Baranyai Decsi János: AZ OLVASOKHOZ. 0001
IOL tudom en azt, hogy az magyar nemzetnec
szokasa szerent sokan lesznec az oluasok
kõzzûl, kik ezt az en munkamat auag1 meg vtallyac, auag1
vg1an megis czufollyac es ragalmazzak. De mint hogy en io vegre
tiztesseges okokbol czelekedem: affele hituan itiletekcel
semmit nem gondoloc. Mert miuel hog1 egyeb foglalatossagim
kõzõt ezt az bõlcz Historia iro Salustiust magyar
nyelure forditottam vala: hasznosnac itilem lenni, hog1 ez
az iras ne czac azoknac hasznalna, kiknec fõképpen es
kiualképpen hasznokra es tanussagokra magyaraztam vala
meg: hanem minden egyeb renden valo embereknekis, az kiknec ez
kõnyû kezekben iutna. Mert mint hog1 az embernec elete igen
rõuid: illic bizony, az mintvgyan ezen Salustius mondgya,
hogy az kiknec Isten valami aiandekát nyuittota, ne vigyec
eleteket ollyan halgatassal altal, mint az oktalan allatok,
hanem tiztesseges dolgokban foglaluan magokat, ne czak
[p 0002] eltekben, hanem még holtoc vtannis taniczac
irasokcal az embereket minden iora. Masodszr ezertis
akaram ez bõlcz irasanac mag1arazattyat egyebekcel
kõzlenem, hog1 minden rendbelieket, de fõkeppen az
Feiedelmekét, vrakat, nemesseket, es egyeb fõ renden
valokat edesitenem az Historianac oluasasara,
mellyekbõl mind egyeb io es tisztesseges dolgokat, s
mind penig had viselesben valo eszesseget es io modot
tanulhatnanac. Tudom en azt hogy azt szoktac az parazt
katonac mondani, hogy nem kõnyuekbõl tanullyac az had
viselest. De sokcal kûlõmb itiletben voltanac amaz regi
neuezetes, bõlcz hadakozo feiedelmec. Amaz nag1 vilag biro
Alexander nem szegyenlette azt mondani, hogy õ minden hadi
dolgokban valo bõlczeseget az Homerus kõnyueibõl tanult
volna. Ez az oka, hogy még eyelis feye alat tartya vala, es
mikor az Darius kincze kõzõt eg1 meg1 bõczûlhetetlen
ladat talaltac volna, melynel dragab marhaia Dariusnac nem
volt, es kerdenec barati, mit akarna abban tartani: azt felelè,
hogy az Homerus irasat akarna. Az Scipiois ki Africaban az
Hannibalt meg gyõze, es amaz hatalmas Carthago varosat
tõuebõl ki egeté, az Xenphonnac Cyrus kiralyrul irt
Historiaiat eiel nappal mondgyac hog1 oluasta, es minden had
viseleset az szerent rendelte volna. Az ... Lucullus
felõl azt iriac, hog1 mikoron az nag1 Mithridates kiraly ellen
el kûldetnec semmit az had viseleshez nem tudot. De az mig
Asiaban ere, eiel nappal az Gallyakon historiakat oluasuan,
oly bõlcz hadakozoua lõn, hogy eg1nehany szaz ezer ember
keuesed magaual meg vere, es soc tartomanyokat meg haita.
Mely dolgoknac igassaga bizony czak ebbõl az historiabolis
meg teczik, melyben az Salustius, vg1 mint eg1 tûkõrben
nag1 szep dolgokat ád az embereknec eleiben. Mint kellyen az
bõlcz es eszes tanaczoknac szollani, igen szepen
meg mutattya az Iulius Caesar, Marcus Cato, es egyeb fõ
tanacz vrac peldaiban. Mint kellyen az nemes rendnec es fõ fõ
embereknec vetkeket meg dorgalni, az C. Marius, es C. Memmius
peldaiaban [p 0003] elegge meg ielenti. Mint kellyen hadra
keszûlni, sereget gyûiteni, tabort iarni, sereget
allatni, nepet biztatni, es minden dolgokban az io hadnagyoknac
magokat bõlczen es iol viselniec: nagy eszesen es
vilagosan mint egy tûkõrben meg ielenti az Metellus,
Marius, Petreius, Sylla, es Iugurta kepõkben, kik feienkent,
bõlcz orszagos had viselõ feiedelmec voltac. De
viszontag az Calphurnius, Albinus, Aulus, Turpiliusnac es
egyebeknec neueben, szepen ki abrazza, kik legyenec az
tudatlan es tunya had viselõc. Mint kellyen az nemes rendnec
az kõsseghez es viszontag az kõssegnec, az
felsõ rendhez magat tartani, honnan indullyon az partolas, es
mikeppen kellyen annak eleit venni, az Roma varosnac
allapattyabol igen szepen meg mutattya. Az orszag
arulasnac eredetirõlis, okairol, ki nylatkoztatásarol, es
bûntetéserõl az Catilina, Lentulus, Cethegus es az
tõbbinec peldaiaban igen vilagosan mindeneknec szemei
eleiben teryeszti. Summa, valameny vers ebben az
historiaban vag1õ, ànni bõlcz ertelem es tanusag adatic
ezekbõl minden renden valo embereknec. Harmadszor akarec ez
dologgal minden rendbeli tudos embereknec, de fõkeppen az
felsõ renden valoknac peldat adni, es vgy mint vtat mutatni,
mint kellene tisztesseges mulatsagokcal magokat
gyõnyõrkõttetni, es vgy mint egyeb gongyoktol meg vytani.
Sok bõlcz es tudos emberec vadnac az mi nemzetûnkben még az
fõ rendekennis. De azoc szegyenlic es restelic effele
tisztesseges mulatsagban foglalni magokat, hanem mikor
egyeb dolgokat el vnnyac tobzodassal, vadaszassal, es
egyeb affeleuel mulattyac ideyeket, mellyec, à mint az bõlcz
mongya, szolgakhoz illendõ dolgoc. Nem azt czelekette
Cicero, Sulpitius, es egyeb fõ tanacz vrac, hanem bõlcz
kõnyueknec oluasasaual auagy irasaual
gyõnyõrkõttettéc magokat egyeb gond viselesec
kõzõt. Ki lehetet nagyob vr es feiedelem Iulius Césarnal?
De nem szegienlet õ nem hogy hystoriat, hanem még
Grammaticatis irni. Tudgya vala am az, hog1 nem àrt az penna az
kopianac, sem az kõnyû az paisnac. Mostis az
Olaszoc, Nemetec, es egyeb nemzetsegec [p 0004] kõzõt
mind Aristotelest, Cicerot, Virgiliust, es minden fele
bõlcz embereknec irasokat az û nyeluekre meg fordittyac, es
azoknac nagy hasznatis vezik. Azokaert, az mi nemzetûnkben
leuõ fõ tudos embereknekis igen io volna tisztesseges
mulatsagban auagy ideyekben valo dolgoknac historiaiat meg
irnioc, auag Iulius César, Liuius, Tacitus, Curtius es egyeb
effele bõlcz Historicusoknac irasokat magyar nyelure
forditanioc. Vgy tanulnanac eszesseget es vgy tudnac meg
bõczûlleni effele munkakat. De most szinten vgyan
vagyon dolgunk, kik effeleben munkalkodnanac, mint amaz bõlcz
Theodorus Gazanac, ki mikor az Aristotelesnec az allatokrol
irt historiaiat Gõrõgbõl Deac nyelure forditotta volna,
es nagy szepen õszue kõttetuen es kiuûl meg
arannyaztatuan egy feiedelemnec be mutatta volna, azt remeluen,
hogy enny meg bõczûlhetetlen munkaiaert valami nag1
segitseggel ayandekoztatnac meg: az feiedelem meg kerduen
miben allana az kõnynec arannyazasa, czac anny
segitseggel lõn neki az menyt az kõnyû kõtes er vala,
anny munkaiat ollyan bõlcz embernec semmire bõczûluen.
Vegezetre akaram ezzel az munkaual az en
õruendetessegemetis meg mutatnom ahoz az
keresztyensegnec gyõzedelmehez, mellyet most az
kegyelmes Isten hozzanc meg mutatot es naponkent hatalmaual
õrõgbit. Mert miczoda ember volna az, akki az Istennec
illyen czudalatos io tétemenyn nem õrûlne, es õrõmet
kûlsõ keppenis az mint lehetne, meg nem mutatna? Im nem
soc idõtõl fogua az vrIsten Bokczat, Varsoczot,
Faczadot, Lippat, Ienõt, egesz Hauaselfõldéuel es
Moldouaual az keresztyeneknec kezekben atta, hogy az magyar
orszagi gyõzedelemrõl semmit ne szollyunc. Ki nem
czudalkoznec es nem õrûlne azon, hogy illyen vilag biro
feiedelemnec, orszagos hadat az kegyelmes Isten az mi
feiedelmûnc altal meg vereté, es meg szegyenite, nem
kûlõmben mint amaz nagy Goliathot meg veré regen az kis
Dauid altal. Mellyekbõl mit itilhetûnc egyebet, hanen hogy az
hatalmas Isten czelekedic az mi [p 0005] feiedelmûnc altal
az pogansagnac meg vereseben, es az keresztyensegnec
szabaditasaban. Mellyet hiszem hogy az vrIsten bizony
ez egesz keresztyensegben neuezetesse teszi es
még ennelis nagyob meltosagokra emeli, hogy ha az Istennec
ily io tétemenyeuel hala adassal akar élni. Mind ezekert az
okokert akartam ezt az hystoriat nyeluûnkõn ki boczattanom,
melyben noha sok igeket nem tellyesseggel magyarazhattunc
ki, minémûk az Consul, Proconsul, Praetor,
Tribunusplebis, es egyeb affelec: mind az atal, az mint enny
foglalatossagim mia lehetet, azon igyekeztem, hogy igaz
magyarazat lenne. De ha mi fogyatkozas volna benne, illic hog1
arrol boczanat adassec. Mellyet ha ki nem akar czelekedni,
magyarazza û iobban, auagy mas irsnac forditasaban
mutassa nag1ob serenseget. Leg1etec egessegben. Datum
die Diui Michaelis Archangeli. 1595.







