KULCSÁR GYÖRGY: POSTILLA, AZ AZ, EVANGELIOMOKNAC, AZ
RÉGI ES MOSTANI SZÉT IRÁSBÉLI DOCTOROKNAC
IRÁSOKBOL, IRATTATOT 0147
AZ ELSÕRÕL.
EZ mái szent Euangeliomnac
egész historiáia aiánlya mi nékûnc az szent
házasságot, mellyet Istennec elõtte kedues élet[...]
rendinec mutat lenni, es tisztasagnac-is, miért hogy
Christus vrunc mind taneituánijual egyetembe es szent
Annyáual [...] ielen voltâual meg ékõsseiti. Mert holot
õ sz. fõlsege tõkélletes tiztasság legyen, nem
lekic eggyõt az fertelmessé1g[...] à mint az buiassagoc
ellen valo parantsolatiual, es feniegetésséuel meg
bizoneitotta ez egé1sz világ[...] ideiénec
historiâiban. Errõl szól à sz. Palis. [p 0148]
Az Paráznákat es házasság tõrõket meg itéli az vr
Isten- Ismeg: Az paráznac es hazassâg tôrõc soha
Isten országát nem vészic. Ismèg az
tiztasságrol igy szol: Kõuessétec az tizta
életet, mert è nélkûl Istent senki nem láttya. Hogy
kedig az tizta életet kõuethesse az ember, módot
szerzet Isten arra, es azért szerzette az Szent
házassâgot, hogy az buiasságoc es éktelenségec
ellen oruosság legyen. Nem szidalmaztatic azért az
Szent házasság semmi rendbéli népec kõzõt: sõt
meég ha mi vétkec esnek is az hâzasoc kõzõt, azoc
nékiec veszedelmekre nem tulaidoneitatnac, holot az Szent
házasság egy ferfiunac es [egy] Aszoniállatnac [..]
válhatatlan-képpen valo eggyesõlése legyen
szereztetuén, es parantsoltatuán az VR ISTENTÛL
egy-másnac tiztasságos segétségére, magzatoknac
nemzésére, es az buiaságos életnec az paráznaságnac
el táuoztatására. meég paradeitsomban, az
ártatlanságnac helyén es ideién, à mikor az buiasság
ingyen nem vala ismeretes, de az vtán iõue bé az
vétõkbõl. A mint az Teremtés historiaiában bizinságot
tészen ezekrõl Moyses Propheta, monduán: Gen: 1. Az
ISTEN férfiat es Aszoniállatot teremte, es meg álda
õket, es monda nékiec: neuelkõdgyetec, [es]
szaporodgyatoc, es tõltsétec bé é fõldet. Ismeg,
az Aszoniállatnac teremtése [...] es az sz:
hâzaságnac szerzése felõl-is igy szol: cap: 7.
Monda az Vr Isten: nem io embernec egygyedõl lenni, Azért
teremtsûnc segédet né0ki, ki mindenkorõ elõtte legyen.
Es álmot botsáta Adâmra, es hogy el alu[...], ki véué
egygyic oldala tsontyát, à helyet kedig hussal tõlté
bé: es az tsontot Aszoniállattâ alkotá, es Adamhoz
viué s-néki aianlå. Adam kedig mi helyen lâtá, monda: ez
tsont, az en tsontombol [...] es è test az en
testembõl valo, es ez féfiasnac hiuattatic, miért hogy
férfiubõl vétetet. Annac okáé1rt el hadgya az ember
Attyát, [es] Annyát, es felességéhez ragazkodic, es ketten
egy testé leznec.
Ez à házasság szerzésénec
meg irâssa, aiánlya mi nékûnc az sz.
házasságot, es annac méltosságát, tudnia illic: Hogy
Istentõl õ magátol nagy bõltsességbõl
szereztetett legyen, es mindeneknec kedig, ackic emberi
természetben vadnac: [p 0149] hogy Isten országára
valo szaporodás legyen, azért tisztasságos-is
legyen, Hogy Isten ielen voltánac abrázattya lé1gyen: hogy
az buiaságnac oruossága legyen: Es hogy Isten
szerént valo el válhatatlan egygyesûlés legyen. Senkic
nen vétetnec azért kû az házasságbol, hanem tsac ackic
erõtelenségben szûlettenec: auagy az kic emberec miat
az házasságra valo indulattul meg foztattanac: auagy az
kiknac Istennec szent lelke meg szállotta
sziuõket, es tisztaságra szentõlte õket,
mint szûz Mariát, keresztelõ Ianost, es Ieremias
Prophetât: auagy ackic Isten országánac
szorgalmatosb hirdetéséiért meg enyhitõttéc az õ
kiuanságokat, mint az Christus Apastoli kõzzûl
egynehányan, es nemelly szent Doctoroc.
Touâbba, ez
meg-irás arra-is int, hogy meg goudollyoc [!] miképpen
kezdgûnc Isteni félelemmel ez tiztességgel az
házassághoz. Ehez kedig hârom dolog szûkség. 1.
Elõszõr, hogy az igaz hûtbõl kezdesséc el az
házasság, mellybõl az Vr Istennec parantsolattyát es
szerzését meg gondollya az meg házasulando
szõmély, es hûtbõl keressen házas társât
mag1nac, mellyel egyetembe az Istentõl áldomást
vehessen. Prou. 18. 19.
2. Másodszor, Hogy
Istenhez valo Imátságbol kezdesséc el az házasság
nem álhatatlansâgbol, részegsé1gbõl, auagy
buiaságbol, mert tsac Isten áldomása az ió
házas-társ Prouer. 19. Szûkség azért, hogy az Atyác,
Anyác kõnyõrõgienec az VR ISTENNEC, hogy az õ
gyermekieket házaságokban álgya meg mennyei
áldomansáual, mint Abraham tselekedéc: Gen: 24.
3.
Harmadszor, Hogy nem tsac az meg hazasulandò
szõmélyeknec egyenlõ akarattyokbol legyen az
házassâg, sõt az Atyáknac, Anyaknac, auagy
tutoroknac-is consensusokbol egyenlõ akaráttyokbol.
Czalárdul azért Attyoc, Annyoc, auagy gonduiselõiõc
hirek-nélkûl nem illic az fiaknac, leânyoknac meg
házasodnioc: Az Atyaknac, Anyâknac sem illic erõuel az
õ gyermekieket affélékhez kõtelezniec, ackiket nem
szeretnéc. Melly dolgot nem tsac az házassag
szõrzésénec meg irasa bizonijt, holot azt mondgya,
hogy noha az Paraditsõban [p 0150] tõb ember adâmnál es
euánál nem volt, de meégis nagy Ceremoniáual, es egy más
szeretetibõl szõrzé Isten: de meég az
Patriarcháknac példáiok-is vgyan azont bizoneittya, mint
Isáac hazassága. Gen. 24. Iacobé. Gene. 29. es Samsoné.
Iudic. 14.
Harmadszor, azt-is meg ielenti, Mi végre
szerzõtettet légyen az szent házasság, mellynec
fõképpen négy okai vadnac.
1. Elsõ ok, egymásnac
segétsé1ge: hogy ez világi inségekben az házassoc
segetségõl legyenec egy másnac. Azért mondgya Isten.
Nem io embernec egyedõl lennij, de terémtsõnc segédét
néki. es Salamon-is: Iai vgy mõd az egyedõl valonac, mert ha
el esendic, nints ki fel emellye õtet. Melly szóual az
ielentetic, hogy embernec egy más kõzõt valo [...]
segétség szûkség: hogy ez világi életnec
inségit iobban, es tsendezben el viselhesse.
2.
Mâsod ok, Magzatoknac szaporodása: Mert ez által
akaria az VR ISTEN meg tartani az emberi nemzetet, es az
keresztyéni gyõlekõzet maguábol épeiteni meg az
Angyali romlást, melly az uétõc miát õrdõggé len. Es
vgyan ennec okért mondotta az mi elsõ szûlénknec:
Neuelkedgyétec es sokasodgyatoc, es tõltsétec bé ez
egéz fõldet.
3. Harmad ok, Paráznaságnac el
táuoztatása: Hogy az házasságban valo éles által ez
nyomorult természetben az buiaság el tauoztasséc. A
mint szent Pál mondgya: Az Paráznaság[...] el
táuoztatásânác okaért minden embernec tulaidon
felessége légyen. Meg gondollyác azért az ollyatán iffiac,
kic tiztassâgban magokat meg nem tarthattyác, hogy à
szent hazásság, oruossága az éktelen buiasságnac
es paráznaságnac [...]
4. Negyedic ok, [...] az
házassoknac [...] szeretetõkben [...] valo
egygyesõdése, [...] Mint szent Pál mondgya: Férfiac
szeressétec az ti felességtõket, mint az CHRISTVS
szerette az õ keresztyéni gyõlekõzetét, es
magát erõtte adta. Acki az õ felségét szereti õ
magât szereti az, mert soha senki nem gyõlõlte
[p 0151] az õ testét, hanem éltetté es táplálta aztot,
mint az Isten az õ kõrõztyéni gyõlekõzetét, mert az
õ testébõl es tsonttyábol valo tagoc vagyunc.
Negyedszõr, meg ielentetic ebbõl mi legyen tiztec az igaz
házasoknac: tudnia illic, 1. Elõszõr, Hogy egy mást
tizta szûbõl szeresséc, mint szent Pal: 1.
Cor: 7. 13. Ephes: 5. es Szent Péter. 1. Pet: 3. intnec. 2.
Hogy hûtõket tiztassâgban meg tartsác egy másnac.
3. Hogy az házassoknac minden iószágoc, sõt meég
szerentséiõk-is kõz leg7en 4. Hogy egy másnac
engedgyenec nagy io erkõltsben magokat foglaluán. 5. Hogy à
melly gyermekeket Isten nékiec adot, azokat igyenlõ
sziuel es akarattal neuellyéc, oktassac es
taneitsác. 6. Hogy egy másnac hirét neuét oltalmazzác.
7. Hogy házoc népét ióra oktassâc, mindenben io példa
adóc léuén. Mind ez tiztekre kedig készõreiti az
házassokat, mert à mint Christus Vrunc mondgya, az
hâzasságban elõ férfiu es Aszoniâllat nem két
test, hanem egy. Ezekrõl mászor tõbbet szollyunc.
Õtõdszõr, Mind ezekbõl immár, es ez mai szent
Euangeliomnac historiáiábol-is meg tetzic az, minémõnec
kelly lennij az mennyekezõi lakodalomnac. Vgy mint à honnét
táuol leg1enec imez gonoz vétkec: 1. az Tobzodás. 2. az
Keuélség. 3. az igen fõlõtte valo nagy es mertékletlen
Kõltség. 4. az vndok es faitalan beszédûiec, mint az
olly siposoc es hegedûsec, kic tsac asz soc
faitalan beszéddel tõltõnec ûdõt, es azzal
vigaztallyác az vendégeket. 5. Az Isteni félelemnec es
szent tiztõletnec meg bântássa, hogy, tudnia illic,
ackor ne részegeskõdgyenec, mikor az Templomban
prédicállyác az Istennec igéiét, es az õ szent
Vatsoráiát oztogattyác. Mert efféle dolgockal az nagy
Istent meg bântyuc, fele-barátunkat meg botránkoztattyuc,
es soc féle vétkekre okot ad7c, es az õrdõg vralkodic
ollyan helyen, mint az Raphael Angyal mondgya az kis Tobiasnac.
Tob: 6. Viszont az kereztyénõknec menyekõzõi
lakodalmokban, imillyen szent dolgoc legyenec ielen. 1.
Isteni félelem. 2. Tiztõsséges vigasság es
õruendõzés. 3. Szent dolgoc felõl valo beszéllés.
4. Szonetlen [...] imátkozás.







