzendõ bezéd ah kit zent Hieronimus mond
ezekrõl, magiarazuan azt ah dolgoth hogy urunk az
adokat és ah uéuõket ki w20zé ah templombul, ez ah
zent Hieronimus bezéde. ..... Toluay az, és az
Istennek templomat toluaioknak barlangiawa tézi, az
Isstennek tiztessegebõl niereseget keres, és ennek
tiztelése nem Istennek tiztelese tiztessége,
hanem kereskedésnek [p [023] 7] oka. Im zent Hieronimus
toluailasnak mongia, zent Pal penig azt mongia hogy ah
toluaiok meniorzagba nem mennek. Ennek akaért intek mindent,
nem hogy ah Christusnak testét uerét pénzért
adomaniért, uenné hozzaia, de meg arra intek mindent hogy
még ah fele se mennien ahol azonkeppen chélekeznek.
Mikeppen hogy ualaki iambor, és lattia hogy ualamel6 ember
toluay, auagy uroz nem hogy toluailasaat auagy urzasat
nézné. hanem még ehák uele sem akar eggyõt lenni,
erre mongia zent Pal. ..... Ha ualaki mikoron Atiafianak
neueztetik, az az kereztiennek, parazna [p [023] 8]
leiend, auagy fõsuén, auagy baluan imado, auagy
zitkozodo, auagy rezéges, auagy ragadozo auual még
eggw20t se égyetek. Am penig meg bizonitok hogy ualaki
Istennek zent neuéuel tiztessegéuel kereskedik hat
ah toluay, ragadozo, azért nem hogy eh fele zentség
aruloknak chélekedetit kellene néznõnk, de chák uelek
sem kellene náiaskonnunk, zent Ianus még aztis mõg20ia
masodik leuelében. ..... Ha ualaki ti hozzatok iû
és eh tudomant, azaz ah Christusnak tudomaniat uele nen
hozangya, ne fogagiatok w20tet ah ti hazatokban, még chák
neki se kõzõnnietek, ualaki neki kõzõnend,
rézeltetik az w20 gonoz chélekedetiben.
[p [023] 9]
Meg hallok penig hogy ah kik arullák és uézik ah
Christusnak testét uérét, azok ah Christusnak
bezedének, tudomanianak ellene chélekõznek, ha ualaki
azért mint zent Ianost mondook hogy mongia, chák neki
kõzõnniõn eh fele embernekis, rézeltetik az w20
gonoz chélekedetiben, hat menieuel inkaab ah ki uezi és
az w20 ielen ualo uoltaual ioua haggya az w20 chélekedetit.
Egy bezeddel, ah Papok, nem zolok ah iamborokrul, mostan
iudasok, mert pénzen adomanion arolliak ah Christust,
az egyéb népek, ki uezem ah Iamborokat, sidook, kik
pénzen uézik, ah kik penig partiokat tartiaak, Pylatosok
és azonképpen el ueznek mint ah Iudas, ah Sydok, és ah
Pilatus. De mondana it ualaki, én ualahanzor oda mentem,
azt én nem tuttam bizon mint esyk, hogy w20 ah Varos,
auagy ah falu kedueért, auagy [p [024] 0] pénzert uõtte
hozzaia, de én io uegre mentem oda, hizem ember ah mit
io uegre miuel és Istennek tiztessegere mind io az.
Nem igaz ez, és nem iol mongia ualaki mongia azt hogy
ember ah mit io uegre miuel hogy mind ioo az.
Nem de ah
tõrõk ah minemõ hw20tõt tart, a uagy ah Sydo nem de
ioonak uelié ? nem de azt tuggiaé hogy azzal Istennek
kedues dolgot tézen, azért loth az w20 hw20ti,
kellemetese az Istennek? Vay még ah germekis erti hogy
nem kellemetes.
Touabba az Istennek bezede megh mutattia,
ennek eh dolognak igaz uooltat mert azt mongia ah Christus,
mint zent Ianos meg irta kõnyuenek tizenhatodik rezeben.
Sed veniet hora ut quisquis inter ficiet vos
videatur
cultum préstare Deo. [p [024] 1] De el iw20 az w20dõ
hogy minden ualaki titeket megh õl ugy lattatik w20neki hogy
Istennek zolgal uele. Im az Apostolokat ah kik meg
õltik azt tuttak hogy az Istennek zolgaltak az w20
halalokkal és az Istennek kellemetes, és
tiztességes dolgot chélekõznek ehuel, azért io
uolté? kellemetes uolté? bizon nem, mert azt mongia
zent Dauid. Virum sanguinum et dolosum abominabitur
Dominus. Ah uer onto ferfiat eés az alnokot gw20lõli
az uristen. Zent Ianus megh azt mongia latasarul irt
kõnyuenek tizenhatodik rezeben. ..... Igaz uagy
Isten, ki zent uagy és [p [024] 2] uoltalis ki ezt meg
itélted, mert ah zenteknek és ah Prophetaknak uéreked ki
ontottak, Vannak oli emberek kik azt mongiak ninchén ennekem
arra gondom, aam w20 akar mikeppen uegye hozzaia ah
Christus testét uéret, én azert migyek oda hogy meg
halgassam az Euangeliomot és ah Christus halalarul meg
emlekezzem, és imadkozzam oth. Ezek azt mongiak ha
eretneék, én azert chélekezém gonozul, hogy iot
chélekeggém annak utanna, mint toluaiok, azert hogy
alamisnalkoggyan, Azonkeppen az egy hazi embernek noha
tarsa uagiok az w20 zentseg arulazaban, mert am meg
mondook onnan felûl hogy ualaki chák kõzoniõn eh fele
embereknekis az w20 gonoz chélekedetiben ottan rézes, de
ezt én azert miuelem hogy az Euangeliomot meg halgassam
és urunknak halalarul meg emlekezzen, [p [024] 3] de igy
nem io iol chélekenni, hogy elõzor gonozul chélekegyel,
és elõzõr toluailani oztan az utan alamisnalkonni,
inkaab ugian ne alamisnalkogial ha ninchén mibõl hogy nem
mint tolwail, igaz azonkeppen ne emlekezzel ugy ah
Christus halalarul, hogy elõzõr auagy egichérsinind
zentseg arulast tegy, mert azt mongia zent Pal
Romabelieknek irt leuelenek harmadik rezeben nemelliek azt
mongiak mi rolunk. Faciamus mala
ut veniant bona
quorum
damnatio iusta est. Tegiõnk gonozokat hogy iook
iõienek, kõvetkõzzenek, kiknek karhozatiok igaz.
Vgy mint azt mondania, ualakik azt mongiaak, hogy mi azt
mondottuk, hogy gonozul kel chélekenni hogy oztan iok
iõiûienek, a uagy kõuetkõzzenek és w20k nilwan ualo
karhozatiokra mongiak mi ezt nem [p [024] 4] mondotuk, mert
nem kel embernek gonozt chélekenni hogy oztan iol
chélekéggék.