Publikációk
Tanulmányok
·
Milosevits Péter: A
trükkregény fogalma,
2000, 2004/07-08. szám.
· Képes
Gábor: A házi
számítógép kora,
in: Kovács Győző: 100 éve született
Neumann János: mérföldkövek a
számítástechnika
történetében.
(Technikatörténeti
monográfiák) OMM, Budapest, 2003.
· Tóth
Tünde: Online kritikai
szövegkiadás Magyarországon az
ezredfordulón,
Helikon – Irodalomtudományi Szemle, Budapest, 2004.
· Szűts Zoltán:
Hungarian
Literary
Science and the Digital Age,
Szöul, 2005.
Vigilia-összeállítás,
2003. január
· Balázs
Géza: Az új
média retorikája
· Milosevits Péter:
Biblia,
trükkregény, hiperszöveg
· Orlovszky Géza:
Túl a
szövegen?
· Szűts Zoltán:
Bytokba zárva
lenni
"Filológia
és digitális
barbárság"-konferencia, 2004. március
· Golden Dániel:
Wörösmarty
és a (digitális) barbárság
kora
· Horváth
Iván: Egy
műfaj
halála
· Orlovszky Géza: A
digitális
szövegkiadás helyzetéről
·
Vadai István: Szövegrögzítés
·
Pomázi
Gyöngyi: Elektronikus
szövegkiadás szakmai háttér
nélkül?
· Tóth
Tünde: Bábeli
nyelvzavar. Mi az a „corpus digitale”?
Adatbázis
· EMIR,
főszerk. Vaskó Péter, szerk.: Fodor
János
és Tóth Tünde.
Recenziók
· Szűts Zoltán:
Világképhalászat
a
hálón,
Heti
Válasz, 2002.
· Golden Dániel:
Remix
cyberculturalis (György Péter Memex c.
könyvéről),
Világosság, 2003 (44)/3-4, 245-255.
Közlésre
elfogadva
· Szűts Zoltán: The
Enciklopedia vs.
Google (Oroszország,
2005.)
· Szűts Zoltán:
Irodalom
és
interaktív média
(Az internetkorszak
kommunikációja című
speciális
kollégium előadásaiból
készülő
tanulmánykötet, megjelenik 2005-ben).
|
|
Ajánló
Milosevits Péter
A
trükkregény fogalma
Trükkregénynek nevezem azokat a
regényformájú prózai
műveket, melyek szerzője elveti a közvetlen mimetikus
narrációt, és olyan
információkat iktat a könyvbe, melyek
révén azt a látszatot kelti, hogy az
éppen olvasott szövegnek van egy másik
létformája is, s a kezünkben tartott
regény csak változata egy
állítólagos –
általában fiktív
„eredetinek”. [...]
|
Tóth Tünde
Online
kritikai
szövegkiadás Magyarországon az
ezredfordulón
[...]A hiperugrás, a „kattintás” mindig is
létezett, virtuálisan, a mai
virtuális térnél is virtuálisabb
módon, pusztán az elménkben.
[...] hát már hogy ne lenne lineáris a hipertext?
A hiperugrásaimmal
összekötött pontok egy vonalat adnak ki, hurkolhatom,
mozoghatok
körkörösen, de [...] nem emelhetem fel a
papírról a ceruzát. |
Milosevits Péter
Biblia,
trükkregény, hiperszöveg
Hiperszöveg esetén elég lenne ceruza- vagy
ujjheggyel hozzáérni a hivatkozáshoz, és
máris… megrázna az áram. (Mert hypertext
csak elektronikus formában létezik.) Ám
rázkódás közben álmélkodva
néznénk a szemünk előtt
lejátszódó áttűnést: az olvasott
szövegre ráúszna a keresett könyv megfelelő
oldala. [...]
|
Orlovszky
Géza
Túl
a
szövegen?
05. A hatvanas években nem
csak az informatikusok találták ki maguknak a
hiperszöveget. Az akkoriban éppen félelmetes
iparággá fejlődő irodalomelméletet is
foglalkoztatni kezdte a nem lineáris szövegek
problematikája. [...] A posztstrukturalista iskolák
szinte mindegyike a hypertexthez hasonló
képződményekben látta az ideális
szöveget, illetve valamiképpen a háló, a
hálózat metaforáját kezdték
használni az irodalmi szövegek
működésének, létmódjának
leírásakor. <07> [...]
|
Szűts Zoltán
Hagyomány
és populáris kultúra
Amíg az instant a jelszó, addig viszont minden gyorsan is
romlik [...] Az ingyen letölthető zenék esetében
gyakran előfordul, hogy egy tételnek, vagy helyesebben (de
idegen nyelven) tracknek lemarad a vége. [...] A sebesség
legyőzi a minőséget. A sérült adatok
látszólag nem különböznek az eredetiektől,
a klónozott szövegek, zeneszámok
elárasztják a világhálót. [...]
|
Balázs
Géza
Az
új
média retorikája
[...] tágabb értelemben [...] minden
tömegközlési eszköz médium, ezek
többes száma a média vagy médiumok (s
túlzott továbbképzésnek tartjuk a
médiák formát; bár kérdéses,
hogy egy másik nyelv nyelvtanát, jelen esetben
többes számát a magyar nyelvben számon
kérni lehetséges-e). [...] |
|
|