DÁVID FERENC:AZ ELSÕ RESZE AZ SZENT IRASNAC KV20LEN
KV20LEN RESZEYBÕL VÕT PREDICACOCNAC AZ ATYA ISTENRÕL, ENNEC
KEDIG AZ Õ FIAROL, AZ IHESVS CHRISTVSROL? ES AZ MI
ÕRÕCSEGINCNEC PECZETIRÕL AZ SZ:LELECRÕL. 0072
AZ ELSÕRÕL
KET neuel magyarazza leg elõszer a
Propheta az Messiasnac az Christusnac az õ szemeliet,
gyermeknec es fiunac hiuan õtet, az gyermekrõl, azt mondgya.
Hogy szûletet minekûnc, mert az ember Iesus Christus
mi hozzanc hasõlatos mindenekben a bûntõl meg valua,
szûlettetet szûz Mariatol, bizõ enber enbertõl
minden niomorusagoknac el viselesere alkolmatos. A fiui
neuel kedig meg magyarazuan az õ szent lelektõl valo
fogantatasat mellyert õtet Istennec fianac auagy Istent
Istentõl kel vallanunc, az mi hitûnknec agaiban ez
bizonittatic, Es Iesusban Christusban a mi Vrunkban egyetlen
egy fiaban, Ki fogantattot szent lelektõl, es
szûletet szûz Mariatol, Mely szûletesben meg
kenetet szent Leleknek altala, kiraly es Papi meltosagra,
hogy mi7d menieieken, fõldieken, es fõld alat valokon
Vralkodnec. Ez fiui neueszetrõl emlekezic Dauid, mikor
masodic enekeben azt mongya, En fiam vagy te ma szûltelec
en tegedet. Lasd meg Act 13. Heb.1. es 5. Ez Messiasnac
es Isten fianac az õ meltosagat es hatalmassagat
bizõityac az õ neuei, es mi vegre adatot meg muttattyac ez
igec minekûnc, Szûletet es adatot, tudni illic a mi
ûduõssegûnkre, es meg maradasunkra, minekûnc mongya
az Propheta kik fogantatasunkbol az bûnnec miatta meg
romlottunc, mellyeket meg gyogytuan es az bûnbõl ki tiztiuan,
meg igazit es tekelletessecke teszen: minekûnc mondom
kic a bûnnec miatta meg holtunc, hogy eletet adgyon, es kic
pokolra indultunc, a mennyieknec vtat fel nissa, kic
szidalom es attoc ala vettetûnc, mi eretûnc atoc es
szidalom leuen az menniei dûczõsegnec az õ
fenyessegere be vinne, minekûnc kic az mi regi
termezetûnc szerent vackoc es bolondoc vagyunc,
szûletet es itiltetõt az emberektõl bolondnac, es
vaknac, holot az õ mennyei attianac bõlczessege leuen
minket meg vilagositot, es annac igaz esmeretire vût, Ez
igaz ertelme ez igeknec, Minekûnc szûletet, melynec igaz
ertelmet nem az mi termeszetûnknek ereiebõl foghattiuc
meg, hanem az hûtnec õ aiandekaual. Nem eleg azert hinni,
hogy az Messias szûletet hanem szûksè3eg hinni
hogy teneked szûlettet, az az igaz szûnec
bizodalmaual vegyed hogy az õ halalanac es feltamadasanac
altala az attya Istent te neked meg engesztelte es
mindenkeppen õ nala keduesse tõt.
Az
Antichristusnac orszagaban szantalanon vadnac kic
hiszik, hogy az Attya Isten menynec fõldnec teremtõie,
es hogy az Christus a szûztõl szûlettet. De miert
hogy nem hiszik hogy õ nekiec szûlettet, õ erettec
feszitetet meg, õ nekiec tamadot fel halottaibol az eletre,
az a hût õ nekiec szi7te anniet hasznal mint az
õrdõgnec hogy hisznec es meg rettegnec.
Mert nem
hiszik hogy az Christus õ nekiec szûlettet es
adattot az attyatol, mely altal egyedûl
ûduõzûlhessenec es meg tartassanac. Sokan kedig
viszõtag veszekednek ez igenec magyarazattyaban, mikor
ez minekkûnc adatot fiunac magyarazattyaban az Gõrõg
bõlcz Philosophussoknac irasibol az alatnac es
szenelynec ez fiunak õrõktûl foguan valo
szûletesset tekerig. Ezekben kedig veszekeduen
egyebet semmit nem mûelnec, hanem hogy az Istennec vilagos
igeiet meg homaliositsac, mert az a gyermek ki
szûlettet, az a fiu aki minekûnc adatot, kinec az õ
meltossagat magaztalnunc kellene, es valoban meg mutatnioc,
hogy imez halalanac es fel tamadassanac iouait keduelic es
esmeric, hogy az attya Istennec iobian ûluen vralkodic meg
gyõszuen az õrdõgõt, az halalt, az Poklot, es minden
ellensegûnket ûduõsseges aiandekokat osztogat az
õ hûueinec: Mint õnnen maga az õ minekûnc meg
adasaraol Predical szent Ianos Euangeliomanac harmadic
reszeben. Eckeppen szerette az Isten, &c. ez a mit az
Propheta mond Fiu adatot minekûnc.
AZ MASODIK.
EZ igekben
(viseliaz birodalmot az õ valan) meg valasztya az
Christus birodalmat, minden egyebbirodalmoktol, mellyec nem
viseltettnec eckeppen, mint õnnen maga es Pilatus elõt
vallast tõn, az en birodalmõ auagy orszagom nem ez
vilagi, mely nem emberi hatalommal es fegyverrel szereztetic
es otalmasztatic, es melyben nem ez vilagi marhara,
hatalomra, es dûczõssegre vagyon az tekintet, mellyeknec
altala az õ feiedelmecnek hatalmaskodnac az õ alatta valokon,
hanem az õ orszaga mennyei, es mi bennûnc vagyon, nem
etel sem ital, hanem õrõm es bekesseg lelekben, mert
ebben Vrasag es birodalom muttatic az bûnõn, Az
Messiasnac [p 0073] vilagossaganac fel gyuitasanac
altala, es az õ igassaganac rezesûleseben vralkodunc
az halalon es fel õlteztetuen az õrõk eletnec
dûczõsegeben, az poklon es gyõszedelmesec
leszûnk, es biriûc az mennyeieknec orszagat, es
sõt inkab helyhesztetuen mennyeknec orszagaban
Istennec igassaganac plantai vagyunc es az igassagnac
az õ fondamentomara, es az ûduõssegnec az õ
kõsziklaiara vagyunc helyeztetuen.
Meg kel hat
esmernûnc, hogy ez Messiasnac mely minekûnc adatot az
mennyei attyatol, es szûlettet az szûz Mariatol,
birodalmaban õrõcke valo igassag meg gyõzetetuen az
hamissag, õrõcke valo elet, meg gyõszetetuen az
halal, õrõcke valo feniesseg es dûczõsseg (el
tõreltetuen az kereztnec az õ szidalma) adattatic
minekûnc: es valoban megmuttatic. Bodogok azoc az kiknec ebben
az birodalomban reszek vagyon, es kik ennec az hû
feiedelemnec az õ valain viseltetnec, mely birodalomnac az
õ nagy voltat, ha meg akariuc esmerni es abbol igaz
vigaztalast es tanusagot akarunc venni, imez õt dõlogra
kel fõkeppen neznûnc, Legelõszer az mi Kiraliunc es
feiedelmûnc ki legyen, es minemû legyen, mert ez, az attya
Istennec igyeie, es bõlczessege az õ
diczõssegenec es mi uoltanac ki iegyzet belege, es eleuen
tûkõre, melyben mi nyluan az mi Istenûnknec mi7deniouait
meg kostolhattyuc es mienke tehettiûc, hogy ualoban meg
bizõitassek hogy õ minekunc Istenunc, mi kedig õ nepei
legyûnc, mely dolgoc meg bizõitattanac az õ fogantatasaban
az õ halottaibol valo fel tamadasanac altala, hogy azert erre
vgy tekintczûnc mint Istennec fiara, es mi7t embernec fiara,
ki mi iduõssegûnc eletûnc, szentsegûnc. es mi
valtsagunc, Masodszor. Meg kel tanulnunc, minemû
birodalma legyen es minemû szablaiaual oltalmasztattic,
mert az õ igeienec hatalmassaganac altala visseltetnec
mindenec, es ennec az õ fegyuere az õ igeie, melyel az
ellensegeket meg gyõszi, es az õ menyei szent
attyanac az õ igeie, melyel az ellensegeket meg gyõszi,
es az õ menyei szent attyanac akarattya szerent labai
ala vetti, ezekrõl az fegyûereckrõl bõuebben szol
Isaias tizenegyedic reszeben, holot ezeket meg magyarazom.
Harmadzor minemû kiraly szeke legyen melyben è kiraly ûl
es vralkodic, miert mindeneknec felete fel magasztaltatot,
es minden hatalom adatot õ nekie menyben es fõldõn, es
ûltetet az Attya Isténec iobiara ahónet aiandekokat
osztogat Prophetakat, Apstolokat es tanitokat aduan
minekûnc, kiket az õ igeiuel fel fegyuerkeztettet es az
pokolbeli õrdõgnec dûhõssege ellen az õ akarattia
st40erent meg otalmasza, az õ igeiet szaiokban
helyhezti melynec altala hatalmaskeppen vralkodic az embereknec
gondolatyokat kettõ metzi, es szinte az belsõ veleieben
elhat, mely õ szolgainak altala valo czelekedeti noha ez
vilag szerent erõtlennec lattatic lenni mind azon altal
hatalmas es minden tehetõ, el anniera, hogy ez altal az egec
plantaltatnac es az fõld fondaltattic. Ezt az õ hatalmat, az
Christus az erõtlenec altal, es az eluettetec altal akaria
meg tekelleni, es meg mutatni hogy az attya Istennec az õ
vegezese szerent, õ Sionnac az õ hegyen az
keresztieni gyûlekezetten Kirallyul helyesztetet, mint
Dauid 2 enekeben bizonittatic. Negyedzer szukseg meg
tanulnunc, ebben az birodalomban minemû tõruenniel igazgattya
es viseli az õ hiueit a Chruns az igassagra, eletre, es
dûczõsegre mert ennec az õ tõruennie nen kõ tablara
irattatot, mi7t a Moses altal adatot tõruen az Sido nepnec,
hanem szûuûnknec az õ belsõ tagainkban, melyben nem
az kûlsõ felolemnec es rabsagnac az õ szolgalattya
muttatig meg, hanem az eletnec es az kegyelemnec az õ lelke az
dûczõsegre, mert a tõruen a Moses altal vagõ, az
igassag kedig es a kegyelen a Chruns altal, ez a meg
rõuiditet ige, es a meg tekeltetet igassag, es a kõniû
terhe, es a gyõniõrûseges iga a hûtnec az õ bizodalma
a Chrunsban, melyben a tõruen tellyesitettic, es minden mi
dûczõsegûnc melyet az attya Isten keszittet az õ
fiainac meg adattatic a Messiastol minekûnc, ezokaert ez
szereztettet iokat meg kel esmernûnc es meg mertek
elnûnc mely igen kûlõmbõszen ennec az õ birodalma
mi7den egyeb birodalmoktol es ellenbe vettet legen a pokolbeli
õrdõgnec az õ birodalmanac mikor ezeket rend szerent
az Istennec igeiebõl eszûnkbe veszûc szabadõ
meg erthettiûc, miert mõgya a Propheta, Hogy a birodalõ az
õ valan vagyon.
AZ HARMADIC.
H armadszor a Propheta
rendszerent elõ szamlalia meg igert Messiasnac az
õ neueit, mert azt mõgya, Es hiuattatic, ha a Messiasnac
atyara teki7tez, ez e hiuatal az õ szûletese, mert vgy
szûlletet, hogy ollia legyen, a mikeppen it meg irattatic,
ha kedig az Istenfelõket neszt azokert hiuatatic, ekeppen
mert igaz hûttnec altala ollyenac lenni esmeriec õttet
minden keserteteknec õ altala valo gyõszedelmekben. De
lassuc meg rend szerent az õ neueszetit.
Elsõ
Czodalatos, mely neu az elõt az angyalban meg abrazatot Moses
elsõ kõnyuenec 31. reszeben, ez Mesziasnac kedig
õ cziodalatos volta meg muttattatic mind szûleteseben,
termeszetiben, az õ tisztiben es czelekedetiben, hogy
ha az õ szûleteset meg tekinted, az mennybõl vagyon
az Istennec lelketõl a szûsznec meheben, honnet õ
menyei Adamnac es onnet feliûl valonac neueztetic. 1
Corinth.15. Io.3 Ha kedig az õ termeszetit [p 0074] meg
tekintet, nem czac puszta ember, hanem Istennec fia melyben
tellies Istenseg valoban lakozic, mi lehet vallion ennel
czodalatosb? mint oly emberre tekintenûnc, mely egyenlõ
hatalmu legyen az atyaual es az egez Istenseget õ magaban
be foglalia, mikeppen azert az õ szûletese es termezete
czodalatos: Azonkeppen az õ tizti, es minden czelekedeti, az
õ tiszti oly meltosagos, hogy semmikeppen emberi
gondolattal meg nem mertekeltethetic, es beszeddel ki nem
mondathatic, mert az attya Isten mindeneknec teremteseben
erre vgy mint ki abraztatot peldara neszet, az ki az menyei
Attyanak õ titkos tanaczat ki ielenti es meg magyarazza, melyet
szent Ianos eckeppen bizonit. A fiu ki az attyanac kebeleben
vagyon õ magyarazza meg minekûnc, es tekelleteskepen az õ
menyei szent atyanak esmeretire viszen, mikeppen
Philepnec õ maga meg ielente, Philep, a ki engemet lat, az en
atyamat lattya. Ha kedig az õ tisztit meg gondolliuc,
mellyre az attya õttet valasztotta, Chyodalatosnac
talaltatic mind halalaban mind fel tamadasaban, mely az
halalnac meg rontasaban, es az eletnec meg adassaban
bizonittatic meg. Ennec az tisztnec az õ viseleseben
es czyodalotos, hogy az ember az bûnnes testnec
hasonlatossagaban az bûnt az bûnrõl el karhoztatta,
az bûnt meg gyõszuen igassagot, az halalt eletet, az
atkot aldomast, a Szidalmat dûczõsseget adot
minekûnc, mind ezeket kedig nagy alazatossagban tekelte
meg. Es Istennec abrazattyaban leuen szolgai abrazatot
võt fel, es eckeppen magasztaltatot fel, hogy menyeiec
fõldiec, es fõld alat valokes, az õ neueben térdet
haittnac, es hogy õ az attyatol rendõltetet biro eleueneken
es holtakon meg bizon irtatic, Az õ czelekedetinec kedig
czodalatos volta az vyonnan valo teremtesben es meg muttatic,
melyben vy egy, es fõld, visz, lelec vilagossag,
Paradiczom, Ierusalem az az, az keresztienec
gyûlekõzetec meg lattatic, ezeket az Isten az õ fianac
Iesus Christusnak altala teremti, melynec czudalatos
czelekedettit, az vy vilagban meg lattyuk.
Masodik
neueszet Tanaczyos, Miert hogy az Messiasrol a PROPHETA
azt mondta, Az õ birodalma az õ valan vagyon, Ez a Birodalom
tanacznelkûl sem viseltettic, sem biratattic: Ebben az
igeben azert tanaczos, mely igen bõlcz Kiraly legyen az mi
Messiasunc magyaraztatic meg, mert az Istennec
bõlczessegenec tanacziat mikeppen atta elõnkben, es az
igassagnac az õrõcke valo eletnec es dûczõssegnec
meg tekeltetesset mikeppen predicalta az Euangelistac rend
szerint megn irtac.
Ez ûduõsseges tanacziokat
bõczûlie az Angyaloc mennyekben, tisztelic ez fõldõn
az emberek, az Istentelenec kedig, es az õrdõkok felic es
rettegic.
Ez minekûnc Istentõl adatot tanaczunc, nem czac
tanaczot ad, hanem az õ lelkenec altala az hiuõknec az õ
szûueit fel indittya, hogy az tanaczot kõuessec es
valoban ûduõssegnec lenni meg esmeriec, es eletekben
meg mutassac, mellyet sem Moses sem a tõb Prophetak
nem czelekettenec Innet vagyon hogy az Salomonnac eneklõ
kõnyueben az Istennec gyûlekõzeti azt keuannia hogy ez
Messias az õ szaiaual õttet czocollya, az az tekelletes
tudomanta meg taniczia, az tanacznac es az ertelemnec lelke altal
es azoknac kõuetesere erõt adgyon.
Ez vilagi
Feiedelmeknec tanaczsi vadnac, kic mind hadnac mint
bekessegnec ideieben az orszagi iõuedelemnec be
szolgaltatasara azoknac rendel valo ki osztassara,
az kõzõnseges igassagnac ki szolgaltatasara az
ioknac oltalmaszasokra, es a gonoszoknak
bûntetesere, minden kûlsõ io rendnec meg tartasara,
es az testi ioknac ki szolgaltatasara nesznec, es
minden tanaczoc arra a czelyra nesz es rendeltetuen vagyon.
Ami Christusunknac kedig menniei birodalmaban,
tanaczkossoc vadnac az menyei iokrol, az Hadakozasrol mely,
visseltetic az sõtetsegnec vra ellen. A vilag, a
test, es annac az õ keuansagi ellen. Ennec ez orszagnac
ki terieszteserõl, es az igassagnac tõruenynec
kiszolgaltatasarol, mellyben ez gyûlekõzetnec Polgari
bekessegben, es czendes lelki esmeretben meg tartassanac,
az bûnnec es az halalnac az õ kegyetlensege ellen, Effele
tanaczos az mi Messiasunc kinec bõlczessege es tanacza
altal valamely feiedelmec auagy kiralyoc igazan birodalmokot es
hasznosson viselni akariac, szûkseg hogy ez
altal legyenec es biratassanac.
Harmadic neueszet
Isten, mellyet ennec elõtte meg magyaraztunc mikeppen
mondatassek az Christus ISTENNEC, hogy kedig õ meltan
mondatassek Istennec az õ fogantatasaert es
szûleteseert ebbõles nyiluan vagyon. Mert ez altal
hiszûc, es valliuk, hogy az szent Leleknec bõseges
voltat, amint szent Ianos szol, mertek nelkûl võtte
es õtet az attya Isten minden fele tarsainac felette meg
kente, hinni kedig hogy ebben az enberben a tellies Istenseg
lakozic, nem egyeb hanen vallani hogy ez az ember Isten
Istentõl legyen, es Istennec fianac lenni ki az õ
attiahoz [p 0075] egyenlõ legyen bõlcziesseggel,
hatalommal es dûczõsseggel. Masdzor az õ Istensege
ebbõles nyluan vagyon, mert valliuc hog õ az õ szent
gyûlekõszetinec feie, mert mikeppen tagadhatatlan ez,
melytõl minden tekelletesiok aradnac az hûuõkre, hogy az
Isten nem volna? azonkeppen a Christus Istensegees
tagadhatatlan mert õ tõle, mint az fõtõl aradnac minden
ioc, hogyha immar az Christus tagiai Istennec fiainac
hiuatattnac, es az Isteni termezettel reszesûlnec,
mennieuel inkab a Christus Istennec termeszet szerent
valo fia, meltan Istennec hiuatatic es valoban mondatatic.
Harmadszor hogyha az õ feiedenlemseget meg tekintiûc
bizonnyal õttet Istennec lenni vallanunk kel, mert menyecken,
fõldieken, es az fõld alat valokon annac birodalma nem lehet,
sõt inkab a bûnt, az halalt, az poklot meg nem gyõzheti,
es minden hatalmassagoc annac birodalma ala nem vetethetnec
melyben Isteni hatalom ninczen. Az mi Christusunkban kedig
mind ezeket meg talalliuk. Mert ha ez vgy nem volna, mikeppen
helyeztethetnõc az mi remensegûnket õ bele, vgy mint ki
gyõszedelmet võt a halalon a tõruennien, es hatalma
legyen, a mi bûneinket minekûnc megbocziatani, hogy ekeppen
õ altala, az eletre igassagra es dûczõssegre
ûltettettûnc, mert õ az mi igassagunc, eletûnc, es
valtsagvnc. Ezeket vallani es hinni a Christus felõl, nem
egyeb hanem vallani, hogy õ igaz Isten legyen es nem
puszta ember.
Negyedic neueszeti, Erõs auagy
hatalmas. Az Messiasnac az õ hatalmassaga meg
bizonittatic, az bûnnec halalnac ez vilagnac feiedelmenec, az
Sathannac, es annac az õ fianac, Az Antichristusnac az
Papanac gyõszedelmeben, fellette igen nagy
vigaztalasunkra vagyon hogy õ fele erõs es hatalmas
hadnagynac az õ szaszloia alat forgolodunc es
bizoniosoc vagyunc, hogy ollian võtte fel partunkat, ki mi
Istenûnc es ûdueszitõnc legyen, ki ellen semmi
hatalmassag nem alhat, es ki oly vitez legyen, ki az õ
hatalmaual, minden ellenkezõ hatalmassagokat, meg tuggyon
gyõszni, es meg gyõszettettet nyluan ki mutasson,
es annac bizonsagara elõ allasson. Abraham, Isaac,
Iacob, Ioseph, Moses, Iosua, Gedeon, Dauid, Ezechias, az
Prophetak es Apostoloc Istennec lelketõl viteszkeppen
fel fegyuerkeztettenec, de egy fen ezeckõszszûl oly
erõsseget es vitesseget mutathattot meg mi7t a Iesus
Chruns, sen mõthattiac kedig õ maga felõl azt a mit ez a
mi erõs Viteszûnc a Iesus Christus õ magafelõl
mond es predical, hogy õ meg gyõszte ez vilagot, es azt
meg gyoszuen azen mennyei szent Attiannac iobiara
ûlten, melyben mindeneken mi7d menyben mind fõldõn
Vralkodom. Azokaert ha valakinel feiedelemseg vagyon, ha menyei
bõlczsseg, tanacz, es valami èsz auagy elme, ha valakic
istennûnknec mondatatnac es valami birodalma vagyon, mind
ezec meltan valhattiac hogy az õ Messiasoknac io keduebõl
biriac, es az õ lelkenec reszesûlesebõl vitettenec
erre, es mindenec az õ tellies voltabol folynac.
õttõdic
neueszeti az szûlettet ez minekûnc adatot
Messiasnac ez, hogy Attyanac mondattatic, tudni illic a
iõuendõ vilagnac, nem az elsõnec: Egykeppen, hogy az, õ
altala vagyon terentetuen. maskeppen az õ sz. lelkeert mely
õ altala mi belenc õntetic Istennec fiaua nemszué es
szûlné minket ez attyai termezetet a Christusban ezen
Propheta vgy magyarazza, hogy Istentõl tanitattot fiai
lesznec õ nekic, es Christus vrunc szent Ianosnac
6. reszeben ezent bizonittya, Ezec miert hogy nen ez
elmulando vilagnac reszesûleseert szûletetnec,
hanem az iouendõ es õrõk vilagnac mely semmikeppen meg
nem valtoztathatic, az mi Messiasunc az õrõcke
valossagnac, auagy az iõuendõ vilagnac Attynac
mondattatic lenni, Mert az mi Christusunc, mikeppen vy es
menyei ember tellies Istenseggel az vy vilagnac mely minden
maculanelkûl vagyon es alhatatosõ meg marad mind õrõcke,
meltan attianac neueztetic. Mikeppen azert az atyai nem
gonduiselesnec, es szeretetnec az õ neuezeti, es azert
ez mi ATTIANKNAC mondattatic lenni. Azonkeppen hogy mi aatiank
fia legyen az egy mi menyei attiankban, semmikeppen nem
tagadhattic meg, es õnnen maga nem szegyenli mi attianc
fianac mondani magat Io.20. Psalmo:22. es 122. enekeben Sz.
Dauidnac. Innet vagyõ hogy Salomonnac eneklõ kõnyueben az
menyaszon ezt attyafianac lenni esmeries, eckeppen
aitatossagbol kõniõrõguen azt mongya, Ki ad tegedet
ennekem mint attiamfiat az en aniamnac emlõiet szopuan, hol
talallac tegedet es meg cziokallac tegedet. Ezokaert ez mi
Messiasunknac oly neuezeti vadnac, melliek a
valasztatokhoz minden io akarattyat mutattiac meg, mint
attyanac attyankfianac, feiûnknec es feriûnknec neueztetic
Pal Apostol Eph.1. eszt iria, es õtet atta feiûl az õ
gyûlekezetenec, es Oseas pphetanac [!] 1, reszeben, es
egyenlõkepen egybe gyûlnec Iudanac es Israelnec az õ
fiai, es e' feiet emelnec magoknak, mely a Messias, Minenû
kõszelb valo es erõsb õszueszerkeztetes lehet,
mint az fõ kõzet? E gyõniõrûseges dolgokat akarta az
attya Isten az õ fianac neuezetiben elõnkben tamasztani
Hattodic neuezeti bekessegnec feiedelme, mely igekben az
birodalõnac io es ûduõsseges allapatya magyaraztatic meg
melyben mi7deneket az Istennel õszue szerkeztetûen
[p 0076] õ magaual meg bekeltettet. Ennec az alapatnac fel
epitõie az Christus, ki az embert õnnen magat es abban
mindeneket fel epit, es az atya Istennel meg bekeltetet, mert
az Colossabelieknec irt leuelenec 2. reszeben ezt mongya,
mert tettût [!], hogy benne lakozzec az tellies Istenseg,
es õ altala meg engezteltessenec mi7denec, az õ
kereszfaianac verenec altala, meg bekeltetuen mind azoc, kic
menyben es fõldõn vadnac, mely dolog ackor tekeltetig meg,
mikor az ember fel epittettic, mely kis vilagnac neuesztetic
meg az Philosophusoktolis.
Ez a bekesseg, mellyet az
Christus szerzet az embereknec, es az ember altal, az tõb
teremptet [!] allatoknac itt ez vilagon az embernec elmeieben
lattattic meg, melyben, az õ Istenenec a Christus verenec
ki ontassanac altala meg szerzet, bekessegben
czendessen el es batron niugszik, az halal es az bûn
ellen. Masodzor az egyenessegben muttatic meg, mely a
belsõ es kûlsõ enberben bizõittatic meg a
Messiasnac az õ lelke altal, az masodic fel
tamadassnac az õ napian, A testnec meg
dûczõitesseben es feltamaztassaban, mind ketfele
bekesseg az Christus lelke altal vagyon, melynec
fõdanentõara epitetet ami meg igazzulasunc mikeppen a
Romabelieknec irt leuelenec õttõdic reszeben bizõittia
Pal Apostol, Ezokaert meg igazultatnan hûtnec altala
bekessegûnc vagõ az Istenhõz, Deminemû
bekessegûnc vagyõ Az Iesus Christus altal, mert ez igec
kõuetkeznec az mi Vrunc Iesus Christusnac altala, Ez az
oka, miert Isaias Propheta az mi Messiasunkat
bekessegnec feiedelmenec neuezi. Eszt a bekesseget
kedig a Chruns szerzette ez vilagnac az õ
gyõszedelmeuel, melliet võt az poklon, az halalon es az
õrdõgõn, mely gyõszedelembõl az Istennec fiai meg
ertic, mely igen gyõniõrûseges bekesseg legyen ez,
melyrõl a Propheta õlekõzic, es az Istennec Angyali A
Christus szûleteseben, enekelnec monduan, Dûczõseg
magassagban istennec, bekesseg e fõldõn, es io
akarat az emberekben. Az io akaratrol auagy kegyelemrõl
emlekeznec, hogy meg mutattnac, hogy ez aldot magnac altala,, az
Istennec hozzanc valo io kedue es akarattya ki ielentettet es
meg mutatodot, melyben bekesseg, es az bûntõl valo meg
szabadulas peczettlettetbe, es az õ Verenec ki ontasanac
altala erõsitettet meg, meltan mondatattic hat a Messias
az bekesegnec feiedelmenec, mely nem czac õ magaban es õ
magaert bekessegnec feiedelmenec mondatatic, hanem mi
eretûncis kiket õ magaban, es az õ igassagaban meg
egyenesûlt, es az bekessegnec, kõtelet az igaz
attyafiai szeretettet az õ lelkenec altala, a mi
szûuûnkben be helyezteti.
Az Attya mindenhato vristen
az õ Christusa altal, minekûnc meg igirt es tekeltettet
bekesseget adgya meg, hogy õ benne õruendezhessûnc,
es az igaz hûtnec altala, az eletnec Coronaiat elvehessûc
Amen